BIJZONDERE ASPECTEN VAN HET ORTHO-AGOGISCH WERKVELD
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 36.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 10.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Geert Callebaut
Referentie SCORTH03K00003
 
Trefwoorden
TGO, keuzevak, thema gerichte onderwijseenheden

Doelstellingen
Gerichte competenties kunnen implementeren in een eigen leertraject. Hiervoor kan iedere student kiezen uit twee onderscheiden trajecten.
-Thema gerichte onderwijseenheden (TGO's): De tgo's bedoelen enerzijds een concrete en praktische voorbereiding te zijn op de stage; anderzijds staan ze garant voor een verdieping van inhouden en vaardigheden die in het reguliere programma niet of niet uitgebreid aan bod komen. Vernieuwingen uit het orthoagogische werkveld worden steeds opgenomen.

-Persoonlijk leertraject: op basis van eigen geformuleerde doelstellingen maken studenten op zelfstandige wijze een keuze in een aanbod van vormingsactiviteiten. Studenten stellen een persoonlijke leerroute samen, aansluitend op eigen behoeften en kaderend in de eigen opleiding. Dit in overleg met de titularis

Leerinhoud
-TGO: de studenten kiezen drie TGO's of één overkoepelende optie uit het aanbod zoals opgenomen in de overzichtsbundel. Deze is raadpleegbaar via Dokeos. Het aanbod betreft specifieke orthopedagogische thema's die praktijkgericht worden uitgewerkt.
-Persoonlijk leertraject: de studenten kiezen ervoor een eigen leertraject te volgen dat aansluit op hun professionele ontwikkeling en dat in tijdsinvestering vergelijkbaar is met een opleidingsonderdeel van 3 studiepunten. Ze kiezen voor een onderscheiden programma dat bestaat uit een mengeling van verschillende activiteiten, studiedagen,...
Of zij kiezen voor een opleidingsonderdeel van 3 studiepunten in een andere onderwijsinstelling of departement. Het studieprogramma wordt door de student samengesteld en gemotiveerd en krijgt de goedkeuring van de begeleider van studium generale. De contouren ervan worden vastgelegd in een toelichtende nota 'Persoonlijk leertraject'.

Begincompetenties
De algemene leerinhouden van de opleidingsonderdelen uit het 1e en 2e jaar.

Eindcompetenties
De studenten:

.kunnen de gegeven kaders toepassen op een concrete casus
-participeren actief in de groepen
-illustreren de gegeven kaders met eigen voorbeelden uit de stage en andere praktijkervaringen
-bespreken kritisch begrippen, structuren en toepassingen met betrekking tot de praktijk
-passen de methodische inzichten toe in praktische oefeningen, op stage,..

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Afhankelijk van het gekozen traject. Zie hiervoor de bundel die bij aanvang van het academiejaar wordt verstrekt via Dokeos.

Studiekosten
Afhankelijk van het gekozen traject.
De kostprijs wordt per tgo vermeld in de bijhorende bundel.
Gemiddelde kostprijs bedraagt ongeveer 15 a 20 euro.

De kosten gemaakt door het volgen van vormingen, lezingen,... in het kader van 'Persoonlijk leertraject' dienen de studenten zelf te dragen.

Studiebegeleiding
Via de studiebegeleider of de titularis via individuele gesprekken.

Onderwijsvormen
-TGO's: workshop - ervaringsgericht leren. Afhankelijk van het gekozen thema wordt dit aangevuld door bezoeken, externe sprekers,...
Alle informatie omtrent lokalen, groepsindelingen,... verloopt via Dokeos: volg dit wekelijks op om op de hogote te blijven van actuele wijzigingen in de schema's.

Persoonlijk leertraject: zie hiervoor de algemene bepalingen in de bundel en de website. Differentiatie naar het individueel leertraject maakt enige flexibiliteit noodzakelijk. Afspraken, toelichting en verantwoording rond de criteria zijn dan wel vereist zowel vanuit de student als vanuit de begeleider. Een mondeling evaluatiegesprek tijdens de examenperiode kan, indien nodig, de afsluiter zijn.

Evaluatievorm
TGO:
Afhankelijk van het gekozen traject. Zie hiervoor de bundel .
Dit betreft steeds permanente evaluatie, gevolgd door het schrijven van een paper.
Aanwezigheid is verplicht voor alle contactmomenten!
Beoordeling gebeurt door de combinatie van de permanente evaluatie (aanwezigheid, participatie,...) en de beoordeling van de paper of de taak/opdracht. Bij gewettigde afwezigheid dient de student zelf contact op te nemen met de betrokken lesgevers om een vervangtaak te verkrijgen.

Persoonlijk leertraject:
De studenten schrijven een paper omtrent de gevolgde thema's. Deze wordt beoordeeld door de betrokken lector en indien wenselijk gevolgd door een persoonlijk gesprek tussen de lector en de student.

Een afzonderlijk examen wordt niet ingericht. Tweede zittijd is mogelijk voor de paper of de taak/opdracht.

OP-leden
-TGO: Geert Callebaut e.a.
Persoonlijk leertraject: Maurice Walgraeve