Wordt gegeven in |
3de jaar Bachelor in de handelswetenschappen
bachelor in de handelswetenschappen, voor Bach. in best.publ.man
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. netwerkeconomie
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsm.: afst.acc.fisc
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsm.: afst.rechtspr
bachelor in de handelswetenschappen, voor P.B. bedrijfsm.:fin/mil/log.man/mk
Schakelprogramma tot de master in de handelswetenschappen, O.O. voor pBa in bedrijfsmanagement en in de netwerkeconomie
Voorbereidingsprogramma tot master in de handelswetenschappen, voor houders van het diploma van een niet-econ. ac. bachelor
|
Hoorcollege |
[A] 24.0 |
Werkcollege |
[B] 8.0 |
Begel. zelfst./extern werk |
[C] 4.0 |
Totale studietijd |
[D] 90.0 |
Studiepunten |
[E] 3 |
Niveau |
uitdiepend |
Creditcontract? |
toelating nodig |
Examencontract? |
toelating nodig |
Onderwijstaal |
Nederlands |
Titularis |
Leen Lagasse
|
Referentie |
HBHAWE03A00018 |
|
Trefwoorden Economie, handels- en industriële economie
Doelstellingen Het marketingbeleid van een commerciële of niet-commerciële organisatie steunt zowel op de ingesteldheid van als op doelgericht streven naar de maximale behoeftebevrediging van directe maar ook indirecte afnemers. Dit opleidingsonderdeel heeft als doelstelling het belang van een degelijk en gesystematiseerd marketingbeleid te begrijpen, de bouwstenen ervan te kennen, begrijpen en hanteren, en al deze elementen te kunnen herkennen en benoemen in actuele voorbeelden.
Het is de bedoeling dat de cursist leert hoe een organisatie haar marketingbeleid op de noden van de interne en externe omgeving probeert af te stemmen. Daarnaast leert hij rekening te houden met de complexiteit van het koopgedrag van de individuele consument die echter sterk beïnvloed wordt door zijn sociale omgeving en maatschappelijke context. Kennis van en inzicht in de marketinginstrumenten en strategische modellen, kritische synthese en interpretatie van de belangrijkste methoden en technieken uit het marketingdomein zijn daarom noodzakelijk. De student zal kennismaken met concrete voorbeelden van hoe zeer verschillende organisaties hun marketingbeleid, met of zonder succes, vorm gaven. Gaandeweg leert de student ook het vakjargon kennen en gebruiken. Daarnaast leert de student de veelheid aan bronnen kennen waar een marketeer zijn informatie ten behoeve van het uittekenen van zijn marketingbeleid dient te halen.
Leerinhoud Het marketingconcept historisch en conceptueel. Marketingbeleid, een professionele aanpak. De marketingomgeving. Koopgedrag. Marksegmentatie. Marketingonderzoek. Strategische marketingplanning. Productstrategie. Prijsstrategie. Distributiestrategie.
Begincompetenties De competenties van de opleidingsonderdelen algemene economie 1 en 2 (1ste Ba HW) moeten in voldoende mate verworven zijn.
Eindcompetenties Kerncompetentie 1) Hebben van kennis van en inzicht in de inleidende begrippen, marketinginstrumenten en strategische modellen van de marketing en deze kunnen toepassen in concrete voorbeelden.
Onder meer:
- Een kritische synthese en interpretatie van de belangrijkste basisconcepten- en methoden uit het marketingdomein kunnen maken.
- Het vermogen tot analyse, kritische reflectie, creativiteit van de context waar men een ruil wil doen tot stand komen of optimaliseren.
- Het vermogen om de relevante data te benoemen en te detecteren die de oordeelsvorming over een marketingprobleem kunnen bevorderen.
Algemene competenties:
1) Begrip van de wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis eigen aan marketingmanagement
2) Analytisch vermogen: in staat zijn om de kansen van een product of merk in te schatten aan de hand van enerzijds de vele beïnvloedende omgevingsfactoren, en anderzijds de marketingmix-instrumenten die de marketeer kan inzetten om het product/merk te ondersteunen.
Leermaterialen ::Voor meer informatie, klik hier:: Boek: van Waterschoot W., Lagasse L. en De Haes J.,(2009), Marketingbeleid, De Boeck
Slides: ter beschikking gesteld via Dokeos
Videomateriaal met cases getoond en besproken in de les.
Studiekosten Boek: 37,50 EUR
Studiebegeleiding Vraagstelling mogelijk tijdens de lessen, via e-mail, of op afspraak.
Voorbeeldexamen te vinden op Dokeos en meegedeeld in de les.
Onderwijsvormen Hoorcolleges
Bespreking videomateriaal met cases
Evaluatievorm Schriftelijk examen, met meerkeuzevragen en open vragen.
OP-leden Leen Lagasse
|
|