PROJECTEN II
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het office management - afstudeerrichting: Medical management assistant
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 24.0
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau  
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Yvette Weckhuysen
Referentie ECOMGM02A00023
 
Trefwoorden
Project

Doelstellingen
Projectmatig werken stelt de studenten in staat alle tot nu toe verworven competenties via teamwork in een vakoverschrijdende opdracht te integreren.
Ze zoeken zelfstandig en in groep informatie op, verwerken die, analyseren die, rapporteren en presenteren daarover.
De projecten sluiten nauw aan op de medische wereld. Ze werken in groep 1 van de thema’s uit en dit zowel medisch als qua sociale wetgeving.
Zo maken ze nader kennis met hun toekomstige werkveld, verruimen ze hun kijk erop en ontplooien ze verder hun competenties.

Leerinhoud
  • Organiseren
  • Teamwerk
  • Planning
  • Prospecteren d.m.v. interne en externe communicatie
  • Informatieverwerking en –verstrekking
  • Agendabeheer
  • Vergaderen met essentie-per-onderwerpverslag, besluiten- en/of actiepuntenlijst
  • Evaluerend of adviserend rapporteren
  • Presenteren met behulp van presentatietechnieken en -hulpmiddelen
  • Informaticatoepassingen


Begincompetenties


Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: De studenten kunnen in groep op zelfstandige basis een project over een medisch item uitwerken, bestaande uit een dossier, een evaluerend of adviserend rapport en een presentatie (niveau:uitdiepend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen het project op een zelfstandige, correcte en systematische manier voorbereiden binnen een door hen vooropgesteld tijdsbestek.
  • Ze kunnen taken op een accurate en nauwkeurige manier uitwerken (o.a. agendabeheer).
  • Ze kunnen proactief handelen en anticiperen op problemen.
  • Ze kunnen werkzaamheden plannen en organiseren.
  • Ze kunnen resultaatgericht werken.
  • Ze kunnen creatief handelen.
  • Ze kunnen verantwoordelijkheid opnemen.
Kerncompetentie 2: De studenten kunnen op zelfstandige basis de interne en externe communicatie binnen het project zowel schriftelijk als mondeling op een doelmatige (correct, vlot en duidelijk) en efficiënte manier behandelen (niveau: uitdiepend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen efficiënt en effectief corresponderen zowel intern als extern.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief vergaderen.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief notuleren.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief dialogeren en overleggen.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief telefoneren zowel intern als extern.
Kerncompetentie 3: De studenten kunnen zelfstandig op een professionele manier met informatie en taken omgaan die vereist zijn voor het project (niveau: uitdiepend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen de gepaste wetenschappelijke informatie opzoeken en verzamelen.
  • Ze kunnen informatie synthetiseren en interpreteren.
  • Ze kunnen informatie structureren en binnen een zelf opgesteld tijdsbestek verwerken.
  • Ze kunnen omgaan met informatie op wetenschappelijk vlak en waarde toevoegen door een enquête/ interview af te nemen of een gastspreker uit te nodigen.
  • Beoordeelt de veelheid aan informatie en destilleert het essentiële hieruit.
  • Is kritisch in de evaluatie van informatie, neemt zaken niet zomaar over.
  • Ze kunnen informatie op een overzichtelijke manier rapporteren en presenteren.
Kerncompetentie 4: De studenten kunnen op zelfstandige basis in team werken (niveau: uitdiepend).
Indicatoren:
  • Ze delen hun mening mee binnen het team.
  • Ze tonen interesse voor de opvattingen van anderen.
  • Ze zorgen voor een correcte informatiedoorstroming zodat de collectieve resultaten maximaal kunnen worden behaald.
  • Ze kunnen instaan voor een verantwoorde taakverdeling binnen een team.
  • Ze kunnen problemen binnen een team tijdig detecteren en signaleren.
  • Ze kunnen omgaan met kritiek en wrevel binnen het team uitpraten.
  • Ze kunnen opkomen voor de eigen mening of opvatting binnen het team.
  • Ze voeren consequent uit wat binnen het team beslist is.
  • Ze kunnen elkaar evalueren.
Kerncompetentie 5: De studenten kunnen de actuele ICT-toepassingen en de hedendaagse bureauticamiddelen op een deskundige manier toepassen in het kader van hun project.
Indicatoren:
  • Ontwerpen en efficiënt opmaken van een digitale presentatie.
  • Ontwerpen en efficiënt opmaken van een dossier.
  • Efficiënt uitwerken van alle documenten die op het project betrekking hebben.
  • Consequent bijhouden van taken en afspraken in een elektronische agenda.


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Projectschema, informatiebrochure en handboek Tekstvaardig Tekstgids.

Studiekosten
Kopieën tegen de gangbare kopieerprijs bepaald door de Hogeschool (€ 0,025 per blad).

Studiebegeleiding
Sturen en coachen van studenten.

Onderwijsvormen
Werkcolleges, verplichte en vrije consultaties, groeps- en individueel werk.

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract:
100% permanente evaluatie (mondeling en schriftelijk), examen over nieuw project in de tweede examenzittijd


OP-leden