METHODIEKEN MAATSCHAPPELIJK WERK
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 2e bachelor sociaal werk
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 6.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 6.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Ann Brabandt
Referentie SCSWKX02K00001
 
Trefwoorden
Methodieken Maatschappelijk Werk.

Doelstellingen
Binnen de diverse werkterreinen van het Maatschappelijk Werk worden heel wat methodieken gehanteerd. De veelheid aan informatie betreffende deze methodieken en de noodzaak om deze informatie persoonlijk te verwerken in functie van de verschillende doelgroepen en problemen maakt dat het belangrijk is dat je als student kennis maakt met een aantal methodieken en hun methoden.
Het is belangrijk dat maatschappelijk werkers gericht de verschillende infobronnen betreffende de methodiek kunnen hanteren en deze kritisch kunnen evalueren. Het is ook belangrijk om binnen deze theoretische kaders het strategisch handelen te herkennen.
Het persoonlijk handelen kunnen sturen in de toepassing van methoden is een vaardigheid die in het werkveld noodzakelijk is.

In dit keuzeopleidingsonderdeel willen we dan ook, vertrekkend van de fundamenten en de theorie van het Maatschappelijk Werk (cfr. Opleidingsonderdeel Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 modeltraject 1; Opleidingsonderdeel Werkvelden Sociaal Werk modeltraject 2), een aantal belangrijke methodieken en hun methoden gerichter gaan verkennen. Gezien de diversiteit binnen het werkveld en de grootte van de leergroep is het niet relevant om een training op te zetten in één bepaalde methodiek.
Het keuzeopleidingsonderdeel vormt ook de basis waarop verder gebouwd wordt in modeltraject 3 afstudeerrichting Maatschappelijk Werk, waar je als student in contact komt met o.a. stage en diverse andere keuzeopleidingsonderdelen. Binnen de verschillende stageplaatsen worden verschillende methodieken en methoden gehanteerd. De theorie uit dit keuzevak kan dan in de praktijk getraind worden.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid;

-2. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

Algemene competenties
Algemene (generieke) competenties
-3. Denk- en redeneervaardigheid;

-4. Het verwerven en verwerken van informatie.

Het opleidingsonderdeel vormt een basis voor opleidingsonderdelen in modeltraject 3:
Opleidingsonderdelen in keuzelijst 3 en 4 m.n. Jeugdhulpverlening, Ouderenzorg, Etnisch-culturele minderheden, Kansarmoede, Justitieel werk, Geestelijke gezondheidszorg, Algemeen Maatschappelijk Werk, Arbeidszorg en sociale tewerkstelling;
Stage 2;
Opleidingsonderdelen in keuzelijst 1 en 2 m.n. Preventie, Actuele methodieken in het Welzijnswerk, Mens en Welzijn, Actuele thema’s in het Sociaal Werk, Internationaal vergelijkend Sociaal Werk.

Leerinhoud
Het keuzeopleidingsonderdeel bestaat voornamelijk uit een theoretische basis.
In eerste instantie gaan we in op het begrippenkader methodiek, methoden, methodologie en methodiekontwikkeling.
Vervolgens worden de algemene kaders van een aantal belangrijke methodieken uiteengezet. Het gaat hierbij om social casework, de presentietheorie, crisisinterventie en casemanagement.
Twee methodieken worden toegelicht door maatschappelijk werkers die in de praktijk via deze methodieken en de bijhorende methoden werken.
Tijdens de lessen wordt er gewerkt met stage-ervaringen van studenten en komen we via begeleide opdrachten tot een integratie van theorie en praktijk.



Begincompetenties
Modeltraject 1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1;
Inleiding op het Sociaal Werk.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ‘doelstellingen’ worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Onderscheiden correct de waarden en kerndoelstellingen van het Maatschappelijk Werk binnen een bepaalde methodiek;
- Omschrijven met zin voor essentie de visie van waaruit een bepaalde methodiek is ontstaan;
- Onderscheiden nauwkeurig de vaardigheden in de methoden die van toepassing zijn.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Selecteren de juiste informatie betreffende een methode;
- Bespreken op een kritisch reflectieve wijze een methode.

Op het niveau integreren
De studenten:
- Zoeken samen naar de toepassing van theorie in praktijk op basis van stage ervaringen en begeleide opdrachten
- Gaan met elkaar in debat rond de toepassing van de theorie in de praktijk.

De competenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen eventueel verworven worden via deelname aan een internationaal project. Dit project is afhankelijk van de internationale samenwerkingsverbanden die gerealiseerd worden tijdens een lopend academiejaar. De student kan kiezen om hieraan deel te nemen als alternatief voor de gewone lessen. Voor de aanvang van de lessenreeks wordt duidelijke informatie doorgegeven over het project en de specifieke evaluatiecriteria hiermee verbonden.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Cursus;
Begeleide opdrachten adhv cases.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 10 euro.

Studiebegeleiding
Oefening en debat tijdens de lessen;
Coaching bij opdrachten.

Onderwijsvormen
Overdracht – hoorcollege;
Begeleide opdracht om te komen tot integratie van theorie en praktijk – opdrachtgestuurd onderwijs.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Schriftelijk examen: de vragen zijn gericht op de vermelde eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorzienen examineringstijd. Het examen richt zich op de volledige inhoud van het opleidingsonderdeel.

Tweede zittijd
Er wordt een gelijkaardig schriftelijk examen voorzien.

OP-leden
Ann Brabandt
Freya Ponteur.