INLEIDING OP HET SOCIAAL WERK
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het sociaal werk
Hoorcollege [A] 48.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 168.0
Studiepunten [E] 6
Niveau inleidend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Elise Robbrecht
Referentie SCSWKX01A00013
 
Trefwoorden
Beleid- en organisatieperspectief Sociaal Werk, Sociaal Werk als vorm van (sociaal) agogisch handelen

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel kent twee delen:
- In deel één waarin de klemtoon ligt op het beleid en de organisatie van het sociaal werk - gaat het vooral over actuele regelgeving, de achtergronden en implicaties voor het werkveld van die regelgeving. Er wordt tevens uitgewerkt hoe dit zich vertaald naar de organisatie van welzijnszorg en sociaal-cultureel werk en naar de vele vormen van ingebouwd sociaal werk. De klemtoon in dit deel ligt vooral op een beleid - en organisatieperspectief.
- In deel twee ligt de klemtoon op sociaal werk als een vorm van agogisch handelen. In dit deel worden de inzichten en handelingen vanuit het oogpunt van de sociaal werker belicht. Beide delen zijn uiteraard onderling verwant. Er is een relatie zowel met de opleidingsonderdelen Maatschappelijk assistent in de praktijk 1 en 2 als met de opleidingsonderdelen Inleiding tot het Belgisch Rechtsysteem (burgerlijk recht en sociaal recht) en Sociologie. Bovendien legt dit opleidingsonderdeel ook al een methodische grondslag voor de verschillende afstudeerrichtingen uit het vervolg van de opleiding.
Het opleidingsonderdeel wil deze doelstellingen concreet vorm geven door volgende competenties uit het opleidingsprofiel te ondersteunen:
- Beroepsspecifieke competenties:
1. Sociaal werkers handelen vanuit een visie die steunt op een breed inzicht in de maatschappelijke werkelijkheid
2. Sociaal werkers geven op een methodische manier vorm aan de sociaal-agogische processen in hun taakgebieden
3. Sociaal werkers participeren vanuit de eigenheid van Sociaal Werk aan het beleid en de uitbouw van een organisatie
- Algemene competenties:
4. Denk – en redeneervaardigheid
5. Het verwerven en verwerken van informatie
6. Creativiteit

Leerinhoud
Deel 1 : Beleid en organisatie sociaal werk.

Deel I : Geschiedenis van het ontstaan van de hulpverlening
Deel II: Beschrijving van de sectoren van welzijn en sociaal cultureel werk.
        - België : een federale staat (begroting)
        - Decreet algemeen welzijnswerk
        - Residentieel W.Z.W.
        - Jeugd W.Z.W.
        - Justitieel W.Z.W.
        - O.C.M.W.
        - Gezondheidszorg
        - Gehandicaptenzorg en B.O. (C.L.B.)
        - Bejaardenzorg
        - Bijzondere Jeugdbijstand
        - Decreet inzake etnisch-culturele minderheden
        - S.C.W. /samenlevingsopbouw
        - Arbeid
        - Internationale organisaties

Deel 2 : Sociaal werk als vorm van agogisch handelen.
        - Sociale agogiek als wetenschap, concepten en achtergronden
        - Geschiedenis en scharniermomenten van welzijnszorg en sociale politiek
        - Indeling van het sociaal-agogisch werkveld
        - Agogische methoden
        - Visies op verandering
        - Paradoxen van het welzijnswerk

Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties
De competenties uit het opleidingsprofiel vermeld in het luik ' doelstellingen' worden integratief ondersteund door volgende eindcompetenties van het opleidingsonderdeel:

Op het niveau van weten en inzien
De studenten
        - kenschetsen in essentie de geschiedenis van het ontstaan van de hulpverlening en het welzijnswerk in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen
        - duiden correct de implicaties van de actuele regelgeving ( o.a. decreet: Algemeen Welzijnswerk; decreet :Etnische Minderheden ) vanuit het beleid aan voor de organisatie van het Sociaal Werk en in concreto voor het werkveld
        - expliciteren in essentie de grondlijnen van verschillende zorgsectoren: bejaarden, gezondheidszorg, bijzondere jeugdzorg, gehandicaptenzorg, samenlevingsopbouw, arbeid, internationale zorgdimensies
        - onderscheiden correct basisbegrippen van het sociaal agogisch handelen en de grote lijnen van de basismethodieken van Sociaal Werk
        - benaderen kritisch reflectief de indeling van het welzijnswerk en de gevolgen hiervan evenals de diverse paradoxen in het welzijnswerk
        - stellen zich kritisch op in actuele discussies in het welzijnswerk en het sociaal-cultureel werk

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Cursus ( deel 1 en deel 2) kan aangeschaft worden via de cursusdienst

Studiekosten
De kostprijs wordt geraamd op ongeveer 6 euro

Studiebegeleiding
Individuele consultatie op afspraak, groepsconsultatie rond bepaalde hoofdstukken
Contactgegevens:
        els.robbrecht@hogent.be

Onderwijsvormen
Hoorcollege met mogelijkheid tot vraagstelling en dialoog: Leergesprek

Evaluatievorm
Er is examen voor dit opleidingsonderdeel voorzien in de examenperiode op het einde van het semester waarin het opleidingsonderdeel werd gevolgd.

Schriftelijk examen voor beide onderdelen met een klemtoon op inzichtsvragen.
Het examen richt zich op de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel.
Het aantal vragen wordt bepaald met zorg naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd.

2de zittijd:
in de tweede zittijd wordt een gelijkaardig schriftelijk examen voorzien.

OP-leden