GESPREKSMODELLEN TEN BEHOEVE VAN HET PERSONEELWERK
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het sociaal werk - afstudeerrichting: personeelswerk
Hoorcollege [A] 12.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 8.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Steven Brandt
Referentie SCSWKP03A01007
 
Trefwoorden
Gespreksmodellen ten behoeve van het Personeelswerk.

Doelstellingen
Personeelswerkers werken op het kruispunt van mens, organisatie en arbeid. Ze streven naar een integratie van sociale en economische maatregelen. Ze zijn verantwoordelijk voor het op elkaar afstemmen van de organisatie en haar medewerkers. Als deskundigen in agogisch en emancipatorisch handelen creëren personeelswerkers kansen voor diverse groepen. Zij doen dit vanuit de visie van Human Resources Management waarbij het menselijke kapitaal centraal staat in organisatie en maatschappij. Een personeelswerker werkt van hieruit aan initiatieven om te groeien naar een maatschappelijk verantwoorde organisatie. Dit uitgangspunt vergt een intensieve communicatie tussen groepen en individuen en uit zich in specifieke gespreksmodellen die het HRM-beleid helpen vormgeven.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Communiceren doelgericht in een context van grote diversiteit;

-2. Hanteren gepaste, concrete en juridisch onderbouwde informatie in het belang van de cliënt;

-3. Participeren vanuit de eigenheid van Sociaal Werk aan het beleid en de uitbouw van een organisatie;

-4. Handelen op het kruispunt van mensen en hun omgeving vanuit een ethische grondhouding.

Algemene competenties
Algemene (generieke) competenties
-5. Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken;

-6. Uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken.

Dit opleidingsonderdeel sluit sterk aan op het opleidingsonderdeel Communicatie en interactie van het modeltraject 2 waarin een aantal basisvaardigheden van gespreksvoering zijn aangeleerd. Een aantal van de theorieën die in modeltraject 1 zijn aangebracht in het opleidingsonderdeel Psychologie dienen als achtergrondkader van dit methodisch gericht opleidingsonderdeel. De bredere communicatieve vorming uit modeltraject 1 in het opleidingsonderdeel Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2 wordt hier verder toegespitst en uitgewerkt op het communiceren in een professionele context.

Leerinhoud
Dit opleidingsonderdeel richt zich op de nodigde communicatieve vaardigheden voor een beginnend professionele personeelswerker.
De competenties hiervoor worden aangeleerd aan de hand van volgende essentiële gespreksmodellen:
- selectie-interview;
- loopbaangesprek;
- evaluatiegesprek;
- conflictbemiddeling;
- exit-interview;
- ...
De leerinhouden worden thematisch afgestemd op de inhouden van de opleidingsonderdelen Personeelsmanagement en Teamwork en projectmanagement uit modeltraject 3.

Begincompetenties
Modeltraject 1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2.
Modeltraject 2
Communicatie en interactie.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik doelstellingen worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Beschrijven correct de gespreksstructuren, strategieën en technieken van de toegepaste gespreksmodellen;
- Geven met zin voor essentie aandachts- en leerpunten in diverse gespreksmodellen aan.

Op het niveau van toepassen en integreren
De studenten:
- Bespreken - na observatie - gestoeld op kritische analyse de effectiviteit van het gebruik van de aangeleerde gespreksmodellen (structuren, strategieën, technieken) door medestudenten in rollenspelen;
- Analyseren kritisch en authentiek de eigen gespreksstijl.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Er is een syllabus waarin de achtergrond over en de structuur van de meest gangbare gespreksmodellen is opgenomen.

Studiekosten
De kostprijs wordt beraamd op ongeveer 10 euro.

Studiebegeleiding
Individueel monitoraat op aanvraag.

Onderwijsvormen
Hoorcollege:
- De student neemt zelf een hoofdstuk door voor iedere les;
- Bij aanvang van de les is er een korte presentatie van de structuren en technieken met betrekking tot een specifiek gespreksmodel.
Werkcollege:
- Inoefenen door middel van rollenspel;
- Observeren van de aangewende gespreksmodellen gericht op leerpunten, moeilijkheden en successen.
Coaching:
- Bijsturing op basis van feedback door de lesgever en de medestudenten.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Assessment (100% van de punten ):
- De studenten krijgen vooraf casussen die mogelijke gesprekssituaties schetsen;
- Op basis van één casus doen de studenten een rollenspel met acteur;
- Zij worden hierbij beoordeeld op volgende evaluatiecriteria:
        - interactie met de acteur;
        - structuur van het gesprek;
        - strategie van het gesprek;
        - toepassing van gesprekstechnieken.
- Medestudenten observeren de te evalueren student in het rollenspel aan de hand van een observatieschema met dezelfde evaluatiecriteria. Zij kunnen ook een advies tot beoordeling formuleren. Voor de eindbeoordeling wordt het advies van medestudenten geraadpleegd.

Tweede zittijd
In de tweede zittijd wordt een gelijkaardig examen ingericht.

OP-leden
Betrokken lesgever:
Karin Temmerman (karin.temmerman@hogent.be)