GESPREKSMODELLEN TEN BEHOEVE VAN MAATSCHAPPELIJK WERK
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het sociaal werk - afstudeerrichting: maatschappelijk werk
Hoorcollege [A] 12.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Eric Van Rentergem
Referentie SCSWKM03A01005
 
Trefwoorden
Gespreksmodellen ten behoeve van Maatschappelijk Werk.

Doelstellingen
Binnen hun werk hebben maatschappelijk werkers met verschillende gesprekssituaties te maken die hun eigen doel en karakter hebben: adviesgesprekken, intakegesprekken... Het is belangrijk dat zij deze gesprekssituaties methodisch en technisch beheersen willen ze de doelen bereiken die er mee verbonden zijn. Het is de bedoeling dat de studenten een analyse krijgen van de aard en aanpak van deze gespreksmodellen en een verkennende training erin. De inzichten en vaardigheden kunnen dan verder toegepast worden in de stagesituatie.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:

Beroepsspecifieke competenties
Sociaal werkers:
-1. Geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden;

-2. Handelen op het kruispunt van mensen en hun omgeving vanuit een ethische grondhouding;

-3. Communiceren doelgericht in een context van grote diversiteit.

Algemene competenties
Algemene (generieke) competenties
-4. Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken;

-5. Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken.

Dit opleidingsonderdeel sluit sterk aan op het opleidingsonderdeel Communicatie en interactie van het modeltraject 2 waarin een aantal basisvaardigheden van gespreksvoering zijn aangeleerd. Een aantal van de theorieën die in het modeltraject 1 zijn aangebracht in het opleidingsonderdeel Psychologie dienen als achtergrondkader van dit methodisch gericht opleidingsonderdeel. De bredere communicatieve vorming uit het opleidingsonderdeel Maatschappelijk Assistent in de Praktijk: Theoretische en praktische bouwstenen 1 in het modeltraject 1 wordt hier verder toegespitst en uitgewerkt op het handelen in professionele context.
Het opleidingsonderdeel heeft ook verbindingen met Stage 2 en het opleidingsonderdeel Perspectieven op Maatschappelijk Werk uit modeltraject 3.

Leerinhoud
Studie van de gespreksmodellen:
- Intakegesprek: herhaling;
- Adviesgesprek: basismodellen, soorten, fasering, omgaan met weerstand, specifieke modellen
zoals motivationele gespreksvoering en de oplossingsgerichte aanpak;
- Slecht nieuws gesprek: moeilijkheden, fasering;
- Onderhandelen: soorten, technieken;
- Bemiddelen en belangenbehartiging.

Studie van enkele specifieke thema's die met gespreksvoering verbonden zijn zoals:
- Omgaan met agressie;
- Interculturele communicatie.

Begincompetenties
De studenten moeten inzicht en een initiële beheersing hebben in een aantal basisvaardigheden die eigen zijn aan de gespreksvoering in een professionele context.
Binnen de opleiding worden die aangebracht in het opleidingsonderdeel Communicatie en interactie in het modeltraject 2.
Ze moeten een voldoende communicatief vermogen hebben en georiënteerd zijn in de psychologische modellen die de achtergrond vormen voor de hulpverlening.

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik 'doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau weten en inzien
De studenten:
- Onderscheiden correct de verschillende soorten gesprekssituaties binnen het Maatschappelijk Werk;
- Lichten inzichtelijk de methodische aanpak toe binnen de verschillende gespreksmodellen;
- Kenschetsen beargumenteerd de methodische aanpak t.a.v. specifieke situaties zoals bvb. agressie, interculturele communicatie.

Op het niveau toepassen
De studenten:
- Implementeren correct de methodische inzichten in praktische oefeningen en in de stagesituatie;
- Analyseren kritisch de eigen gespreksstijl en gesprekssituaties tegen de achtergrond van de geschetste modellen.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Cursus via cursusdienst;
Aanvullende teksten.

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 6 euro.

Studiebegeleiding
Individueel monitoraat op afspraak.

Onderwijsvormen
Enkele referentiekaders en modellen worden docerend (hoorcollege) aangebracht;
Daarnaast wordt er gewerkt met praktische oefeningen:
- Analyse van gesprekken;
- Vaardigheidsoefeningen;
- Rollenspel.
Aanwezigheid tijdens de les is vereist.
Er wordt van de studenten soms voorbereidende zelfstudie van teksten verwacht.

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Evaluatievorm
Eerste zittijd
Evaluatie via een mondeling examen op het einde van het semester.
Hierin wordt via open vragen het inzicht in de geschetste modellen getoetst. Er kunnen ook oefeningen in verwerkt zijn waaruit blijkt of de student de inzichten ook kan toepassen op concrete situaties en gesprekken. Er wordt ook getoetst in hoeverre de student kan reflecteren over de bruikbaarheid van de modellen in de reële werksituatie en over zijn eigen gespreksgedrag.

Tweede zittijd
Er wordt een gelijkaardig mondeling examen ingericht.

OP-leden
Betrokken lesgevers:
Erik Van Rentergem ( eric.vanrentergem@hogent.be)
Inge De Waele (ingrid.dewaele@hogent.be)
Christiaan Malfliet ( christiaan.malfliet@hogent.be )
Karin Temmerman ( karin.temmerman@hogent.be )