COMMUNICATIE EN INTERACTIE
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het sociaal werk
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 168.0
Studiepunten [E] 6
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis An De Coninck
Referentie SCSWKX02A00019
 
Trefwoorden
Communicatie en interactie.

Doelstellingen
In functie van de uitvoering van het beroep Maatschappelijk Assistent is het belangrijk dat de student zicht krijgt op een aantal aspecten van het eigen communicatief gedrag binnen een professionele context.
In het opleidingsonderdeel Communicatie en interactie worden vanuit systeemtheoretische invalshoeken hiervoor een aantal theoretische kapstokken aangereikt. In de delen Gespreksvaardigheden en Groepswerk van dit opleidingsonderdeel worden vaardigheden en methodieken aangeboden en geoefend die inhoudelijk deze professionele relaties mee vorm geven. Het opleidingsonderdeel Communicatie en interactie geeft en accentueert hiermee de nodige inzichten, basisvaardigheden en technieken die van belang zijn in het contact met de cliënt/het cliëntsysteem, in de samenwerkingsrelaties binnen de organisatie én met andere settings binnen de ruime context van het Sociaal Werk.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

-2. Communiceren doelgericht in een context van grote diversiteit.

Algemene competenties
Algemene beroepsgerichte competentie
-3. Teamgericht kunnen werken.

Algemene (generieke) competenties
-4. Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken;

-5. Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken.

Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij opleidingsonderdelen in:
Modeltraject 1
Psychologie;
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2 cfr. communicatieve en interactie-inhouden.

Het vormt tevens de basis voor opleidingsonderdelen in:
Modeltraject 3
Gespreksmodellen t.b.v. Maatschappelijk Werk;
Agogische vaardigheden t.b.v. Sociaal-Cultureel Werk;
Teamwork en projectmanagement in Personeelswerk;
Alle opleidingsonderdelen in de afstudeerrichting Maatschappelijk Advisering waarin communicatieve en interactievaardigheden verspreid worden geïntegreerd.

Leerinhoud
De cursus bestaat uit drie delen:

1. Systeemtheoretische invalshoeken:
Algemene systeemtheorie;
Communicatietheorie (Watzlawick);
Territoriumleer (Bakker);
Contextuele benadering (Nagy).

2. Gespreksvaardigheden:
Basisvaardigheden van de gespreksbegeleider (beginvaardigheden, luistervaardigheden, zelfexpressie, confronterende vaardigheden, ...);
Enkele achtergrondmodellen i.v.m. gespreksbegeleiding (Carkhuff, Cuvelier, ...);
Studie van het intakegesprek als toepassing van de basisvaardigheid.

3. Groepswerk:
Er werd gekozen voor een aantal technieken die frequent gehanteerd worden in het Sociaal Werk:
Vergaderen;
Onderhandelen;
Besluitvorming;
Conflicthantering.

Begincompetenties
Dit opleidingsonderdeel diept de inhouden uit verworven in de opleidingsonderdelen in:
Modeltraject 1
Psychologie;
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2 cfr. communicatieve en interactie-inhouden.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ‘doelstellingen’ worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Detecteren correct in oefeningen en casussen de begrippen gekoppeld aan de behandelde modellen in de drie delen Systeemtheoretische invalshoeken, Gespreksvaardigheden en Groepswerk van dit opleidingsonderdeel;
- Beschrijven kritisch en authentiek hun persoonlijke communicatie en gesprekssituaties aan de hand van de geschetste modellen;
- Duiden beargumenteerd het effect van hun communicatie in gesprekssituaties aan de hand van de geschetste modellen.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Implementeren correct hun inzichten gestoeld op de aangereikte communicatie- en interactiekaders in praktische oefeningen en casussen;
- Optimaliseren efficiënt hun communicatie op verschillende terreinen door het ontwikkelen van nieuwe inzichten in de interacties tussen mensen.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Cursus te verkrijgen op de cursusdienst;
Ondersteunende teksten.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 12 euro.

Studiebegeleiding
Klassikale bespreking van oefeningen en casussen;
Er wordt feedback gegeven ter ondersteuning van het leerproces (rond oefeningen en opdrachten);
Opdrachtformat.

Onderwijsvormen
Hoorcollege – overdracht;
Hoorcollege – interactief;
Groepswerk;
Casusgestuurd onderwijs;
Observatie en nabespreking van rollenspel;
Observatie en nabespreking van videomateriaal;
Ervaringsoefeningen;
Bespreking van artikels.

Aanwezigheid in de lessen is verplicht:
- Er zijn oefeningen met reflectieopdrachten die beoordeeld worden;
- Op het examen kan er gerefereerd worden naar de oefeningen in de les en de reflectieopdrachten hierover.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Productevaluatie (100% van de beoordeling) door middel van:
- een in te dienen opdracht (tijdens de les gegeven);
- een schriftelijk examen.
Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd.

Er wordt geen deelvrijstelling gegeven voor de tweede zittijd.

Tweede zittijd
Er wordt een schriftelijk examen voorzien dat 100% van de beoordeling draagt.

OP-leden
Betrokken lesgevers:
De Coninck An (an.deconinck@hogent.be)
De Stercke Nadine ( nadine.destercke@hogent.be)
De Waele Inge ( ingrid.dewaele@hogent.be)
De Wilde Ann ( ann.dewilde@hogent.be)
Rommens Eymard ( eymard.rommens@hogent.be)
Ryckewaert Bart ( bart.ryckewaert@hogent.be)
Scheerlinck Anne ( anne.scheerlinck@hogent.be)
Temmerman Karin ( karin.temmerman@hogent.be)
Van Den Broeck Erik (erik.vandenbroeck@hogent.be)
Van Drongelen Francisca ( francisca.vandrongelen@hogent.be)
van Zegeren Janna ( janna.vanzegeren@hogent.be)