METHODIEKEN SOCIAAL CULTUREEL WERK
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 2e bachelor sociaal werk
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 6.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 6.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nancy De Blieck
Referentie SCSWKX02K00002
 
Trefwoorden
Methodieken Sociaal-Cultureel Werk.

Doelstellingen
Het Sociaal-Cultureel Werk beoogt dat individuen en groepen zich ontplooien en zich maatschappelijk actief opstellen. Hiertoe worden in het Sociaal-Cultureel Werk groepen mensen op professionele wijze ondersteunt opdat ze zelf actief de kwaliteit van hun bestaan verbeteren en hun deelname op allerlei terreinen vergroten. Sociaal-cultureel werkers moeten aldus in staat zijn om geschikte methodieken te hanteren op plaatsen waar mensen werken, zich bijscholen of vormen, wonen, hun vrije tijd vorm geven en elkaar ontmoeten.
In dit opleidingsonderdeel verkennen we een aantal van deze (vernieuwende) methodieken uit het uitgebreide sociaal-culturele werkveld.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid;

-2. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden.

Algemene competenties
Algemene (generieke) competenties
-3. Denk- en redeneervaardigheid;

-4. Het verwerven en verwerken van informatie.

Voor dit opleidingsonderdeel wordt in modeltraject 1 de basis gelegd via de volgende opleidingsonderdelen:
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2;
Inleiding op het Sociaal Werk.
Voor dit opleidingsonderdeel wordt in modeltraject 2 de basis gelegd via het opleidingsonderdeel Werkvelden Sociaal Werk.
Dit opleidingsonderdeel wordt verder uitgediept in de diverse opleidingsonderdelen uit modeltraject 3 afstudeerrichting Sociaal-Cultureel Werk.

Leerinhoud
Dit opleidingsonderdeel omvat twee delen:
Deel 1: Een aantal algemene kaders van verschillende actuele methodieken worden aangereikt zoals: educatief werken met ouderen, educatief werken met personen met een handicap, sociaal-artistieke werkingen, bibliotheekwerk …;
Deel 2: Er wordt gewerkt met een verkenningsopdracht waarbij studenten, onder begeleiding, een zelfgekozen methodiek toetsen aan een (stage)praktijk uit het sociaal-culturele werkveld.
Studenten brengen hiertoe een bezoek aan een organisatie die met deze methodiek werkt en integreren theorie en praktijk.

Begincompetenties
Studenten kunnen in de onderwijsrealiteit van dit opleidingsonderdeel, indien nodig, hun basisinzichten uit volgende inhoudskaders aanwenden:
Modeltraject 1
Inleiding op het Sociaal Werk;
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ‘doelstellingen’ worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Tonen een correct inzicht in theorievorming en kernbegrippen uit recente methodieken in het Sociaal-Cultureel Werk;
- Onderscheiden met zin voor essenties de specificiteit van het Sociaal-Cultureel Werk en de visie van waaruit gewerkt wordt.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Selecteren juiste informatie betreffende gehanteerde methodieken in het Sociaal-Cultureel Werk;
- Evalueren in onderling overleg op kritische wijze de methodieken.

Op het niveau integreren
De studenten:
- Situeren correct de gekozen methodieken in hun toepassing in het ruime sociaal-culturele werkveld.

De competenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen eventueel verworven worden via deelname aan een internationaal project. Dit project is afhankelijk van de internationale samenwerkingsverbanden die gerealiseerd worden tijdens een lopend academiejaar. De student kan kiezen om hieraan deel te nemen als alternatief voor de gewone lessen. Voor de aanvang van de lessenreeks wordt duidelijke informatie doorgegeven over het project en de specifieke evaluatiecriteria hiermee verbonden.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Reader;
Handleiding met richtlijnen voor opdracht (cfr. opdrachtformat);
Lidmaatschap van de bibliotheek

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 10 euro.

Studiebegeleiding
De lesgever is beschikbaar tijdens de les of na afspraak;
Via het interactieve leerplatform Dokeos.

Onderwijsvormen
Hoorcollege;
Interactief hoorcollege: college met visualisering;
Concrete verwerkingsopdrachten;
Opdrachtgestuurd onderwijs;
Samenwerking met organisaties uit het werkveld.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Schriftelijk examen: de vragen zijn gericht op de vermelde eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Het examen richt zich op de volledige inhoud van het opleidingsonderdeel.

Tweede zittijd
Een gelijkaardig schriftelijk examen wordt voorzien.

OP-leden