WISKUNDIGE EN STATISTISCHE VORMING EN TOEGEPASTE INFORMATICA
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in de voedings- en dieetkunde
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 36.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 8.0
Totale studietijd [D] 180.0
Studiepunten [E] 6
Niveau  
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Nele Callewaert
Referentie GCVKDK02A00011
 
Trefwoorden
p160-statistiek, p175-informatica, b420-voeding, t430 levensmiddelentechnologie

Doelstellingen
Wat het paramedisch beroep van diëtist betreft, wettelijk geregeld bij KB (19 febr. 1997), wordt in Art. 3 gesteld dat in een theoretische opleiding “wiskunde en statistiek” moet voorzien worden en in een theoretische en praktische opleiding “informatica”.
Dit opleidingsonderdeel kan beschouwd worden als een voortzetting van en aanvulling op Wetenschappelijke documentatie en methodologie.

Wiskundige en Statistische Vorming
De bedoeling is enerzijds het afstudeerproject voorbereiden, zowel wat interpretatie van literatuuronderzoek als gegevensverzameling en -verwerking betreft. Op langere termijn mikt dit opleidingsonderdeel op levenslang leren (waarbij gedacht wordt aan het doornemen en interpreteren van vakliteratuur).

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
Optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van het statistisch softwareprogramma SPSS.
Na het bestuderen van deze cursus is de student in staat om:
- zelfstandig met SPSS te kunnen werken
- te weten wanneer uni- of bivariate technieken gebruikt moeten worden
- bepaalde statistische toetsen te beheersen
- SPSS output te interpreteren en rapporteren

Dit opleidingsonderdeel vertoont verticale samenhang met Wetenschappelijke documentatie en methodologie.
Dit opleidingsonderdeel is specifiek ondersteunend voor het Afstudeerproject.

Oefeningen toegepaste Informatica
Optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van nutritionele software, elektronisch beheer van patiëntgerelateerde gegevens en interactieve vormen van voorlichting, herhaling van op wetenschappelijke wijze literatuur onderzoeken.

Leerinhoud
Wiskundige en Statistische Vorming
Meetniveau. Populatie en steekproef. Verdeling. Hypothesen en significantiebegrip. Typologie van wetenschappelijk onderzoek. De notie variantieanalyse. Correlatie/associatie en verschil. Kengetallen voor centrale tendens (gemiddelde, modus, mediaan) en de spreiding (spreidingsbreedte, interkwartielafstand, standaarddeviatie). Relatieve positie van een uitslag binnen een reeks (percentielen, decielen, z-schaal en transformaties ervan, eigenschappen van tests). Kengetallen voor associatie (phi, spearman-r, pearson-r). Verschiltesten (Chi-kwadraattest, Mc. Nemartest, tekentest, Wilcoxontest, Mann-Whitney U-test, t-testen). Betrouwbaarheidsinterval.

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
Lineair opgebouwd:
1. Hoe bereid ik mij voor op statistiek met SPSS?
2. Hoe breng ik mijn gegevens in de computer?
3. Hoe verander en combineer ik gegevens?
4. Hoe controleer ik de homogeniteit van samengestelde scores?
5. Hoe analyseer ik mijn gegevens bij een frequentie-onderzoeksvraag?
6. Hoe analyseer ik mijn gegevens bij een verschil-onderzoeksvraag?
7. Hoe analyseer ik mijn gegevens bij een samenhang-onderzoeksvraag?

Oefeningen toegepaste Informatica
Gebruikmaken van nutritionele software (Vodisys, merknamendatabank, Voedingsplanner, Sacina of YANA-C), consultgegevens (algemene, antropometrische, medische en in het bijzonder de gegevens betreffende voeding/dieet) registreren en beheren (dossierbeheer); berekenen van voedingswaarden van voedingsanamneses en dagschema’s; recepten berekenen; rapporteren naar de verwijzer arts/specialist; plannen en raadplegen agenda (agendabeheer). Gebruikmaken van interactief voorlichtingsmateriaal en voedingstests, De leerstof is lineair geordend (de opvolgende leerstofonderdelen worden onderbouwd door de voorafgaande). Dit wordt aangevuld met een herhaling van literatuuronderzoek, basisvaardigheden Excel.

Begincompetenties
Voorkennis van Wetenschappelijke documentatie en methodologie. Voor dit opleidingsonderdeel moet de student een credit behaald hebben, gedelibereerd zijn of een vrijstelling bekomen hebben op basis van EVK of EVC. Zie het volgtijdelijkheidsoverzicht van de opleiding.

Wiskundige en Statistische Vorming
Geen bijzondere bijkomende begincompetenties vereist.

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
Basisvaardigheden in computergebruik zijn aangewezen.

Oefeningen toegepaste Informatica
Basisvaardigheden in computergebruik zijn aangewezen.

Eindcompetenties
Wiskundige en Statistische Vorming
Beroepsspecifieke competenties
Deelcompetenties die verband houden met en tot doel hebben in multidisciplinair dienstverband bij te dragen aan de opzet, uitvoering en evaluatie van voedingsonderzoek
Onder meer:
- De student(e) moet de beschrijvende en inferentiële statistische bewerkingen, die typisch zijn voor de eigen discipline kunnen interpreteren (vakliteratuur !).
- De student(e) moet een dataset zo kunnen ordenen dat courante parametrische en non-parametrische bewerkingen uitgevoerd kunnen worden.
- De student(e) heeft kennis en inzicht in de basisprincipes van de statistiek.
- De student(e) kan een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek binnen de eigen discipline.

