FINALITEITSKEUZE STRATEGISCH MANAGEMENT
 
Wordt gegeven in 3de jaar Bachelor in de handelswetenschappen
bachelor in de handelswetenschappen, voor Bach. in best.publ.man
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. netwerkeconomie
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsm.: afst.acc.fisc
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsm.: afst.rechtspr
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsm.:fin/mil/log.man/mk
Bachelor in de Handelswetenschappen, voor P.B. Bedrijfsman.,optie Int.ond. en grensverleggend ond
Bachelor in de Handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsman., optie KMO-Management
Hoorcollege [A] 48.0
Werkcollege [B] 30.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 72.0
Totale studietijd [D] 270.0
Studiepunten [E] 9
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? niet toegelaten
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Saskia Crucke
Referentie HBHAWE03K99006
 
Trefwoorden
Organisatiemanagement, strategisch management, HRM

Doelstellingen
Studenten een eerste kennismaking bieden met strategisch management, organisatiemanagement en HRM. Dit gebeurt door middel van het uitwerken van een aantal specifieke topics die betrekking hebben op strategisch management, organisatiemanagement of HRM. De uitwerking van de topics houdt enerzijds in dat aan de studenten een theoretisch kader geboden wordt op basis van relevante wetenschappelijke literatuur en/of handboek. Anderzijds werken ze aan oplossingen voor concrete probleemstellingen die verband houden met de topics. Op die manier verwerven de studenten kennis (over verschillende managementtopics) en vaardigheden (hoe een concrete vraag of probleemstelling aanpakken) die relevant zijn voor het latere beroepsleven.

Leerinhoud
-topics die betrekking hebben op HRM, organisatiemanagement of strategisch management. Deze topics worden tijdens de hoorcolleges voorgesteld en uitgediept.
-groepsopdrachten die betrekking hebben op de topics: analyse van een concrete probleemstelling, een oplossing zoeken voor de probleemstelling, de oplossing rapporteren.

Begincompetenties
De competenties van de opleidingsonderdelen Mens en samenleving (Ba1) en wetenschappelijk werk: inleiding en voorbereiding (Ba2) moeten in voldoende mate verworven zijn.

Ook de competenties van Algemeen management (Ba3) moeten in voldoende mate verworven zijn. Is dit niet het geval, moet algemeen management opgenomen worden in het geïndividualiseerde curriculum.

Eindcompetenties
Kerncompetenties:
1) kennis over en inzicht in de behandelde topics m.b.t. HRM, organisatiemanagement en strategisch management;
2 )in staat zijn om in groep een oplossing te zoeken voor een concrete probleemstelling;

Algemene competenties:
1) het vermogen om relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over managementvraagstukken kunnen sturen.
- kunnen opzoeken van relevante literatuur m.b.t. een concreet onderwerp/probleem;
- in staat zijn om gegevens te analyseren, te synthetiseren en een advies te formuleren;

2) Het vermogen tot rapporteren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Handboek + Reader
Handboek: Kluytmans, F. (2005) Leerboek Personeelsmanagement. Wolters-Noordhoff: Groningen

Studiekosten
Ongeveer 70 Euro
Studiebegeleiding
Op afspraak.
Voor wat betreft het groepswerk, zullen begeleidingssessies voorzien worden.

Studiebegeleiding
Op afspraak. Voor wat betreft het groepswerk zullen de studenten begeid worden door een van de lesgevers.

Onderwijsvormen
Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk de onderwijsactiviteiten bij te wonen.

Hoor- en werkcolleges: verschillende topics worden behandeld. Groepswerk: er worden verschillende probleemstellingen geformuleerd die verband houden met de eerder behandelde topics. Het is de bedoeling dat de studenten in groepjes een oplossing zoeken voor de geformuleerde probleemstellingen. Het resultaat van het onderzoek wordt gerapporteerd.

Evaluatievorm
-beoordeling groepswerk
-schriftelijk examen: het examen heeft betrekking op de hoorcolleges over de verschillende topics.

De titularis zal bij een examencijfer van 7 of minder op 20 voor een onderscheiden evaluatieonderdeel van het opleidingsonderdeel afwijken van het gewogen gemiddelde voor de toekenning van de eindscore. De eindscore wordt dan herleid tot de laagste score die de student heeft behaald op de onderscheiden evaluatieonderdelen.

Tweede zittijd: afhankelijk van het criterium waarop tekortgeschoten wordt, volgt een opdracht en/of examen. De punten van het onderdeel waarvoor geslaagd, worden overgenomen naar de 2de zittijd.

OP-leden
Mieke Audenaert
Saskia Crucke
Robin Stevens
Anneleen Van Boxstael