Trefwoorden Psychologie
Doelstellingen De psychologie probeert modellen te ontwikkelen om vat te krijgen op het menselijk gedrag.
In het opleidingsonderdeel worden de grote denkkaders geschetst die zich binnen de psychologie hebben ontwikkeld . De studie ervan is belangrijk voor wie in zijn professionele handelen het intuïtieve wil overstijgen en op een doordachte manier zijn handelen wil richten. Ze biedt ons steun om een grondiger zicht te krijgen op de problemen waar we in de verschillende sectoren van het sociaal werk mee geconfronteerd worden.
Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:
- Beroepsspecifieke competenties:
- Sociaal Werkers handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid.
Deze denkkaders vormen ook de basis en de achtergrond van verschillende methodische benaderingen in het sociaal werk.
- Sociaal –Werkers geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden
- Algemene competenties:
- Het vermogen tot kritische reflectie
- Denk en redeneervaardigheid
Het opleidingsonderdeel vormt ook de basis waarop verder gebouwd wordt in modeltraject 2 waar de studenten in contact komen met Psychopathologie, Sociale psychologie en Ontwikkelingspsychologie, Communicatie en interactie
Leerinhoud Definitie, domein en onderzoeksmethoden van de psychologie.
Uitgangspunten, grondbegrippen, evolutie, toepassingen, evaluatie van:
- Het behaviorisme;
- De dieptepsychologie;
- De humanistische psychologie;
Uitgangspunten, grondbegrippen, scholen van:
- De systeembenadering;
Uitgangspunten en enkele toepassingen van:
- De biologische psychologie.
Begincompetenties Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ' doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:
- op het niveau van weten en inzien
De studenten:
- situeren het terrein van de psychologie in het kader van de menswetenschappen
- duiden verschillen aan tussen de verschillende methodologische benaderingen in de psychologie
- schetsen het denkkader en de uitgangspunten van de verschillende basisscholen in de psychologie
- concretiseren de basisbegrippen uit de verschillende psychologische scholen
- op het niveau van toepassen
De studenten:
- leggen het verband tussen een aantal toepassingen ( o.m. in het kader van hulpverlening en sociaal
werk) en de psychologische theorie die er aan ten grondslag ligt
- herkennen processen en begrippen in een aantal voorbeeldsituaties
- toetsen uitgangspunten en visies uit de psychologie aan eigen ervaringen
- formuleren een eigen mening t.a.v. de waarde en beperkingen van de verschillende visies in de
psychologie
Leermaterialen ::Voor meer informatie, klik hier:: Cursus kan aangeschaft worden op de cursusdienst
Studiekosten De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 8 euro
Studiebegeleiding Individuele consultatie, groepsrepetities
Contactgegevens: eric.vanrentergem@hogent.be
Onderwijsvormen - Hoorcollege
- Reflectieopdrachten en oefeningen.
- Werken in kleine groep: verwerkingsopdrachten
Evaluatievorm Er is examen voor dit opleidingsonderdeel voorzien in de examenperiode op het einde van het semester waarin het opleidingsonderdeel werd gevolgd.
Er is een schriftelijk examen waarbij basiskennis en inzicht wordt getoetst via open vragen. Er zijn ook eenvoudige toepassingsvragen in het examen verwerkt. Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel.
2de zittijd:
in de tweede zittijd wordt een gelijkaardig schriftelijk examen ingericht.
OP-leden Eric Van Rentergem
|
|