ALGEMEEN MAATSCHAPPELIJK WERK
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 3e ba sociaal werk: maatschappelijk werk - afstudeerrichting: maatschappelijk werk
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 6.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Hildegard Gobeyn
Referentie SCSWKM03K00023
 
Trefwoorden
Algemeen Maatschappelijk Werk.

Doelstellingen
Een eerste lijnsvoorziening binnen het Algemeen Maatschappelijk Werk is een belangrijke pijler van een doelmatige hulpverlening. Zij is immers de toegangspoort naar eventuele verdere meer gespecialiseerde hulp. De eerste lijn is dus efficiënt wanneer deze open, toegankelijk en zonder drempels is voor iedereen. Naargelang de aard van de klacht kan iemand bij verschillende maatschappelijke instellingen met een eerstelijnsvoorziening terecht. Bijvoorbeeld wanneer de klacht (psycho)somatisch is gaat men naar de dokter of wanneer iemand voor overlast zorgt bij zijn omgeving kan men zich wenden tot de politie.
In dit opleidingsonderdeel beperken we ons tot de problematieken en uitdagingen van de eerste lijn van het Algemeen Maatschappelijk Werk, wat niet wil zeggen dat er niet over de grens heen gekeken zal worden. Immers problemen situeren zich vaak over verschillende maatschappelijke domeinen.
Het terrein van dit opleidingsonderdeel is belangrijk: een groot aantal maatschappelijk assistenten wordt immers in deze sector tewerkgesteld of komen er mee in aanraking. Bovendien is het een dynamische sector die voortdurend in beweging is, wat een attente opvolging vraagt.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsonderdeel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid;

-2. Dragen bij tot de profilering en ontwikkeling van de professionele identiteit;

-3. Geven op methodische wijze vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

-4. Handelen op het kruispunt van mensen en hun omgeving vanuit een ethische grondhouding.

Algemene competenties
Algemene (generieke) competenties
-5. Het verwerven en verwerken van informatie;

-6. Het vermogen tot kritische reflectie;

Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij leerinhouden uit:
Modeltraject 1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2;
Inleiding op het Sociaal Werk.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk;
Keuzelijst 1 - Methodieken Maatschappelijk Werk.

Het opleidingsonderdeel linkt zich ook aan inhoudelijke aspecten uit de opleidingsonderdelen van modeltraject 3 afstudeerrichting Maatschappelijk Werk.
Het opleidingsonderdeel biedt ondersteuning naar stage en afstudeerproject in modeltraject 3 aan wie in het domein Algemeen Maatschappelijk Werk i.c. eerstelijnshulpverlening stage loopt.

Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel omvat:
Situering van het terrein van de eerstelijnshulpverlening binnen het Maatschappelijk Werk;
Verschillen en raakvlakken met de nulde en de tweede lijn;
Toegankelijkheid en laagdrempeligheid van eerstelijnshulpverlening;
Wie maakt er het meest gebruik van de eerste lijn?;
Wat is hier de oorzaak van?;
Welke groepen worden niet bereikt en welke eventuele gevolgen heeft dit?;
Methodieken binnen de eerstelijnshulpverlening en de ontwikkelingen ervan;
Actuele tendensen die een impact hebben op het beleidsaspect van het Algemeen Maatschappelijk Werk en de eerstelijnsvoorzieningen in het bijzonder.

Begincompetenties
Dit opleidingsonderdeel sluit aan bij leerinhouden uit:
Modeltraject 1
Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 en 2;
Inleiding op het Sociaal Werk.
Modeltraject 2
Werkvelden Sociaal Werk;
Keuzelijst 1 - Methodieken Maatschappelijk Werk.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik 'doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Situeren correct de eerste lijn in de context van het Maatschappelijk Werk;
- Formuleren met zin voor essentie de problematieken en de uitdagingen van het werken op de eerste lijn;
- Kenschetsen inzichtelijk de methodieken die gehanteerd worden binnen eerstelijnshulpverlening;
- Analyseren kritisch de ontwikkelingen die zich actueel binnen de sector profileren;
- Kaderen correct deze ontwikkelingen in de algemene maatschappelijke context;
- Relateren met zin voor nuancering de actuele tendensen met mogelijks daaruit voortvloeiende nieuwe hulpvragen.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Implementeren inzichtelijk de toegelichte theoretische kaders op een concrete case.

Op het niveau integreren :
De studenten:
- Reflecteren spontaan kritisch over aangereikte theoretische kaders en hun eigen hulpverlenend optreden;
- Profileren initieel een persoonlijke professionele visie i.v.m. actuele tendensen.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Cursus.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 10 euro.

Studiebegeleiding
Bij mogelijke vragen kan de lector gecontacteerd worden na de les of op afspraak.
Contactgegevens: zie item OP-leden.

Onderwijsvormen
Overdracht – hoorcollege;
Interactief hoorcollege;
Uitwerken case in groepsverband;
Werkbezoeken;
Gastsprekers.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Het opleidingsonderdeel hanteert productevaluatie:
- Schriftelijke uitwerking van een case in groepsverband ( 25% van de totaliteit van de beoordeling). De evaluatiecriteria worden toegelicht bij aanvang van het opleidingsonderdeel (cfr. opdrachtformat);

- Mondeling examen ( 75% van de totaliteit van de beoordeling). Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel: er worden o.a. vragen gesteld over de cursus, de case, de werkbezoeken, de uiteenzetting van de gastsprekers.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.

Tweede zittijd
- Individuele schriftelijke uitwerking van een case ( 25% van de totale beoordeling). Afspraken hierrond worden gemaakt met de lesgever op de feedback van de eerste zittijd;
- Een mondeling examen (75% van de totale beoordeling) met gelijkaardige vragen als in de eerste zittijd.

OP-leden