EINDWERK
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 75.0
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 6
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? niet toegelaten
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Martine LAGAE
Referentie SCORTH03A00010
 
Trefwoorden
Eindwerk

Doelstellingen
Het vormt zowel het sluitstuk van de opleiding als de toetsteen. Het zet studenten aan tot het zelfstandig en planmatig integreren van theorie, eerder verworven inzichten en praktijk. Studenten tonen aan dat ze de theorieën beheersen en de verworven kennis en inzichten kunnen toepassen. Studenten demonstreren via hun afstudeerproject de bekwaamheid om complexe situaties te analyseren en hiervan mondeling en schriftelijk verslag kan brengen. Concreet toont de student met het afstudeerproject aan dat hij/zij : - op een methodische, zelfstandige en planmatige manier relevante informatie (praktijkervaring en literatuurstudie) verzamelen, selecteren en analyseren vertrekkende vanuit een onderwerp dat in verband staat met de opleiding en vertrekt vanuit een heldere probleemstelling - theorie en praktijk met elkaar in verbinding kan brengen - een onderbouwde persoonlijke visie op de problematiek kan weergeven - het geschreven werk, dat voldoet aan de vooropgestelde inhoudelijk en vormelijke eisen (zie syllabus), kan presenteren en verantwoorden voor een jury - het persoonlijke werk in groep kaderen en vergelijken in een internationale context

Leerinhoud
Aangezien het de bedoeling is dat kennis, vaardigheden en attitudes in de integratief project geïntegreerd worden en dit onmiddellijk gelinkt is aan de persoonlijke praktijkervaring van de student zal dit uiteraard zeer sterk individueel bepaald zijn. Het grootste deel van het afstudeerproject bestaat dus uit een individueel werk, aangezien het vertrekt vanuit de persoonlijke praktijkervaring en -beleving van de student.

Begincompetenties
Studenten moeten voldoende praktijkervaring hebben, (Credit of vrijstelling voor stage 1) en ingeschreven zijn voor stage 2 of een credit of vrijstelling hebben voor stage 2.

Eindcompetenties
2. Vanuit zijn eigenheid , en theoretisch ondersteund, op een kritische, communicatieve en creatieve manier professioneel handelen 2.2. Doelgericht communicatieve competenties hanteren in het professioneel handelen 2.3. Voortdurend en systematisch reflecteren over de wijze waarop hij vanuit zijn eigenheid en in interactie met de anderen, gestalte geeft aan het professioneel functioneren 3. Op planmatige wijze en in samenspraak met de cliënt en/of met andere hulpverleners het cyclische en regulatieve proces van het orthopedagogisch handelen vorm geven.(indicatiesteller en handelingsplanner) 4. Vanuit een professionele houding een antwoord op maat geven, verbaal en non-verbaal, aan de hulpvragen van de cliënt. (psychosociaal begeleider) 4.1. Op een professionele manier een begeleidingsrelatie uitbouwen,binnen de context van het dagelijkse leven. 4.2. Onderbouwde keuzes m.b.t. het vraaggestuurd inzetten van dienst- en hulpverlening kunnen maken. 5. Organiseren en begeleiden van processen ( verzorging, begeleiding en behandeling) m.b.t. het dagelijks leven.(organiseren en ondersteunen van processen

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus afstudeerprojecten en syllabus citeren en refereren kunnen bekomen bij aanvang van het academiejaar . Alle documenten rond het afstudeerproject zijn terug te vinden op Dokeos.

Studiekosten
De student staat zelf in voor de kosten die het uitwerken van het afstudeerproject (inclusief vergelijkende studie in het buitenland) met zich meebrengt. Hierdoor is een exacte raming van de kosten onmogelijk omwille van het individueel traject.

Studiebegeleiding
De promotor begeleidt de student bij het schrijven van zijn afstudeerproject. Er zijn 3 verplichte begeleidingsmomenten voorzien. Het is de student zijn verantwoordelijkheid om hiervoor de nodige afspraken te maken met zijn promotor. Tijdens het eerste moment wordt de 'probleemstelling' besproken, tijdens het tweede moment de 'aanpak/structuur', tijdens het derde moment 'een hoofdstuk van het afstudeerproject'.

Onderwijsvormen
Hoorcolleges (twee informatiemomenten door coördinatoren), groepsdiscussie en excursie ifv. internationalisering . Zelfstandig leren. Begeleiding van het proces tijdens het schrijven van de afstudeerprojecten.

Evaluatievorm
Schriftelijk deel wordt beooordeeld door de promotor en een externe lezer. De externe lezer is werkzaam in het werkveld of heeft enige ervaring opgedaan in het werkveld, en leest dit afstudeerproject vanuit zijn eigen individuele interesse. De student verdedigt zijn afstudeerproject voor een jury : voorzitter, promotor en lezer. De punten worden toegekend door de promotor. Indien 'niet geslaagd' bestaat er de mogelijkheid tot 2 de zittijd. Wie niet of laattijdig indient voor eerste zittijd, wordt automatisch doorverwezen naar tweede zittijd. Indien de student niet geslaagd is in 1ste zittijd, geeft de promotor schriftelijk feedback waarmee de student zelfstandig aan de slag kan voor de 2de zittijd.

OP-leden
Verschillende lectoren en praktijklectoren zijn betrokken bij de begeleiding van de studenten die een afstudeerproject maken.