TEAMWORK EN PROJECTMANAGEMENT
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het sociaal werk - afstudeerrichting: personeelswerk
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 16.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Eymard Rommens
Referentie SCSWKP03A01006
 
Trefwoorden
Teamwork en projectmanagement.

Doelstellingen
Personeelswerkers werken op het kruispunt van mens, organisatie en arbeid. Ze streven naar een integratie van sociale en economische maatregelen. Ze zijn verantwoordelijk voor het op elkaar afstemmen van de organisatie en haar medewerkers. Als deskundigen in agogisch en emancipatorisch handelen creëren personeelswerkers kansen voor diverse groepen. Zij doen dit vanuit de visie van Human Resource(s) Management waarbij het menselijk kapitaal centraal staat in organisatie en maatschappij.

In modeltraject 3 vormt binnen de afstudeerrichting Personeelswerk het opleidingsonderdeel Teamwork en projectmanagement een belangrijke peiler in de praktijkgerichtheid van de opleiding. Aan de hand van een welomschreven projectopdracht wordt gewerkt aan het ontwikkelen van sociale en projecttechnische vaardigheden binnen het kader van een zelfsturend team.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

-2. Participeren vanuit de eigenheid van Sociaal Werk aan het beleid en de uitbouw van een organisatie;

-3. Communiceren doelgericht in een context van grote diversiteit.

Algemene competenties
Algemene beroepsgerichte competenties
-4. Teamgericht kunnen werken;

-5. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.

Algemene (generieke) competenties
-6. Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken;

-7. Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken.

Het opleidingsonderdeel Teamwork en projectmanagement heeft een verticale afstemming met volgende opleidingsonderdelen:
Modeltraject1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2;
Psychologie.
Modeltraject 2
Communicatie en interactie;
Werkvelden Sociaal Werk;
Aspecten van de psychologie (Sociale psychologie);
Methodieken Personeelswerk;
Stage 1.

Het opleidingsonderdeel heeft een horizontale afstemming met volgende opleidingsonderdelen:
Modeltraject 3
Personeelsmanagement;
Gespreksmodellen ten behoeve van het Personeelswerk;
Stage 2;
Afstudeerproject.

Leerinhoud
Volgende inhouden komen aan bod binnen dit opleidingsonderdeel:

Teamwork en sociale vaardigheden
- succesfactoren van teams;
- teamdoelstellingen en strategisch denken;
- teamrollen;
- conflicthantering;
- vergadertechnieken;
- besluitvorming;
- onderhandelen.

Projectmatig werken
- kenmerken;
- projectorganisatie;
- resultaatsformulering;
- aspecten van fasering, beheersing en beslissing.

Begincompetenties
Het opleidingsonderdeel Teamwork en Projectmanagement verdiept de competenties en kennisinhouden ontwikkeld in volgende opleidingsonderdelen:
Modeltraject1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2;
Psychologie.

Modeltraject 2
Communicatie en interactie;
Werkvelden Sociaal Werk;
Aspecten van de psychologie (Sociale psychologie);
Methodieken Personeelswerk;
Stage 1.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik 'doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Omschrijven in essentie de belangrijkste theoretische modellen bij het voorbereiden van een project in het kader van teamwork binnen het Personeelswerk;
- Verklaren correct groepsdynamische processen in een zelfsturend team bij het uitvoeren van een project in het kader van teamwork binnen het Personeelswerk.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Hanteren op een initieel niveau instrumenten van projectmatig werken;
- Gebruiken efficiënt diverse groepstechnieken (vergaderen, besluitvorming, onderhandelen, conflicthantering);
- Toetsen modellen en visies op een kritische manier aan de werkelijkheid.

Op het niveau integreren
De studenten:
- Koppelen een kritische houding aan sociaal vaardig functioneren in teamverband.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Handboek: Scholtes, P., Joiner, B., Streibel, B. (2002). Het Team handboek. Amsterdam: Nieuwezijds.
Handboek: Grit, R. (2008). Projectmanagement. Groningen, Wolters Noordhoff.
Ondersteunende teksten via Dokeos.

Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 147.0 EUR
Teambuilding tweedaagse: kostprijs geraamd op ongeveer 90 euro;
Handboeken: kostprijs geraamd op ongeveer 57 euro;
Totale kostprijs: ongeveer 147 euro.

Studiebegeleiding
Opdrachtformat waarbij het uit te voeren project inhoudelijk en vormelijk wordt afgebakend;
Project-coaching door de lector;
Peer-coaching door medestudenten.

Onderwijsvormen
Outward Bound oefeningen;
(Begeleide) zelfstudie;
Projectonderwijs: studenten werken als zelfsturend team aan de uitvoering van een opgelegd project en streven binnen deze context naar het realiseren van zelf gekozen persoonlijke leerdoelen;
Coaching door de lector;
Peer-coaching door medestudenten.

De deelname aan een externe meerdaagse (Outward Bound oefeningen) en de aanwezigheid in de lessen zijn verplicht. Om de specificiteit van de competenties verbonden aan de 3-daagse te kunnen beoordelen dient de student aanwezig te zijn. Een afwezigheid op de 3-daagse betekent een doorverwijzing naar de tweede zittijd voor dit opleidingsonderdeel.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
- Self- en peerassessment. Studenten evalueren zichzelf en elkaar op hun professionele houding aan de hand van aangereikte gedragsindicatoren
- Evaluatie projectwerking: evaluatie door begeleidende lectoren van het plan van aanpak, de professionele wijze van projectuitvoering en het projectresultaat
(Self- en peerassessment en evaluatie projectwerking omvatten gezamenlijk 25% van de totaliteit van de punten, cfr. 5p. van de 20p);
- Individueel kritisch ervaringsverslag m.b.t. het gerealiseerd project (25% van de totaliteit van de punten cfr. 5p.van de 20p.);
- Mondelinge bevraging m.b.t. eigen participatie, kritische reflecties en theoretische kaders (50% van de totaliteit van de punten cfr.10p.van de 20p.).

Tweede zittijd
- De resultaten van self- en peerassessment en de evaluatie projectwerking uit de eerste zittijd worden meegenomen naar de tweede zittijd (cfr 25% van de totaliteit van de punten);
- Mondelinge bevraging mbt. eigen participatie, kritische reflecties en theoretische kaders met een eventuele herwerking van het kritisch ervaringsverslag op basis van de verkregen feedback (cfr. 75% van de totaliteit van de punten).


OP-leden
Betrokken lesgevers:
Eymard Rommens ( eymard.rommens@hogent.be )
Astrid Claus ( astrid.claus@hogent.be)