PERSONEELSMANAGEMENT
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het sociaal werk - afstudeerrichting: personeelswerk
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 8.0
Totale studietijd [D] 168.0
Studiepunten [E] 6
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Pascal Roskam
Referentie SCSWKP03A01002
 
Trefwoorden
Personeelsmanagement.

Doelstellingen
Personeelswerkers werken op het kruispunt van mens, organisatie en arbeid. Ze streven naar een integratie van sociale en economische maatregelen. Ze zijn verantwoordelijk voor het op elkaar afstemmen van de organisatie en haar medewerkers. Als deskundigen in agogisch en emancipatorisch handelen creëren personeelswerkers kansen voor diverse groepen. Zij doen dit vanuit de visie van Human Resource(s) Management waarbij het menselijk kapitaal centraal staat in organisatie en maatschappij.

Het opleidingsonderdeel Personeelsmanagement behoort tot de kern van de opleiding voor studenten die in hun studie Sociaal Werk kiezen om zich initieel te specialiseren tot personeelswerker.

Het globale doel van dit opleidingsonderdeel is studenten te bekwamen in hun toekomstige beroepsrol. Dit houdt in dat studenten zich verdiepen in enerzijds belangrijke modellen, methoden en technieken van het Personeelswerk en anderzijds in een aantal actuele thema's en ontwikkelingen op het terrein van het Personeelswerk. Tegelijkertijd oefenen studenten vaardigheden en ontwikkelen ze attitudes eigen aan de functie van een personeelswerker.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal Werkers:
-1. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

-2. Participeren vanuit de eigenheid van Sociaal Werk aan het beleid en de uitbouw van een organisatie;

-3. Dragen bij tot de profilering en ontwikkeling van de professionele identiteit.

Algemene competenties
Algemene beroepsgerichte competentie
-4. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.

Algemene (generieke) competenties
-5. Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken;

-6. Een ingesteldheid tot levenslang leren.

Leerinhoud
Inleiding: de duale relatie tussen 'mens' en 'organisatie';
Strategisch Human Resources Management (SHRM) als raamwerk voor hedendaags, effectief en efficiënt personeelsmanagement: historiek, visie, inhoud, doelen en belang;
Strategisch Human Resources Management (SHRM) in de praktijk: modellen, methoden en technieken;
Capita Selecta: motivatie, leiderschap en macht, welbevinden op het werk,
organisatiekenmerken, actuele thema's en ontwikkelingen in het Personeelswerk.

Horizontale afstemming binnen de opleiding.
Dit opleidingsonderdeel kent een synergie met de inhouden van volgende vakken in modeltraject 3 afstudeerrichting Personeelswerk:
Beroepsethiek;
Bedrijfseconomie;
Teamwork en projectmanagement;
Praktijk Sociaal recht;
Gespreksmodellen ten behoeve van het Personeelswerk.

Begincompetenties
Verticale afstemming binnen de opleiding.
Dit opleidingsonderdeel verdiept de ontwikkelde competenties uit volgende opleidingsonderdelen in modeltraject 2 van de opleiding:
Werkvelden Sociaal Werk;
Methodieken Personeelswerk;
Sociaal Werk: Sociologische en beleidsmatige visies;
Aspecten van de psychologie: Ontwikkelingspsychologie en Sociale psychologie.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ‘doelstellingen’ worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Verduidelijken met zin voor nuancering de ambivalente verhouding tussen individu (werknemer) en arbeidsorganisatie (werkgever);
- Formuleren met zin voor volledigheid de elementen die nodig zijn voor het ontwikkelen van een succesvol strategisch Human Resources beleid in een arbeidsorganisatie.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Ontwerpen – op basis van aangereikte modellen, methoden en technieken – op een initieel niveau een samenhangend personeelsbeleid voor een arbeidsorganisatie;
- Ontwikkelen adequate beleidsadviezen voor personeelsvraagstukken die zich stellen in arbeidsorganisaties.

Op het niveau integreren
De studenten:
- Verdedigen spontaan met onderbouwde argumenten de visie en toegevoegde waarde van (S)HRM voor individu, arbeidsorganisatie en samenleving.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Reader;
Boek: Guido Maes (2007). De kracht van Human Resources. Handboek Strategisch Human Resources Management. Leuven/Voorburg: Acco.
Boek: Lou Van Beirendonck (2009). Iedereen content. Handleiding voor talent- en competentiemanagement. Leuven: Lannoo Campus.

Studiekosten
2 handboeken: 59 euro;
Reader: ongeveer 6 euro;
Totaal: ongeveer 65 euro.

Studiebegeleiding
Aan het einde van het opleidingsonderdeel krijgen studenten een mondelinge en schriftelijke toelichting rond opbouw en verloop van het examen (met o.a. voorbeeldvragen).

Onderwijsvormen
Hoorcolleges waarin het raamwerk voor de leerstof toegelicht wordt;
Begeleide zelfstudie gestuurd vanuit opdrachten;
Dossierportfolio met reflectiepaper.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
1. Permanente evaluatie (50% van de totaliteit van de punten).

Productevaluatie(25%)
Volgende opdrachten dienen uitgewerkt doorheen de lessencyclus:
- takenmap met producten n.a.v. oefeningen en opdrachten;
- reflectiepaper met leerreflecties n.a.v. oefeningen, opdrachten en sprekers;
- de eigen individuele presentatie tijdens de groepspresentatie(s).

Evaluatiecriteria van de verschillende producten.
Inhoud
- duidelijke informatie;
- kwalitatieve theoretische kadering;
- zin voor essentie;
- onderbouwen van argumenten.
Vorm
- logische opbouw;
- juist citeren en refereren;
- correct taalgebruik (woordkeuze, zinsbouw, geen taalfouten);
- verzorgde presentatie (zowel mondeling als schriftelijk).

Procesevaluatie (25%)
Ook tijdens de lessencyclus wordt de student geëvalueerd op het leerproces dat hij uitbouwt. Dit vraagt een verplichte aanwezigheid tijdens de lessen.

2. Schriftelijk examen (50% van de totaliteit van de punten) op het einde van het semester.

Schriftelijk examen met open vragen waarbij de nadruk ligt op inzichts- en toepassingsvragen. Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd.

Tweede zittijd
1. Productevaluatie (50% van de totaliteit van de punten):
- takenmap met producten op basis van zelfstandig uit te werken oefeningen- en opdrachtenbundel;
- reflectiepaper met leerreflecties n.a.v. oefeningen en opdrachten;
- een individuele presentatie.

Evaluatiecriteria van de verschillende producten.
Inhoud
- duidelijke informatie;
- kwalitatieve theoretische kadering;
- zin voor essentie;
- onderbouwen van argumenten.
Vorm
- logische opbouw;
- juist citeren en refereren;
- correct taalgebruik (woordkeuze, zinsbouw, geen taalfouten);
- verzorgde presentatie (zowel mondeling als schriftelijk).

2. Schriftelijk examen (50% van de totaliteit van de punten).

Schriftelijk examen met open vragen waarbij de nadruk ligt op inzichts- en toepassingsvragen. Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd.

OP-leden