STAGES II
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het office management - afstudeerrichting: Medical management assistant
3de jaar professionele Bachelor in het office management - afstudeerrichting: Medical management assistant
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 450.0
Totale studietijd [D] 600.0
Studiepunten [E] 24
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Anita Van Geit
Referentie ECOMGM03A00011
 
Trefwoorden
Stage, medische praktijk

Doelstellingen
De stage heeft als hoofddoelstelling de studenten toe te laten een ruim werkveld te exploreren in verschillende typisch medisch gerichte diensten.
Hierbij integreren zij de diverse leerinhouden, vaardigheden en competenties binnen een reëel werkklimaat (ziekenhuizen, privé-praktijken, farmaceutische bedrijven...).
Er worden in principe 2 stageplaatsen voorzien, één toegewezen door het departement en een tweede dienst gekozen door de student.
Hierbij wordt, in de mate van het mogelijke rekening gehouden met het profiel, de voorkeuren van de student en de stageplaats van het tweede jaar.
De student kan ook opteren voor een buitenlandse stage die dan de volledige stageperiode omvat.

Algemeen:
  • uitdiepen van verworven technische kennis, competenties en attitudes in het medisch werkveld
  • verwerven en optimaliseren van technische competenties
  • verwerven en optimaliseren van specifiek beroepsgerichte competenties


Leerinhoud
De leerinhouden worden gedefinieerd in de taakomschrijving en bevatten tevens:
  • Het uitwerken en redigeren van een stageverslag per dienst, gesteund op de uitgevoerde taken, specifiek voor de betrokken stageplaats.
  • Het bijhouden van een elektronische stageagenda met een overzicht van de gepresteerde taken, uren/dag en eventuele afwezigheden en inhaalstages.
  • Het uitwerken van een lijst met medische termen. de begrippen worden uitgebreid, uitgediept en in een duidelijke context geplaatst.


Begincompetenties
Beheersen van de competenties van STAGE I.

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: Uitdiepen van verworven technische kennis, competenties en attitudes in het medisch werkveld.
Indicatoren:
        De studenten:
  • kunnen organiseren, communiceren en het onthaal van patiënten verzorgen
  • kunnen samenwerken en hebben een dienstverlenende gerichtheid
  • kunnen teamgericht werken en hebben een zelfkritische ingesteldheid
  • kunnen zich stressbestendig opstellen
  • kunnen correcte omgangsvormen hanteren
  • kunnen deontologisch omgaan met confidentiële informatie
  • beschikken over zin voor nauwkeurigheid, afwerking en volledigheid en structuur
  • zijn bereid zich te verdiepen in een probleem
  • beschikken over denk- en redeneervaardigheid
  • beschikken over het vermogen tot projectmatig werken
  • kunnen zelfstandig werken
  • hebben zin voor initiatief
  • hebben zin voor responsabilisering
  • beschikken over kwaliteitsbewustzijn
  • hebben zin voor accuratesse
  • hebben een kritische ingesteldheid
  • voldoende snel juiste keuzes maken
  • zijn bereid zich te verdiepen in een probleem
  • kunnen zelfstandig beslissingen nemen
Kerncompetentie 2: Verwerven en optimaliseren van praktijkgerichte technische competenties.
Indicatoren:
        De studenten:
  • zijn op de hoogte van het beheer van werkruimtes
  • kunnen efficiënt vergaderen
  • kunnen een agenda beheren
  • kunnen dossiers beheren
  • kunnen een planning met taakverdeling opstellen
Kerncompetentie 3: Verwerven en optimaliseren van specifiek beroepsgerichte competenties.
Indicatoren:
        De studenten:
  • hebben inzicht in de organisatie van het medisch secretariaat
  • kunnen medische brieven en farmaceutische teksten verwerken
  • hebben inzicht in de medische registratie
  • beheersen algemene medische termen (ook in vreemde talen)
  • kennen de hygiënische voorschriften
  • hebben inzicht in de briefwisseling met RIZIV
  • beheersen de regeling betalende derde
  • hebben inzicht in de mvg- en mpg-procedures en feedback
  • hebben inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg
  • kennen de ethische codes
  • beheersen de procedures bij registratie en preregistratie van patiënten
  • kunnen medische dossiers zelfstandig beheren
  • kunnen autonoom en op aanwijzing correspondentie opstellen en afhandelen en allerlei zakelijke berichten en teksten opstellen
  • bezoekers verwelkomen, doorverwijzen, te woord staan, aankondigen, voorstellen


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Afhankelijk van de stageplaats.
Faciliteiten op de campus (o.a. Audio-visueel centrum, bibliotheek, …).

Studiekosten
De eventuele kosten (werkschort, verplaatsingskosten, …) verbonden aan de stage zijn ten laste van de student. De stage wordt niet bezoldigd.
De kosten verbonden aan de redactie en het kopiëren van het stageverslag zijn eveneens ten laste van de student.

Studiebegeleiding
Stagebezoek, gesprekken met de stagebegeleider en/of optiecoördinator, briefings, interactie via Dokeos,
mail, documenten met instructies, …

Onderwijsvormen
  • Zelfstandig werk.
  • Teamwork.
  • Zelfstudie.
  • Casestudie.


Evaluatievorm
  • Attitudes van de student i.v.m. het respecteren van deadlines, afspraken, feedback naar en contact met de stagementor en/of stagebegeleider,
    opvolging van stagedocumenten, berichtgeving en meldingen: 5%.
  • Periodieke evaluatie: 10%.
  • Eindevaluatie: 35%.
  • Stageverslag: 20%.
  • Lijst medische terminologie: 20%.
  • Mondelinge verdediging: 10%.


OP-leden