ORTHOPEDAGOGISCHE DOELGROEPEN III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 10.0
Werkcollege [B] 20.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 10.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Stijn VANDEVELDE
Referentie SCORTH03A00003
 
Trefwoorden
Orthopedagogische doelgroepen, Orthopedagogische methoden en technieken, Personen die middelen misbruiken, Zieke kinderen, Geïnterneerden, Allochtonen, Personen met een psychiatrische stoornis, Personen met een niet-aangeboren hersenletsel, Bejaarden , Thuislozen

Doelstellingen
De student

- heeft kennis van de disciplines die de opvoeding, hulpverlening, begeleiding en gedrag als object hebben: pedagogiek, orthopedagogiek, agogie, psychologie en weet de theorie te integreren in zijn opdracht.
- kan bewust preventief werken in functie van de hulpvrager
- heeft aandacht voor het proces waarin de voorgeschiedenis de huidige interactie- en beïnvloedingspatronen en het perspectief van de hulpvrager een plaats hebben
- kent de administratieve en wettelijke regels en kan deze toepassen in functie van de cliënt/cliëntsysteem
- zal de samenwerking met de organisatie trachten te optimaliseren door de uitwisseling van gegevens en door het durven stellen van vragen die van belang zijn voor het bepalen en voeren van een beleid in functie van de hulpvrager en kan een beleid mee bepalen.


Leerinhoud
De volgende bijzondere doelgroepen kunnen in de lessen aan bod komen:
- personen die middelen misbruiken
- zieke kinderen
- geïnterneerden
- allochtonen
- personen met een psychiatrische stoornis
- personen met een niet-aangeboren hersenletsel
- bejaarden
- thuislozen


Begincompetenties
Er worden geen specifieke begincompetenties verwacht

Eindcompetenties
Het orthopedagogische werkveld is breed en divers. Meer en meer worden opvoeders-begeleiders dan ook tewerkgesteld in settings die de 'traditionele' orthopedagogische hulpverlening overstijgen. Door middel van de theoretische lessen en de hieraan gekoppelde praktische oefening willen we de studenten laten kennismaken met een aantal van deze bijzondere settings en doelgroepen.

De student kan demonstreren dat hij/zij inzicht heeft in:
- de beeldvorming rond de verschillende bijzondere doelgroepen die aan bod komen
- de hulpvraag van deze doelgroepen
- de gehanteerde begrippen, samenhangend met de diverse doelgroepen
- de organisatie van het werkveld, de bestaande hulpverleningssettings
- de verschillende hulpverleningsmodellen, zowel in theorie, als wat betreft de concretisatie ervan in de praktijk.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Reader
Elektronische leeromgeving
Ondersteunend materiaal (bijvoorbeeld video)


Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 10.0 EUR
Kostprijs van de reader

Studiebegeleiding
De docent biedt ondersteuning tijdens de lessen. Daarnaast is de docent steeds bereikbaar na afspraak.

Onderwijsvormen
Hoorcolleges
Leergroepen in functie van een oefening (interview met hulpverleners) (cf. opdrachtenformat)


Evaluatievorm
Schriftelijk examen met open vragen (15/20)
Groepsopdracht: interviews met hulpverleners uit de relevante sectoren. Deze groepsopdracht leidt tot een presentatie (a.d.h.v. een powerpoint-voorstelling) die volgens vastgestelde criteria wordt beoordeeld (cf. opdrachtenformat) (5/20)
Periode examen: juni
Periode opdracht: volgens afspraak (cf. opdrachtenformat)
2e zittijd: schriftelijk examen

OP-leden
Stijn Vandevelde