COMMUNICATIETECHNIEKEN IN HET MEDISCH WERKVELD
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 1e professionele Bach. in het office management
Hoorcollege [A] 12.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau  
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Paul Philips
Referentie ECOMGX01K00010
 
Trefwoorden
Sociale vaardigheden, communicatie, professionele houding in een medisch werkveld

Doelstellingen
  • Kennis verwerven over een aantal communicatieve vaardigheden (die in het medisch werkveld kunnen gebruikt worden alsook daarbuiten).
  • Elementen van klantgericht werken kunnen toepassen.
  • Een begrijpende houding kunnen communiceren naar patiënten.
  • Adequaat kunnen interageren met patiënten.
  • Inzichten kunnen verwerven in het eigen (communicatief) functioneren.


Leerinhoud
  • Algemeen toepasbare communicatieve vaardigheden (empathie, luisteren, vragen stellen, waarnemen en observeren, non-verbale communicatie herkennen).
  • Theoretische concepten over communicatie.
  • Customer care, principes van klantgerichte communicatie.
  • Modellen ter reflectie over het eigen (communicatief) functioneren.
  • Samenwerking en overleg in teamverband.


Begincompetenties
Geen

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: Teamgericht kunnen werken.
Indicatoren:
  • De student kan assertief en collegiaal functioneren als teamlid.
Kerncompetentie 2: Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk.
Indicatoren:
  • De student kan de emotionele toestand van patiënten kaderen.
  • De student kan, ondanks de werkdruk, streven naar kwaliteit en een goede dienstverlening (customer care).
Kerncompetentie 3: Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Indicatoren:
  • De student durft hoge maar realistische doelen stellen.

Algemene competentie 1: Het vermogen tot kritische reflectie.
Indicatoren:
  • De student wil verder leren en kan zichzelf kritisch bekijken.
  • De student kan constructief omgaan met kritiek.

Algemene competentie 2: Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken.
Indicatoren:
  • De student kan vlot zijn gedachten en ideeën aan anderen overbrengen en zorgen dat zij het begrepen hebben.
  • De student kan het standpunt van anderen vertolken.


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Fotokopieën (bibliotheek, cursusdienst).

Studiekosten
Ongeveer € 3,00.

Studiebegeleiding
  • Controle en bijsturen van de door de studenten gevolgde werkwijze.
  • Regelmatig verwerken van de leerstof stimuleren.


Onderwijsvormen
  • Hoorcolleges.
  • Oefeningen en praktische voorbeelden.


Evaluatievorm
Diplomacontract – creditcontract:
        Eerste zittijd: schriftelijk examen (100%).
        Tweede zittijd: schriftelijk examen (100%).

Examencontract – creditcontract:
        Eerste zittijd: schriftelijk examen (100%).
        Tweede zittijd: schriftelijk examen (100%).

OP-leden