FILOSOFIE
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het sociaal werk
Hoorcollege [A] 36.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 168.0
Studiepunten [E] 6
Niveau inleidend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Christian Van Kerckhove
Referentie SCSWKX01A00020
 
Trefwoorden
Filosofie

Doelstellingen
In filosofie leren studenten afstand te nemen van de concreetheid van de eigen opleiding en hun toekomstig beroep. Het biedt een instrumentarium om de eigen opleiding / beroep te bevragen, zowel naar de inhoud als naar grondslagen. Het aanleren van een "filosofische attitude" staat daarbij centraal: de houding om gevestigde standpunten en posities systematisch te onderzoeken, te bevragen en te onderwerpen aan de vraag naar de redenen, de fundering en de rationaliteit ervan. In het kader van deze opleiding is het bovendien belangrijk om studenten vertrouwd te maken met en hun de zin te helpen inzien van een kritische denkhouding ten aanzien van mens en maatschappij.
Het opleidingsonderdeel wil een inleiding geven in de filosofie. Gezien het inleidende karakter werd ervoor gekozen filosofie in modeltraject 1 te situeren. Op die manier draagt het opleidingsonderdeel bij tot het aangeven van algemene denk- en referentiekaders waarop studenten ook bij andere opleidingsonderdelen terug kunnen vallen.
Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:
- Algemene competenties:
         - Denk- en redeneervaardigheid;
         - Het verwerven en verwerken van relevante informatie;
         - Het vermogen tot kritisch reflectie en projectmatig werken;
         - Creativiteit;
         - Het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken;
         - Een ingesteldheid tot levenslang leren.

Leerinhoud
De cursus bestaat uit twee delen : theoretisch en toegepast.
De theoretische cursus is een historische overzichtscursus, hier en daar gekoppeld aan thematische invalshoeken en/of uitdiepingen. We beginnen bij de Grieken en eindigen met de behandeling van enkele stromingen uit de 20ste eeuw. De belangrijkste thema's van een bepaalde filosoof worden uitgelegd, gesitueerd in de tijd en geactualiseerd. We hebben aandacht voor het verschil tussen mythe, religie, filosofie en wetenschap; het onderscheid tussen idealisme en materialisme, tussen rationalisme en empirisme; voorwaarden tot geluk, de thema's vrijheid en verantwoordelijkheid, etc.

Onder andere volgende inhouden komen binnen dit opleidingsonderdeel aan bod:
        - Typering filosofie:
                * Definiëring
                * Filosofie en wetenschap
                * Wijsgerige kennisverwerving
                * Wereld als complex
                * Bijzondere benadering
        - Historische overzicht filosofie (met duiding, situering en actualisering van de diverse auteurs/stromingen):
                * De Griekse filosofie ( Voorsocratische filosofie, bloeitijd Griekse wijsbegeerte, Griekse en Romeinse filosofie na Aristoteles)
                * Renaissance, Barok en Verlichting
                * Kant
                * De filosofie in de 19de eeuw (romantiek en idealisme, positivisme, Schopenhauer en Kierkegaard)
                * Filosofie in de 20ste eeuw (Sartre, Foucault)

Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ' doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:
Op het niveau van weten en inzien:
De studenten
- expliciteren hoe diverse filosofische denkwijzen bijdragen aan de emancipatorische ontwikkeling van elk individu
- linken individuele en maatschappelijke probleemgebieden aan filosofische en ethische denkkaders
- omschrijven correct diverse wereldbeelden, mensbeelden en/of levensbeschouwingen
Op het niveau van toepassen:
De studenten:
- hanteren in functie van sociale vraagstukken kritisch geselecteerde waardevolle informatie
- relateren het eigen mens- en wereldbeeld aan de sociaal-filosofische context

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Ondersteunend cursusmateriaal en syllabus ( te verkrijgen op de cursusdienst), materiaal dat resulteert uit het werken in kleinere groepen, materiaal uit lezingen en debatten, readers, PPT-slides, …

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op 15 euro

Studiebegeleiding
Individuele consultatie op afspraak
Contactgegevens: Christian.vankerckhove@hogent.be

Onderwijsvormen
- Hoorcollege
- Interactief hoorcollege: college met visualisering, discussiecollege
- Werkcollege
- Thematisch werken in kleine groepen met leergesprek: filosofische teksten (fragmenten) analyseren en klassikaal bespreken.
- Debat gemodereerd door de lector als praktische oefening rond ‘argumentatieleer’: uitdiepen van een thema gekoppeld aan argumenteren van een eigen standpunt.

Evaluatievorm
Er is examen voor dit opleidingsonderdeel voorzien in de examenperiode op het einde van het semester waarin het opleidingsonderdeel werd gevolgd.

Schriftelijk examen bestaande uit:
        open vragen: 3 vragen, tellen voor 60% van de punten
        meerkeuzevragen: 2 reeksen van 10, telt voor 40% van de punten
Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.

2de zittijd:
in de tweede zittijd wordt een gelijkaardig schriftelijk examen voorzien.

OP-leden
Christian Van Kerckhove