Trefwoorden stage, publiek management, bestuurs- en beleidkunde, praktijkervaring, eerste werkervaring, projectmanagement, communicatietraining (sollicitatie-, presentatie- en vergadertechnieken)
Doelstellingen Het opleidingsonderdeel stage, rapportering en communicatietraining rondt de bacheloropleiding af.
- De stage vormt een eerste confrontatie met het werkveld en biedt de studenten de mogelijkheid om tijdens hun studies een eerste praktijkervaring op te doen.
De stage wil tevens de tijdens de opleiding verworven kennis en vaardigheden verder verfijnen en verdiepen via praktijkgerichte ervaring en wil een brug slaan tussen theorie en praktijk. De stage sluit dan ook goed aan bij het studietraject dat de student tot dan toe heeft afgelegd. Door het afstemmen van de stage op de studiekeuzes die de student heeft gemaakt (qua bestuursniveau en beleidsdomein) kunnen er synergetische leereffecten ontstaan.
- De communicatietraining wil de student basisinzichten inzake sollicitatietechnieken, presentatietechnieken en vergadertechnieken bijbrengen. In functie van de stage zullen ook basisinzichten inzake projectmanagement bijgebracht worden. De student zal deze inzichten moeten toepassen tijdens de stage.
- De student leert correct te rapporteren over uitgevoerde opdrachten en leert kritisch reflecteren over zijn eigen aanpak.
Leerinhoud Het vak bestaat- zoals de naam ook aangeeft- uit drie luiken want naast de stage, bevat het vak ook een communicatietraining en leren de studenten ook rapporteren. De 3 luiken van dit vak zijn intens met elkaar verweven:
- De stage geeft de student een realiteitsgetrouw inzicht in de verschillende functie-/jobinhouden waarin afgestudeerden van de opleiding Bestuurskunde en Publiek Management kunnen terechtkomen. Daarnaast dient tijdens de stage ook een concrete en afgelijnde opdracht van bestuurskundige aard uitgevoerd te worden zodat een reële bijdrage aan de organisatie kan geleverd worden.
- Voorafgaand aan en gericht op de stage krijgen de studenten in het kader van de communi-catietraining enkele sessies over solliciteren, presentatietechnieken, vergadertechnieken en projectmanagement. De daar opgedane inzichten moeten ze koppelen aan hun stagepraktijk. In concreto betekent dit dat de studenten:
o over hun eigen projectmanagement (aanpak en uitwerking van de opdracht) reflecteren aan de hand van de aangeleerde concepten en inzichten en deze reflectie neerschrijven.
o tijdens hun stage grondig een vergadering moeten observeren en analyseren aan de hand van de opgedane inzichten over vergadertechnieken.
- Het luik rapportering komt aan bod doordat de studenten in een stagerapport moeten reflecteren over hun stageactiviteiten en hun opgedane ervaringen.
Begincompetenties De competenties van de opleidingsonderdelen seminarie beleidsdomein, onderzoeksmethoden 3 en management in de publieke sector moeten verworven zijn. Indien dit niet het geval is, moeten deze opleidingsonderdelen opgenomen worden in het geïndividualiseerde curriculum.
Eindcompetenties Kerncompetenties:
1) In staat zijn om zich vlot in te werken in de organisatie:
-Inzicht hebben in het functioneren van de organisatie.
-kennis hebben van de belangrijke actoren in en rondom de organisatie
-In staat zijn om functioneel samen te werken met collega’s & leidinggevenden
2) kritisch kunnen reflecteren over de organisatie waarin men functioneert (koppeling tussen kennis, inzichten en concepten en de praktijk) en over eigen werk in die organisatie.
3)autonoom kunnen functioneren in een organisatie: zelfstandig uitvoeren van opdracht(en) voor de stageorganisatie.
4)zelfstandig kunnen redigeren van een eindrapport: synthetisch schrijven van een rapport.
Algemene competenties:
1) Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken:
Onder meer:
-een bondig schriftelijk rapport kunnen schrijven.
-op de stage sociaal vaardig kunnen omgaan met o.a. collega’s,…
2) Kunnen omgaan met de onzekerheid en grenzen van de kennis, en de vaardigheid ontwikkelen tot het initiëren van probleemgestuurd onderzoek.
Onder meer:
-een praktijkonderzoek kunnen opzetten
-de opdracht goed kunnen plannen en die planning volgen en bewaken
-gebruik maken van geëigende dataverwerkingstechnieken
3) De student kan in een professionele omgeving de aangeleerde vaardigheden (presenteren, deelnemen aan een vergadering, projectmanagement) toepassen.
