METHODIEKEN MAATSCHAPPELIJKE ADVISERING
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 2e bachelor sociaal werk
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 6.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 6.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Annick Verstraete
Referentie SCSWKX02K00004
 
Trefwoorden
Methodieken Maatschappelijke Advisering.

Doelstellingen
We leven in een samenleving waar de dienstverlening steeds maar toeneemt.
Dienstverlening is een breed begrip dat sterk beïnvloed wordt door maatschappelijke tendensen. Denken we maar aan de verzakelijking, de kwaliteitszorg, het klantgericht werken.
Maatschappelijke assistenten moeten kunnen functioneren in diverse soorten organisaties, adviesorganen en ombudsdiensten, etc. waar de dienstverlening een wezenlijk onderdeel van hun werk uitmaakt.
Een maatschappelijk assistent moet in staat zijn op een systematische en doelgerichte wijze vragen, klachten of problemen van de doelgroep op te lossen.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
-1. Handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid;

-2. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden.

Algemene competenties
Algemene beroepsgerichte competentie
-3. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën;

-4. Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.

Algemene (generieke) competentie
-5. Denk- en redeneervaardigheid.

Voor dit opleidingsonderdeel wordt in modeltraject 1 de basis gelegd via de volgende opleidingsonderdelen:
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2;
Inleiding op het Sociaal Werk.
Voor dit opleidingsonderdeel wordt in modeltraject 2 de basis gelegd via het opleidingsonderdeel Werkvelden Sociaal Werk.
Dit opleidingsonderdeel wordt verder uitgediept in de diverse opleidingsonderdelen uit modeltraject 3 afstudeerrichting Maatschappelijke Advisering.

Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel omvat:
Begrippenkader;
Historiek en ontstaan van dienstverlening;
Onderscheid hulpverlening – dienstverlening;
Positie van de dienstverlener;
Werkterrein dienstverlening;
Sociaal juridische dienstverlening;
Actuele methoden binnen de dienstverlening;
Actuele tendensen in de dienstverlening: juridisering, klachtenbehandeling (intern, extern), kwaliteitsvolle dienstverlening, klantgericht werken;
Dienstverlening in internationaal perspectief.

Begincompetenties
Het opleidingsonderdeel sluit aan bij volgende opleidingsonderdelen uit:
Modeltraject 1
Inleiding op het Sociaal Werk;
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ‘doelstellingen’ worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Beschrijven historisch en maatschappelijk het ontstaan van de dienstverlening;
- Onderscheiden correct dienstverlening en hulpverlening;
- Kenschetsen met zin voor nauwkeurigheid de eigenheid van de sociaal werker in de dienstverlening en in het bijzonder de professionaliteit van de dienstverlener;
- Lichten beargumenteerd de competenties van de dienstverlener toe;
- Bespreken kritisch een aantal methoden binnen de dienstverlening;
- Situeren met zin voor correcte kadering een aantal actuele tendensen in de dienstverlening;
- Vergelijken met open kijk de dienstverlening in Vlaanderen met die in andere landen.

Op het niveau toepassen en integreren
De studenten:
- Oefenen actief de aangereikte methoden in;
- Evalueren kritisch de aangereikte methoden;
- Trainen zich spontaan in het oplossingsgericht werken.

De competenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen eventueel verworven worden via deelname aan een internationaal project. Dit project is afhankelijk van de internationale samenwerkingsverbanden die gerealiseerd worden tijdens een lopend academiejaar. De student kan kiezen om hieraan deel te nemen als alternatief voor de gewone lessen. Voor de aanvang van de lessenreeks wordt duidelijke informatie doorgegeven over het project en de specifieke evaluatiecriteria hiermee verbonden.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Cursus;
Actuele teksten.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 10 euro.

Studiebegeleiding
Feedback tijdens de werkcolleges.

Onderwijsvormen
Interactief hoorcollege;
Werkcollege;
Ervaringen uit het werkveld (bezoeken, sprekers).

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Het opleidingsonderdeel wordt op het einde van het semester geëvalueerd door middel van een schriftelijk examen ( 100% van de beoordeling). Het examen omvat inzichts- en toepassingsvragen.
Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.

Tweede zittijd
In de tweede zittijd wordt een gelijkaardig schriftelijk examen voorzien.

OP-leden
Annick Verstraete