ITALIAANS II
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het office management - afstudeerrichting: Management Assistant
3de jaar professionele Bachelor in het office management - afstudeerrichting: Bedrijfsvertaler-tolk
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 75.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract? toelating nodig
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Marianne Van Cauwenberghe
Referentie ECOMGA03K00007
 
Trefwoorden
Italiaans, IWETO-code: H 360

Doelstellingen
Op het einde van het jaar zijn de studenten in staat om dagdagelijkse taalgebruikssituaties te begrijpen.
Bovendien kunnen zij een geziene tekst met een acceptabele uitspraak oplezen, en in een nieuwe tekst op elementair niveau, de ontwikkeling van een gedachtengang volgen.
Zij kunnen eenvoudige, in bestudeerd taalmateriaal gestelde teksten (verhalende en informatieve teksten, dialogen) reproduceren, en slagen er tevens in om eenvoudige conversaties van praktische aard te voeren, met aandacht voor de correcte uitspraak en intonatie.
Tenslotte zijn de studenten in staat om de geziene woorden correct te schrijven.
Met behulp van de bestudeerde woordenschat of aan de hand van afbeeldingen of sleutelwoorden, kunnen zij een korte tekst neerschrijven.
Zij slagen er ook in om schriftelijk en kort eenvoudige vragen over geziene teksten te beantwoorden.

Leerinhoud
De basiswoordenschat over een beperkt aantal semantische velden wordt verder aangevuld en uitgebreid.
De klemtoon blijft liggen op praktische woordenschatverwerving, met als communicatieve doelen o.a. vragen naar vervoer, vragen naar de weg, de weg wijzen, plaats en richting aangeven, zich verontschuldigen, vertellen over woonplaats en werk, inlichtingen vragen over trein-, tram-en busverbindingen, een kaartje kopen, hulp aanbieden, spreken over vakantie, iemand aanraden iets (niet) te doen, plaats en tijd aanduiden, wensen uiten, inkopen doen, om iets vragen, zeggen dat je iets/wel niet leuk vindt, vergelijken, een tegengestelde mening uiten, aangeven dat men (nog) niet weet te kiezen, spreken over het weer, een voorstel of een uitnodiging doen, een voorstel of uitnodiging aannemen of afslaan, een afspraak maken, verloop van een dag beschrijven, om iets vragen in de apotheek, aangeven wat men mankeert,enz..
De studenten zijn bovendien in staat om volgende leerinhouden actief te beheersen en correct in de praktijk toe te passen:
  • gebruik van enkele courante voorzetsels
  • de regelmatige werkwoorden in de passato prossimo
  • de meest frequente onregelmatige werkwoorden in de passato prossimo
  • de persoonlijke voornaamwoorden (i pronomi semplici-ripasso- CI/NE)
  • de bezittelijke voornaamwoorden


Begincompetenties
Leerinhoud en eindcompetenties van het tweede jaar OM.

Eindcompetenties
Algemene competenties:
Kennis
Correspondentie, telefoon, interne en externe communicatie, vertalen, receptie.

Vaardigheden
Naar de organisatie; verantwoordelijkheidszin, betrokkenheid.

Attitudes
Naar de taken; creativiteit, precisie en nauwkeurigheid.
Naar het leren; ingesteldheid tot levenslang leren, leergierigheid.
Naar jezelf; zelfvertrouwen.

Algemeen beroepsgerichte competenties:
Kennis
Beheersing van de betreffende talen, inzicht in de vereisten voor efficiënte communicatie, inzicht in mondelinge communicatie, kennis van de vereisten voor correct, duidelijk, aantrekkelijk en gepast formuleren.

Vaardigheden
Interpersoonlijke relaties; teamgericht kunnen werken, uitvoeren van taken.
Omgaan met informatie; brieven en niet-technische, korte teksten vertalen en/of de ver taling verbeteren, het organiseren (analyseren, synthetiseren, hiërarchiseren) van informatie.
Redeneervaardigheid; analytisch en probleemoplossend denken. Logisch denken en oordeelsvermogen.

Attitudes
Naar de anderen; communicatiegerichtheid, respecteren van afspraken.
Naar het leren; leergierigheid.
Naar jezelf; zin voor correct taalgebruik.

Specifiek beroepsgerichte competenties:
Kennis
Kennis van modelbrieven, kennis van de telefoonetiquette en van het telefoonalfabet, kennis van omgangsvormen en beschikbare middelen in diverse communicatiesituaties, kennis van correcte omgangsvormen.

Vaardigheden
Zakenreizen reserveren en boeken, afspraken voorbereiden, regelen en maken.

Attitudes
Naar de taken: geïnteresseerd omgaan met de informatie.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus

Studiekosten
Syllabus : max. € 5,00
Vertalend zakwoordenboek Nederlands-Italiaans/Italiaans-Nederlands: aankoop vrij

Studiebegeleiding
Eén remediëringsmoment per semester, indien nodig (spreekuur), tussentijdse toets(en) in het kader van de permanente evaluatie.

Onderwijsvormen
Hoorcollege, college met klassikale oefeningen, interactief leergesprek, begeleide oefeningen, spelen en simulaties.

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract:
        1e zittijd en 2de zittijd: schriftelijk examen (80%) en permanente evaluatie (20%).
Examencontract: (indien verschillend van de beoordelingsvorm van de reguliere student)

OP-leden