Wordt gegeven in |
1st jaar Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. netwerkec./bedrijfsmgmt
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. soc.wk/toeg.psych./ortho
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor Bach. In handelswetenschappen
Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management, voor P.B. Maatschappelijke Veiligheid
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor pBa. sociaal werk/toeg. psychologie/orthopedagogie
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor P.B. in bedrijfsmanagement en de netwerkeconomie
Schakel tot de master in de bestuurskunde en het publiek management voor professionele bachelors, O.O. voor professionele bachelor Maatschappelijke Veiligheid
|
Hoorcollege |
[A] 48.0 |
Werkcollege |
[B] 0.0 |
Begel. zelfst./extern werk |
[C] 15.0 |
Totale studietijd |
[D] 180.0 |
Studiepunten |
[E] 6 |
Niveau |
inleidend |
Creditcontract? |
toelating nodig |
Examencontract? |
toelating nodig |
Onderwijstaal |
Nederlands |
Titularis |
Catherina Dehullu
|
Referentie |
HBBEST01A00019 |
|
Trefwoorden Parlementair en presidentieel systeem, Rechtstaat, Normenhiërarchie, Grondwet, Parlement, Regering, Gewesten, Gemeenschappen, belangenconflicten, bevoegdheidsconflicten, Raad van State, Grondwettelijk Hof, Grondrechten, Gelijkheidsbeginsel, enz
Doelstellingen Het opleidingsonderdeel is een introductie in het geheel van regel betreffende de werking van de overheidsinstellingen en van de gezagsstructuren en betreffende de relatie tussen overheid en individu. We vertrekken daarbij van de machtsverdeling die het Belgisch constitutioneel systeem kenmerkt. België is immers een federale staat, waarin aan de Gemeenschappen en Gewesten een verregaande autonomie is toegekend. Inzicht in de bevoegdheidsverdeling en de interactie tussen de twee niveaus staat centraal, evenals de controlemechanismen daarover.
De bespreking van de grondrechten en van de controle over de naleving ervan moet een licht werpen op de relatie tussen het gezag en de burgers.
Leerinhoud De cursus bevat volgende onderdelen:
Algemeen kader en begrippenmateriaal;
De normenhiërarchie;
Het proces van federalisering;
De federale wetgevende en uitvoerende instellingen en hun bevoegdheden;
De instellingen van de Gemeenschappen en Gewesten en hun bevoegdheden;
Het Grondwettelijk Hof en de Raad van State;
De burgers en de rechtsbescherming
Begincompetenties De competenties van het opleidingsonderdeel 'Inleiding Recht' (1e bachelor), moeten in voldoende mate verworven zijn. Indien dit niet het geval is, moet Inleiding Recht opgenomen worden in het geïndividualiseerde curriculum.
Eindcompetenties Kerncompetenties
1) Kennis van het Belgisch Grondwettelijk systeem
2) Inzicht in de verhoudingen en de wisselwerking tussen het federale niveau en dat van de deelstaten en tussen de instellingen;
3) Inzicht in de verhouding van het Belgisch niveau tot het Europese niveau;
4) Inzicht in de fundamentele betekenis en functie van de grondrechten
Algemene competentie:
Verwerven en verwerken van informatie:
Onder meer:
- Kunnen omgaan met juridische teksten (verdragen; wetten arresten enz).
- Informatie via de pers kunnen duiden en plaatsen in het licht van de verworven kennis
- de verworven kennis kunnen toepassen.
Leermaterialen ::Voor meer informatie, klik hier:: Er wordt gebruik gemaakt van:
1) Een cursus, samengesteld door de docent
2) De (3-delige) BAMA-codex, die keure, waarvan de studenten ook gebruik maken in het opleidingsonderdeel 'Inleiding tot het Recht'. Enkel in boekvorm, geen losse papieren (dus geen kopieën, prints,…) Notities in de codex zijn niet toegestaan.
Studiekosten 50 Euro voor de codex
Studiebegeleiding Tijdens de lessen krijgen de studenten alle mogelijkheid tot het stellen van vragen en worden daartoe ook actief aangespoord. Individueel monitoraat op vraag van de student.
Onderwijsvormen Hoorcolleges met actieve medewerking van de studenten, uitgaande van de codex en van beperkte literatuuropgaven.
Evaluatievorm Schriftelijk examen. Er worden zowel theoretische vragen gesteld als toepassingsvragen aan de hand van de codex.
OP-leden Catharina DEHULLU
|
|