Wordt gegeven in |
2de jaar Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. netwerkec./bedrijfsmgmt
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. soc.wk/toeg.psych./ortho
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor Bach. In handelswetenschappen
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. Maatschappelijke Veiligheid
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. bedrijfsman.: Rechtspraktijk
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor pBa. sociaal werk/toeg. psychologie/orthopedagogie
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor P.B. in bedrijfsmanagement en de netwerkeconomie
|
Hoorcollege |
[A] 12.0 |
Werkcollege |
[B] 48.0 |
Begel. zelfst./extern werk |
[C] 24.0 |
Totale studietijd |
[D] 180.0 |
Studiepunten |
[E] 6 |
Niveau |
uitdiepend |
Creditcontract? |
toelating nodig |
Examencontract? |
toelating nodig |
Onderwijstaal |
Nederlands |
Titularis |
Ellen Wayenberg
|
Referentie |
HBBEST02A00014 |
|
Trefwoorden Overheidsbeleid, beleidsanalyse, beleidsproblemen en –oplossingen
Doelstellingen Het opleidingsonderdeel heeft tot doel om de studenten meer inzicht te verschaffen in de praktijk van het overheidsbeleid.
Leerinhoud Het opleidingsonderdeel is gericht op het (leren) identificeren van beleidsproblemen en op het analyseren van de beleidsvoering van overheidswege rond die problemen. Tevens beoogt het opleidingsonderdeel een uitdieping van de rol van de beleidsanalyse en de beleidsanalist via een grondige kennismaking met diverse beleidsanalytische methoden en technieken.
Begincompetenties De competenties van het opleidingsonderdeel Beleidskunde (2e Bachelor Bestuurskunde en Publiek Management) moeten in voldoende mate verworven zijn. Indien dit niet het geval is, moet Beleidskunde opgenomen worden in het geïndividualiseerd curriculum.
Eindcompetenties Kerncompetenties:
1) verwerven van kennis van en inzicht in de beleidsanalyse
2) het proces, de inhoud, de context en de stijl van beleidsvoering kunnen analyseren
Algemene competenties:
1) kennis hebben van onderzoeksmethoden en –technieken en deze adequaat kunnen toepassen
2) beleidsanalytische methoden en technieken kunnen toepassen.
Leermaterialen ::Voor meer informatie, klik hier:: Reader met artikelen (verkrijgbaar bij de cursusdienst)
Van elke sessie zijn handouts beschikbaar via Dokeos
Studiekosten Kostprijs van de reader
Studiebegeleiding Interactieve sessies met tijd en ruimte voor oefeningen en feedback
Vraagstelling is ook mogelijk na afspraak
Onderwijsvormen Interactieve sessies, groepswerk, individueel werk, gastsprekers, discussies
Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk de onderwijsactiviteiten bij te wonen.
Evaluatievorm De studenten worden op diverse wijzen geëvalueerd:
- via groepswerk: studenten dienen groepsopdrachten uit te voeren en te presenteren voor hun medestudenten (60 %) Het cijfer voor het groepswerk wordt herberekend/aangepast bij een negatieve peer assessment
- via individueel werk: studenten dienen ook individueel opdrachten uit te voeren (20 %)
- via een mondeling examen: na schriftelijke voorbereiding dienen studenten vier vragen te beantwoorden, twee m.b.t. elk van de beide delen van het practicum (20 %)
Scoort een student voldoende voor het groepswerk, het individueel werk of het mondeling examen, dan wordt het betreffende cijfer voor dit onderdeel overgezet naar de tweede zittijd. Een student dient dus enkel het onderdeel van het practicum (groepwerk, individueel werk of mondeling examen) te herdoen in tweede zittijd ingeval hiervoor geen voldoende werd behaald.
OP-leden Titularis: Ellen Wayenberg
Andere lesgever: Diederik Vancoppenolle
|
|