JEUGDBESCHERMING MET INLEIDING JEUGDRECHT
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 2e bachelor sociaal werk
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Ann De Brouwer
Referentie SCSWKX02K00006
 
Trefwoorden
Jeugdbescherming; Jeugdrecht.

Doelstellingen
Het is noodzakelijk dat een sociaal werker de beginselen van Jeugdbescherming en Jeugdrecht beheerst. Een aanzienlijk deel van de sociaal werkers komen in contact met jongeren en hun leefwereld. Kennis van Jeugdbescherming en Jeugdrecht zijn bepalend om deze jongeren een professionele hulpverlening te bieden.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Hanteren gepaste, concrete en juridisch onderbouwde informatie in het belang van de cliënt.
Deelcompetenties:
        - Oriënteren zich doelgericht in de wetgeving en regelgeving;
        - Selecteren de gepaste informatie en vertalen die in functie van de concrete vraag;
        - Leiden cliënten toe naar de passende dienstverlening;
        - Behartigen correct de belangen van de cliënt.

-2. Participeren vanuit de eigenheid van Sociaal Werk aan het beleid en de uitbouw van een organisatie.
Deelcompetenties:
        - Geven vorm of ondersteunen het inhoudelijk beleid van de organisatie.

Algemene competenties
Algemene ( generieke) competenties
-3. Denk – en redeneervaardigheid.
Deelcompetentie:
        - Maken adequaat gebruik van gepaste begrippenkaders.

-4. Een ingesteldheid tot levenslang leren.
Deelcompetentie:
        - Sturen de eigen groei door actief gebruik te maken van mogelijkheden om de eigen
        deskundigheid te ontwikkelen.

Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij algemene basisbegrippen uit juridische opleidingsonderdelen van modeltraject 1.
Het is tevens gericht op ondersteuning van wie in deze sector in modeltraject 3 stage loopt.

Leerinhoud
Maatschappelijke en juridische tendensen, visies en invloeden m.b.t. het kindbeeld worden historisch gekaderd (socialiserings- en penaliseringsprocessen);
Historisch overzicht van het jeugdbeschermingsrecht (Wet van 1912 en 1965);
De huidige sociale en gerechtelijke jeugdbijstand (Decreet 04/04/1990 – Wet 02/02/1994);
Bijzondere jeugdbijstand voor meerderjarigen (Decreet 04/04/1990);
Nieuwe wet op jeugddelinquentie (Wet 2006);
Burgerrechtelijke begrippen in het kader van jeugdbescherming zoals adoptie, echtscheiding, ouderlijk gezag…;
Integrale jeugdhulpverlening;
Decreet rechtspositie minderjarige;
Actualisatie van het Recht.

Begincompetenties
Sociaal werkers hebben in modeltraject 1 reeds een beeld gekregen van algemene rechtinhouden in de opleidingsonderdelen Inleiding tot het Belgisch rechtssysteem: Grondwettelijk recht en Strafrecht en Inleiding tot het Belgisch rechtssysteem: Burgerlijk recht en Sociaal recht.
In dit opleidingsonderdeel sluiten we hierbij aan met een specifieke tak van het Recht nl. Jeugdrecht en Jeugdbescherming.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ' doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Definiëren correct de gehanteerde terminologie in verband met Jeugdrecht en Jeugdbescherming;
- Kenschetsen inzichtelijk:
        - het Jeugdrecht en Jeugdbescherming;
        - de structuur Bijzondere Jeugdbijstand.
- Raadplegen consequent de wetgeving.

Op het niveau toepassen en integreren
De studenten:
- Analyseren nauwkeurig de wettelijke structuur van een instelling (decreten, v.z.w. wetgeving);
- Zoeken op methodische wijze informatie en bronnen op rond wetgeving en regelgeving bij het uitwerken van bepaalde thema’s;
- Interpreteren correct juridische informatie;
- Implementeren inzichtelijk de aangereikte theoretische modellen in concrete situaties;
- Volgen geïnteresseerd de actuele ontwikkelingen zowel nationaal als internationaal binnen de maatschappelijke context en het eigen vakgebied;
- Oriënteren zich - gericht op het bijstellen van eigen competenties - binnen het bijscholingsaanbod.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus;
Bijhorende papers;
Eventueel handboek.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 10 euro.
Gezien recente juridische ontwikkelingen is het mogelijk dat een actueel handboek dient aangeschaft te worden. De kostprijs wordt geraamd op 30 euro.

Studiebegeleiding
De lector is bereid om op aanvraag bijkomende info en verduidelijkingen te geven;
Tijdens de hoorcolleges zal regelmatig melding gemaakt worden van eventuele examenvragen;
Op het einde van de lessenreeks worden een aantal voorbeeldvragen aangereikt en opgelost;
In de laatste les zullen probleemgerichte vragen beantwoord worden.

Onderwijsvormen
Hoorcolleges met mogelijkheid tot vraagstelling en discussies;
Casussen worden aangereikt om de theorie te integreren;
Artikelonderzoek en bespreking ervan;
Er kan een bezoek gepland worden aan de jeugdrechtbank.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
In de eerste zittijd (einde van het semester) richt het schriftelijk examen (100% van de beoordeling) zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.
Het schriftelijk examen omvat meerkeuzevragen, open vragen, kennis- en toepassingsvragen en een casusstudie.

Tweede zittijd
In de tweede zittijd wordt een gelijkaardig schriftelijk examen (100% van de beoordeling) georganiseerd.

OP-leden