METHODIEKEN PERSONEELSWERK
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 2e bachelor sociaal werk
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 6.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 6.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Steven Brandt
Referentie SCSWKX02K00003
 
Trefwoorden
Methodieken Personeelswerk.

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel biedt aan alle afstudeerrichtingen van de opleiding Sociaal Werk een methodische kennismaking met het competentiedenken. Dit opleidingsonderdeel draagt daardoor bij tot het ontwikkelen van competentiebeheer op het werkterrein van de Maatschappelijk Assistent.
Aansluitend bij de eerste werkervaringen in Stage 1 zal een methodische aanpak het zelfstandig functioneren in Stage 2 stimuleren. Het opleidingsonderdeel heeft tot doel aan de student competentiebeheer te situeren als een methodiek vanuit drie perspectieven:
- Doelstellingen;
- Doelgroepen;
- Methodes.
Niet enkel het werken met competenties wordt benadrukt, maar evenzeer ontwikkelings-, begeleidings- en evaluatiemethodes die ermee verband houden.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

-2. Participeren vanuit de eigenheid van Sociaal Werk aan het beleid en de uitbouw van een organisatie;

-3. Handelen op het kruispunt van mensen en hun omgeving vanuit een ethische grondhouding.

Algemene competenties
Algemene beroepsgerichte competentie
-4. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.

Algemene (generieke) competentie
-5. Uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken.

Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij de volgende opleidingsonderdelen uit:
Modeltraject 1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk.
Dit opleidingsonderdeel wordt verder uitgediept in de diverse opleidingsonderdelen uit modeltraject 3 afstudeerrichting Personeelswerk.

Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel omvat:
Deel 1
Competentiebeheer vanuit geschiedkundig perspectief;
Methodische achtergrond;
De waarde ten opzichte van andere benaderingen van leren en ontwikkelen.
Deel 2
De studenten gaan op basis van een aantal competenties aan de slag met enkele werkvormen die deel uitmaken van competentiebeheer:
- Competentiesets;
- POP;
- Competentiegericht opleiden;
- Development centers en assessments;
- Coaching;
- 360° evaluatie;
- ...
Deel 3
Toepassingsgebieden en doelgroepen:
De student maakt kennis met een aantal goede praktijkvoorbeelden van competentiebeheer. Er wordt gewerkt in de breedte via inzicht in verschillende verschijningsvormen (in ontwikkeltrajecten, in HRM-instrumenten, bij kansengroepen, in onderwijs, ...) en hierbij wordt het verband tussen doelgroepen en werkwijze aangetoond.

Begincompetenties
Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij de volgende opleidingsonderdelen uit:
Modeltraject 1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik “doelstellingen” worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Onderscheiden gericht op correcte benaming en toelichting verschillende toepassingen in het werkveld van competentiebeheer;
- Kenschetsen met zin voor essentie werkwijzen bij het meten of ontwikkelen van competenties.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Hanteren constructief methodes voor het meten of ontwikkelen van competenties in klasverband;
- Evalueren beargumenteerd goede praktijken uit het werkveld naar sterktes en zwaktes.

De competenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen eventueel verworven worden via deelname aan een internationaal project. Dit project is afhankelijk van de internationale samenwerkingsverbanden die gerealiseerd worden tijdens een lopend academiejaar. De student kan kiezen om hieraan deel te nemen als alternatief voor de gewone lessen. Voor de aanvang van de lessenreeks wordt duidelijke informatie doorgegeven over het project en de specifieke evaluatiecriteria hiermee verbonden.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 10 euro.

Studiebegeleiding
Individueel monitoraat op aanvraag.
Contactgegevens: zie item OP-leden.

Onderwijsvormen
Hoorcollege (een aantal kernbegrippen worden toegelicht);
Werkcollege: oefeningen met technieken en methodes;
Casusgericht onderwijs door analyse van good practice voorbeelden;
Feedback van de lesgever en de andere studenten tijdens oefeningen.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
De evaluatie van het opleidingsonderdeel omvat:
1. Schriftelijk examen (30% van de totale beoordeling)
Het examen bestaat uit kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.
Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.

2. Projectwerking: Gespeelde realiteit ( 70% van de totale beoordeling).
In kleine werkgroepen werken de studenten een kritische realiteitstoetsing uit in het werkveld gekaderd binnen het competentiedenken.
Deze projectwerking betaat uit verschillende stappen en resulteert in een beoordeling van het projectrapport en van de klaspresentatie.
De opdracht projectwerking en de evaluatiecriteria worden toegelicht tijdens het opleidingsonderdeel en is verder uitgewerkt in een syllabus (cfr. opdrachtformat).

Tweede zittijd
Voor de tweede zittijd wordt voor de projectwerking een gelijkaardige individuele opdracht voorzien (70% van de totale beoordeling).
Daarnaast wordt een gelijkaardig schriftelijk examen ingericht (30% van de beoordeling).

OP-leden