INLEIDING IN DE PSYCHOPATHOLOGIE: EEN BIO-PSYCHO-SOCIALE BENADERING
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het sociaal werk
Hoorcollege [A] 18.0
Werkcollege [B] 6.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 84.0
Studiepunten [E] 3
Niveau inleidend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Karin TEMMERMAN
Referentie SCSWKX01A00021
 
Trefwoorden
Inleiding psychopathologie: een bio-psycho-sociale benadering

Doelstellingen
Sociaal werkers ontmoeten een grote diversiteit van mensen in het kader van hulp- en dienstverlening. Hierdoor komen zij ook vaak in contact met mensen die zelf lijden aan een psychische stoornis of hun familieleden. Soms hebben sociaal werkers hierbij een begeleidende rol, andere keren dienen zij door te verwijzen. Daarom is het belangrijk dat ze een wetenschappelijk gefundeerde en actuele basiskennis hebben van psychopathologie. Het opleidingsonderdeel biedt een eerste oriëntatie hier in. We vertrekken hierbij onder andere vanuit het bio-psycho-sociaal model. De focus ligt op de biologische grondslagen, omdat deze in andere opleidingsonderdelen niet aan bod komen. De link wordt gelegd met psychologie (modeltraject 1) waarin referentiekaders aangeboden worden, die men kan aanwenden ter verklaring van psychopathologie.
De link met het beroep Maatschappelijk assistent wordt steeds bewaakt.
Zij die zich verder willen verdiepen in de verschillende psychische stoornissen kunnen in het modeltraject 2 het keuzevak psychopathologie volgen.

Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:
- Beroepsspecifieke competenties:
         1. Sociaal werkers handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid.
                Deelcompetentie : Sociaal werkers integreren verschillende wetenschappelijk onderbouwde perspectieven in hun kijk op maatschappelijke situaties en menselijk gedrag.
        2. Sociaal werkers handelen op het kruispunt van mensen en hun omgeving vanuit een ethische grondhouding.
                 Deelcompetentie: Sociaal werkers nemen een gefundeerde positie in bij normatieve vragen en ethische dilemma’s.
- Algemene competentie:
         3. Het vermogen tot kritische reflectie
                Deelcompetentie: Sociaal Werkers ontwikkelen een onderbouwd eigen standpunt

Leerinhoud
1. Uitgangspunt: het bio-psycho-sociaal model.
2. Psychische stoornis:
         - Definiëring
         - Verklaringsmodellen met inbegrip van hun ethische en maatschappelijke implicaties
         - Classificatieproblematiek
         - DSM-IV-R: structuur, waarde en beperkingen
3. Biologische grondslagen: genetica, neuro-anatomie en neurofysiologie
4. Exemplarische studie van een psychische stoornis als concretisering van voorgaande punten

Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ' doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:
Op het niveau weten en inzien:
De studenten:
- lichten correct het belang toe van een multidimensionale benadering van menselijk gedrag en psychopathologie;
- situeren op basis van wetenschappelijke definiëring de basisconcepten en vaktermen uit de genetica, neuro-anatomie, neurofysiologie en psychopathologie;
- duiden de moeilijkheden aan die de omschrijving van het begrip psychische stoornis stelt;
- omschrijven op een kritische wijze de waarde en de beperkingen van classificatiesystemen van psychische stoornissen;
Op het niveau toepassen:
De studenten:
- beargumenteren correct de ethische en/of maatschappelijke implicaties van de verschillende visies op psychische stoornissen.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Vandereycken, W., Van Deth, R. (2004). Psychiatrie. Bohn Stafleu Van Loghum: Houten.
Syllabus via elektronische leeromgeving.

Studiekosten
De kostprijs wordt beraamd op ongeveer 40,00 euro

Studiebegeleiding
Er worden voorbeelden van examenvragen uitgewerkt tijdens de lessen.
Tijdens en na de hoorcolleges kunnen vragen gesteld worden over de leerstof.
Individueel en/of groepsconsultatie op afspraak.
Contactgegevens: karin.temmerman@hogent.be

Onderwijsvormen
Hoorcollege
Responscollege
College met visualisering
Groepsdiscussie

Evaluatievorm
Er is examen voor dit opleidingsonderdeel voorzien in de examenperiode op het einde van het semester waarin het opleidingsonderdeel werd gevolgd.

Schriftelijk examen met open vragen, waarbij gekozen wordt voor zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen geënt op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.

2de zittijd:
in de tweede zittijd wordt een gelijkaardig schriftelijk herexamen ingericht.

OP-leden
Karin Temmerman