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
Beroepsspecifieke competenties
Deelcompetenties die verband houden met de eindcompetentie om in multidisciplinair dienstverband bij te dragen aan de opzet, uitvoering en evaluatie van voedingsonderzoek.
Onder meer in staat zijn om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van het statistisch softwareprogramma SPSS.

Oefeningen toegepaste Informatica
Beroepsspecifieke competenties
Deelcompetenties die verband houden met en tot doel hebben zelfstandig en (of) in multidisciplinair dienstverband een kwaliteitsvolle voedings- en of dieetbehandeling uit te voeren en in multidisciplinair dienstverband bij te dragen aan de opzet, uitvoering en evaluatie van voedingsonderzoek
Ondermeer:
- Optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van nutritionele software en interactieve vormen van voorlichting.
- Een onderscheid tussen populaire en wetenschappelijke literatuur kunnen maken en de wetenschappelijke literatuur omtrent een specifiek onderwerp efficiënt in kaart kunnen brengen.

Algemene competenties
1. Denk- en redeneervaardigheid: kan vanuit gemeten waarnemingen een (statistische) analyse opbouwen, resultaten afleiden en conclusies trekken en hierover een beknopt dossier opmaken.
2. Projectmatig kunnen werken: eenvoudig onderzoek binnen het eigen vakgebied kunnen plannen, uitvoeren en rapporteren, kan vanuit gemeten waarnemingen een statistische analyse kunnen opbouwen, uitvoeren in SPSS, resultaten afleiden en conclusies trekken.


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Wiskundige en Statistische Vorming
Syllabus verkrijgbaar via de departementale cursusdienst.

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
- Leerpad op Dokeos
- Digitale leersessies in hoofdstukken
- PowerPoint dia’s
- Onderzoeksdata
- Oefeningen via de digitale leeromgeving Dokeos
- Handboek: BAARDA, D.B.,DE GOEDE, M.P.M, VAN DIJKUM, C.J., Basisboek statistiek met SPSS. Handleiding voor het verwerken en analyseren en rapporteren over (onderzoeks)gegevens. 3de druk, Houten/Groningen, Wolters-Noordhoff, 2007, 212 blz.

Oefeningen toegepaste Informatica
Syllabus verkrijgbaar via de departementale cursusdienst.
Nutritionele software

Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 48.0 EUR
Wiskundige en Statistische Vorming
Syllabus ± € 2,80

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
Handboek € 31.35

Oefeningen toegepaste Informatica
Cursus en bijlagen: € 0,03 per blad x ± 100 blz., max. € 3,00
Software waaronder Voedingsplanner (Nubel) waarvan elke student een licentie dient aan te kopen: € 12,00.

Studiebegeleiding
Wiskundige en Statistische Vorming
Monitoraat op aanvraag. Klassikale vragen krijgen voorrang. Studenten kunnen ook via e-mail vragen voorleggen over statistiek.

Oefeningen Wiskundige en Statistische Vorming
Na afspraak

Oefeningen toegepaste Informatica
Na afspraak

Onderwijsvormen
Wiskundige en Statistische Vorming
Hoorcollege, vraaggesprekken, demonstraties, werkcollege.

Oefeningen Wiskundige en Statistische Vorming
Werkcollege a.d.h.v. vaardigheidsoefeningen op basis van praktijkvoorbeelden, individueel aan de PC

Oefeningen toegepaste Informatica
Werkcollege a.d.h.v. vaardigheidsoefeningen, individueel aan de PC.

Evaluatievorm
Wiskundige en Statistische Vorming
Wiskundige en statistische vorming telt voor 40% mee in de eindbeoordeling.
Schriftelijk examen in twee delen met gelijke weging: een gedeelte met gesloten boek (open vragen en meerkeuzevragen) en een gedeelte met open boek (toepassingsvragen).
Rekenmachine meebrengen.
Studenten die op het deel Wiskundige en Statistische Vorming minstens 10/20 behalen in de 1ste zittijd zijn niet verplicht hierover opnieuw examen af te leggen in de 2de zittijd (art. 15 DOER).

Oefeningen Wiskundige en statistische vorming
Evaluatie van een opdracht. Niet respecteren van de deadline voor indienen resulteert in een afwezigheid voor het onderdeel Oefeningen wiskundige en statistische vorming.
De oefeningen tellen voor 20% mee in de eindbeoordeling.
Studenten die op het deel Oefeningen Wiskundige en Statistische Vorming minstens 10/20 behalen in de 1ste zittijd zijn niet verplicht hierover opnieuw examen af te leggen in de 2de zittijd (art. 15 DOER).

Oefeningen toegepaste Informatica
De beoordeling gebeurt tijdens de laatste les a.d.h.v. een toets: individuele vaardigheidsproef (PC).
Toegepaste informatica telt voor 40% mee in de eindbeoordeling.
Aanwezigheid in de les is verplicht. Studenten die op het deel Toegepaste Informatica minstens 10/20 behalen in de 1ste zittijd zijn niet verplicht hierover opnieuw examen af te leggen in de 2de zittijd (art. 15 DOER).

OP-leden
Nele CALLEWAERT
Paul CORTHALS
Willem DE KEYZER
Marijke SEGERS