NEDERLANDS II
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het office management - afstudeerrichting: Medical management assistant
Hoorcollege [A] 10.0
Werkcollege [B] 14.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.0
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 6
Niveau  
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Yvette Weckhuysen
Referentie ECOMGM02A00013
 
Trefwoorden
Nederlands, IWETO-code: H 540

Doelstellingen
De studenten verwerven communicatieve en sociale vaardigheden en attitudes die nodig zijn bij de eerste werkervaringen als gegradueerde medisch management assistant.
Ze verwerven diepere inzichten in diverse communicatiestrategieën.
Ze doen aan timemanagement en treden assertief op.

Leerinhoud
1. Zakelijk corresponderen
2. Rapporteren
3. Vergaderen
4. Notuleren
5. Telefoneren
6. Dialogeren en overleggen
7. Folders en/of persberichten

Begincompetenties
Beheersen van de kennis, vaardigheden en attitudes die in het eerste jaar aan bod kwamen.
Beheersen van de basisbegrippen uit de communicatietheorie.
Op de hoogte zijn van het reguliere verloop van een communicatieproces.
Beschikken over formuleer- en structureervaardigheid.
Beschikken over minimale sociale vaardigheden.

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1:De studenten kunnen efficiënt en effectief schriftelijk en mondeling communiceren (niveau: uitdiepend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen efficiënt en effectief corresponderen.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief rapporteren.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief notuleren.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief vergaderen.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief dialogeren en overleggen.
  • Ze kunnen efficiënt en effectief telefoneren.
  • Ze kunnen zakelijke brieven, folders en persberichten analyseren.
Kerncompetentie 2:De studenten kunnen op een professionele manier met informatie omgaan (niveau: inleidend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen de gepaste informatie verzamelen.
  • Ze kunnen uit informatiebronnen de essentie distilleren en interpreteren.
  • Ze kunnen gestructureerde informatie binnen een gegeven tijdsbestek verwerken.
  • Ze kunnen informatie op een overzichtelijke manier in een rapport samenvatten.
Kerncompetentie 3: De studenten kunnen op een professionele manier omgaan met taken (niveau: uitdiepend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen een project op een zelfstandige, correcte en systematische manier uitvoeren volgens bepaalde procedures en normen en binnen een vooropgesteld tijdsbestek.
  • Ze kunnen taken op een accurate en nauwkeurige manier uitwerken.
  • Ze kunnen proactief handelen en op problemen anticiperen.
  • Ze kunnen werkzaamheden plannen en organiseren.
  • Ze kunnen resultaatgericht werken.
  • Ze kunnen creatief handelen.
  • Ze kunnen verantwoordelijkheid opnemen.
Kerncompetentie 4: De studenten kunnen in team werken (niveau: inleidend).
Indicatoren:
  • Ze kunnen instaan voor een verantwoorde taakverdeling binnen een team.
  • Ze kunnen problemen binnen het team tijdig detecteren en signaleren.
  • Ze kunnen zich inleven in de rol van teamvertegenwoordiger.
  • Ze kunnen omgaan met kritiek.
  • Ze kunnen fricties binnen het team uitpraten.
  • Ze kunnen binnen het team voor de eigen mening of opvatting opkomen.
  • Ze kunnen consequent uitvoeren hetgeen binnen het team beslist is.
  • Ze kunnen elkaar evalueren.


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Handboek en werkboek (boekhandel).
Materiaal op cd-rom (boekhandel).
Projectbeschrijving via elektronische leeromgeving.
Zelfstudiepakket voor spelling en taalzorg.

Studiekosten
Ongeveer € 57,00.

Studiebegeleiding
Spreekuur, studievoortgangsgesprek (geprogrammeerde consultatie).
Het is inherent aan het systeem dat de student tijdens de consultaties problemen kan voorleggen.

Onderwijsvormen
De studenten krijgen te maken met projectmatig onderwijs wat inhoudt dat de student de verantwoordelijkheid krijgt om rond een bepaald thema een reeks (mondelinge en schriftelijke) communicatieopdrachten in groepsverband uit te werken.
Door de projectwerking is de student actief met de leerstof bezig. De verworven inzichten worden omgezet in kennis en vaardigheden door ze toe te passen in concrete situaties (activerend leren).
Voor de theoretische achtergrond die nodig is om een communicatieve opdracht tot een goed einde te brengen, kan de student o.a. terecht bij het aangereikte studiemateriaal. De student maakt zich die inzichten eigen via begeleid zelfverantwoordelijk leren.
De projectmatige aanpak houdt in dat de klassieke contacturen worden vervangen door consultatie-uren: tijdens het spreekuur kan de student de lector op vrijwillige basis raadplegen, tijdens geprogrammeerde consultaties is de student verplicht om aan de lector de gemaakte vorderingen voor te leggen.
De lector treedt op als begeleider bij het project. Hij/zij begeleidt het verwerkingsproces, stuurt de integratie van theorie en toepassing bij, geeft feedback en bevordert op die manier de integratie van kennis, inzichten, houdingen en vaardigheden.
Daardoor krijgt de student een unieke kans om competenties te verwerven die belangrijk zijn voor levenslang leren.

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract:
Eerste examenperiode:
        Schriftelijk examen : 50%
        Permanente evaluatie met mondelinge feedback, groepsevaluatie en portfolio: 50%
Tweede examenperiode:
        Schriftelijk examen : 100%

Examencontract:
        Schriftelijk examen :100%

OP-leden