MARKETING
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 1e professionele Bach. in het office management
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau  
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Crescentia Bonne
Referentie ECOMGX01K00012
 
Trefwoorden
IWETO-code: S 190 - bedrijfsbeleid / S 191 - marktstudie

Doelstellingen
Inzicht en vaardigheden verwerven in het actuele marketinggebeuren.

Leerinhoud
1. Inleiding tot de marketing
2. Strategische marketingplanning
3. De marketingomgeving
4. Het consumentengedrag
5. Business-to-businessmarketing
6. Marktonderzoek
7. Marktsegmentatie, doelgroepkeuze en positionering
8. Concurrentieanalyse
9. Product
10. Marketingcommunicatie
11. Prijs
12. Distributiebeleid

Begincompetenties
Geen specifieke begincompetenties vereist.

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1 :Kennis van en inzicht in de marketing.
Indicatoren :
  • De student heeft kennis van en inzicht in de strategische marketingplanning.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de marketingomgeving.
  • De student heeft kennis van en inzicht in het consumentengedrag.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de business-to-businessmarketing.
  • De student heeft kennis van en inzicht in het marktonderzoek.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de concurrentieanalyse.
  • De student heeft kennis van en inzicht in marktsegmentatie, doelgroepkeuze en positionering.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de marketingmix (product, communicatie, prijs en distributie).

Kerncompetentie 2 : Omgaan met informatie.
Indicatoren :
  • De student herkent de marketingomgeving en geeft aan welke marketingvariabelen in de omgeving van de organisatie belangrijk zijn voor het marketingbeleid.
  • De student herkent kansen en bedreigingen in de omgeving van een organisatie en begrijpt het verband met de marketingstrategie.
  • De student kan een marktonderzoek opstellen en interpreteren.
  • De student kan een concurrentieanalyse uitvoeren en kritisch reflecteren over de bevindingen.
  • De student heeft een kritische ingesteldheid t.o.v. marketinginformatie (bv. i.v.m. marketingconcept, reclame, …).
Algemene competentie 1 : Kritisch denken.


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus marketing, te verkrijgen bij de cursusdienst.

Studiekosten
Ca. € 10,00

Studiebegeleiding
Student kan voor uitleg steeds bij lector terecht.

Onderwijsvormen
Leergesprek, hoorcollege, oefeningen, cases.
Ondersteuning door elektronisch leerplatform Dokeos.

Evaluatievorm
Diplomacontract-creditcontract:
        Eerste zittijd: 100% schriftelijk examen
        Tweede zittijd: 100% schriftelijk examen
Examencontract-creditcontract
        Eerste zittijd: 100% schriftelijk examen
        Tweede zittijd:100% schriftelijk examen

OP-leden