Wordt gegeven in |
3de jaar Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. netwerkec./bedrijfsmgmt
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. soc.wk/toeg.psych./ortho
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor Bach. in handelswetenschappen
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. Maatschappelijke Veiligheid
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. bedrijfsman.: Rechtspraktijk
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor pBa. sociaal werk/toeg. psychologie/orthopedagogie
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor P.B. in bedrijfsmanagement en de netwerkeconomie
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor pBa. in bedrijfsmanagement afstud. rechtspraktijk
|
Hoorcollege |
[A] 24.0 |
Werkcollege |
[B] 12.0 |
Begel. zelfst./extern werk |
[C] 18.0 |
Totale studietijd |
[D] 180.0 |
Studiepunten |
[E] 6 |
Niveau |
gespecialiseerd |
Creditcontract? |
toelating nodig |
Examencontract? |
niet toegelaten |
Onderwijstaal |
Nederlands |
Titularis |
Nog niet bepaald
|
Referentie |
HBBEST03K00050 |
|
Trefwoorden gelijke kansen, gelijke-kansenbeleid, doelgroepenbeleid, transversaal beleid, beleidsinstrumenten, beleidsdoelen, beleidsactoren, middenveld, multi-level governance, positieve actie, gender mainstreaming, open-coördinatiemethode, diversiteit, gendergevoelig budgetteren, beleidstransfer, beleidsdivergentie, beleidsconvergentie, diversiteit, intersectionaliteit
Doelstellingen Dit seminarie heeft als voornaamste doel om, vertrekkende van de reeds opgebouwde kennis inzake bestuurs- en beleidskunde, de inzichten in de beleidspraktijk aan te scherpen aan de hand van de case ‘gelijke-kansenbeleid’. Door het historische en internationaal vergelijkend perspectief dat hierbij gehanteerd wordt, zal het ook inzichten verschaffen in de invloed van de evoluerende politieke, bestuurlijke en administratieve beleidscontext op het gevoerde beleid. Verder wil het seminarie ook voeling bijbrengen met het actuele wetenschappelijke onderzoek inzake gelijke-kansenbeleid.
Leerinhoud 1. De beleidsactoren (gelijke-kansenstructuren) op de verschillende beleidsniveaus: VN, Europa, nationaal, regionaal, provinciaal en lokaal. Naast het beschrijven van deze actoren in een gelaagde bestuurscontext, staat de (horizontale en verticale) interactie tussen deze actoren centraal.
2. De aard van het gelijke-kansenbeleid
i) de beleidsdoelen. In dit onderdeel worden de centrale concepten (en hun evolutie) toegelicht.
ii) prioritaire beleidsdomeinen. Dit luik behandelt de beleidsthema’s die centraal staan in het gelijke-kansenbeleid (zoals politieke rechten, arbeidsmarktparticipatie, huiselijk geweld) en focust op de probleemdefiniëring die ten grondslag ligt aan het gelijke-kansenbeleid.
iii) de doelgroepen van het beleid. In dit onderdeel wordt onder meer geanalyseerd tot wie het beleid zich richt, of het ingebed is in een gelijke-kansenbeleid dat zich ook richt tot andere doelgroepen (zoals holebi’s, ouderen en allochtonen) en of het aandacht heeft voor diversiteit en intersectionaliteit.
iv) de gehanteerde beleidsstrategieën en –instrumenten. In dit onderdeel wordt vooreerst het wettelijk kader van het gelijke-kansenbeleid toegelicht. Vervolgens wordt ingegaan op de verschillende instrumenten van het gelijke-kansenbeleid: positieve actie en positieve discriminatie, sensibilisering, doelgroepenbeleid, gender mainstreamingsbeleid (o.m. open coördinatiemethode, gendergevoelig budgetteren), relatie tot het middenveld.
De analyse van de beleidsactoren en het gelijke-kansenbeleid wordt gevoerd vanuit een historisch en nationaal/internationaal vergelijkend perspectief. Er zal wat betreft de beleidsdoelen, thema’s, doelgroepen en instrumenten aandacht zijn voor de historische ontwikkelingen terzake. Verder worden de Belgische gelijke-kansenstructuren en het in België gevoerde gelijke-kansenbeleid onderling met elkaar vergeleken evenals met het buitenland. In dat kader staat de invloed van supra- en nationale instellingen (VN, Europa) ook centraal. In deze cross- en intranationale vergelijkingen worden vraagstellingen inzake beleidstransfers, beleidsdivergentie en beleidsconvergentie behandeld.
Begincompetenties De competenties van de opleidingsonderdelen Inleiding Bestuurs- en Beleidskunde (1ste bachelor BPM) Beleidskunde (2de bachelor BPM), Practicum Beleidskunde (2de bachelor BPM) moeten in voldoende mate verworven zijn.
Eindcompetenties De competenties van de opleidingsonderdelen Inleiding Bestuurs- en Bel
eidskunde (1ste bachelor BPM) Beleidskunde (2de bachelor BPM), Practicum Beleidskunde (2de bachelor BPM) moeten in voldoende mate verworven zijn.
Eindcompetenties
Kerncompetenties:
1) Basiskennis hebben in de centrale concepten en de actoren van het gelijke-kansenbeleid
2) Basiskennis en inzichten hebben in de ontwikkeling van het gelijke-kansenbeleid
Algemene competenties:
1) Het vermogen tot kritische reflectie en analyse
2) beschikken over probleemoplossende vaardigheden
3) Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen
Leermaterialen ::Voor meer informatie, klik hier:: Reader, ter beschikking gesteld via Dokeos.
Studiekosten geen
Studiebegeleiding Vragen stellen in de les wordt aangemoedigd.
Individueel monitoraat is mogelijk op vraag van de student.
Onderwijsvormen Seminarie, waarbij teksten (wetenschappelijke artikels en beleidsdocumenten) ter voorbereiding van de les gelezen worden, gepresenteerd en besproken worden; afgewisseld van hoorcolleges, probleemgestuurde opdracht en gastlezingen.
Evaluatievorm Permanente evaluatie op basis van de presentaties en de probleemgestuurde opdracht. Mondeling examen met open vragen
Tweede zittijd: probleemgestuurde opdracht en mondeling examen met open vragen
OP-leden Karen Celis
|
|