Leermaterialen ::Voor meer informatie, klik hier:: Stagenota, stagereglement, stagecontract (en bijhorende documenten) worden ter beschikking gesteld van de studenten. Voor de communicatietraining zal er per lesdeel een beknopte cursus verspreid worden.
Studiekosten Afhankelijk van de stageplaats: vervoerskosten van en naar de stageplaats.
Cursuskosten verbonden aan de communicatietraining.
Studiebegeleiding Begeleiding stageproces door stagecoördinator/titularis (dit is de verantwoordelijke binnen HABE), HABE-begeleider en de stagebegeleider (dit is de persoon binnen de stageorganisatie) onder de vorm van goede voorbereiding (afbakenen zinvolle en haalbare opdrachten) en tussentijdse opvolging.
Begeleiding bij het schrijven van het stagerapport door de HABE-begeleider uit de opleiding (vormelijk en vooral procesmatig, met inhoudelijke ondersteuning) en stagebegeleider (inhoudelijk).
Onderwijsvormen Begeleiding stageproces door stagecoördinator/titularis (dit is de verantwoordelijke binnen HABE), HABE-begeleider en de stagebegeleider (dit is de persoon binnen de stageorganisatie) onder de vorm van goede voorbereiding (afbakenen zinvolle en haalbare opdrachten) en tussentijdse opvolging.
Begeleiding bij het schrijven van het stagerapport door de HABE-begeleider uit de opleiding (vormelijk en vooral procesmatig, met inhoudelijke ondersteuning) en stagebegeleider (inhoudelijk).
Evaluatievorm Een student(e) dient alle delen van het opleidingsonderdeel ‘SRC’ te volgen. Manifeste tekorten qua inzet of het zich niet houden aan afspraken of deadlines bij één of meerdere delen zullen leiden tot een onvoldoende voor het opleidingsonderdeel.
Na afloop van de stage bezorgt de student(e) de stage-organisatie en de opleiding een stagerapport met de resultaten van en reflecties over het geleverde werk. Hiervoor beschikt de student(e) na afloop van de stage nog over anderhalve week ‘schrijftijd’ om zijn/haar stagerapport af te werken. Nadat alle partijen dit stagerapport hebben kunnen doornemen wordt het tijdens een afrondend evaluatiegesprek besproken door de student(e), de habe-begeleider, de stagebegeleider en de titularis/stagecoördinator.
Het vak SRC wordt gescoord op 20 punten. Deze 20 punten zijn verder uitgesplitst per luik.
- 5 van de 20 punten staan op de toepassing van de theoretische inzichten over vergadertechnieken en projectmanagement. De reflectie over het eigen projectmanagement staat op 3 van de 5 punten, terwijl de analyse van de vergadering op 2 van de 5 punten staat.
- De andere 15 punten staan op de stage en het stagerapport. Deze 15 punten zijn als volgt uitgesplitst over verschillende beoordelingscomponenten:
Stage: Attitudes en vaardigheden, proces en product
o Algemene vaardigheden en attitudes tijdens de stage: 2 punten
o Inzicht in en aanpak van de opdracht: 4 punten
o Kwaliteit en kwantiteit van de output en het eindproduct: 5 punten
Stagerapport:
o Volledigheid en juistheid van de schriftelijke neerslag over het opdrachtproces en het opdrachtresultaat: 2 punten
o Redactionele kwaliteit van het stagerapport: 2 punten
In concreto betekent dit dat aan het luik communicatietraining 5 punten verbonden zijn, aan het luik rapportering 4 punten en aan de stage zelf 11 punten.
Het eindcijfer komt tot stand door overleg en na beraadslaging van het stageteam dat bestaat uit de stagecoördinator, de stagebegeleider en de HABE-begeleider. Het cijfer wordt door de titularis vastgelegd.
Als de student in eerste zittijd een cijfer onder de 10/20 krijgt, zal de titularis na overleg met het stageteam de modaliteiten voor een vervangopdracht vastleggen. Deze vervangopdracht staat gelijk met een weging van 12 studiepunten en wordt de student(e) meegedeeld tijdens de feedback na de deliberatie van de eerste zittijd. De OP-leden evalueren de student(e) in de tweede zittijd.
OP-leden Diederik Vancoppenolle
Véronique Vanderhoudelingen
|
|