ORTHOPEDAGOGIEK III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 10.0
Werkcollege [B] 20.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 20.0
Totale studietijd [D] 90.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Stijn VANDEVELDE
Referentie SCORTH03A00002
 
Trefwoorden
theoretische orthopedagogiek, orthopedagogische basiskaders en methodieken, holistisch integratief kader, psychodynamisch kader, humanistisch kader, gedragstherapeutisch kader, wisselwerking theorie en praktijk, handelingsgerichte orthopedagogiek, evidence-based praktijk

Doelstellingen
De orthopedagogiek is een handelingswetenschap. We vertalen dit naar de opleiding toe door steeds het handelen te laten vertrekken vanuit de theorie en ook steeds weer het handelen te toetsen aan de theorie. Deze wisselwerking tussen theorie en praktijk bereikt als het ware zijn hoogtepunt in dit opleidingsonderdeel waar we de studenten laten kennis maken met verschillende belangrijke orthopedagogische theorieën. Dit theoretische luik is als het ware een afronding van de theoretische invalshoek van de opleiding, maar wil tegelijkertijd ook de student bijbrengen dat het voor een professionele bachelor in de orthopedagogie belangrijk blijft zich permanent bij te scholen. De orthopedagogiek als handelingswetenschap is immers een wetenschap die voortdurend verandert.

Leerinhoud
Volgende denkkaders worden besproken:
1. Holistisch kader - mogelijke auteurs E. Broekaert
2. Psychodynamisch kader - mogelijke auteurs F. Morisse, E. De Belie
3. Humanistisch kader - mogelijke auteurs J. O'Brien
4. Gedragstherapeutisch kader - mogelijke auteurs H. Spanjaard
5. Orthopedagogisch kader - mogelijke auteurs A. Van Gennep
6. Ontwikkelingsdynamisch kader - mogelijke auteurs A. Dosen

Begincompetenties
We verwachten dat de studenten de inhouden van 'Orthopedagogiek 1 en 2', van 'Orthopedagogisch handelen 1 en 2' en 'Orthopedagogische doelgroepen 1 en 2' geïntegreerd hebben.
Ook is het belangrijk dat de studenten vanuit hun stage-ervaringen reflecteren over de nieuwe inhouden.

Eindcompetenties
De studenten:

- verwerken artikels en andere teksten, met coaching door de lesgevers
- vatten de doorgenomen teksten samen en komen tot een aantal vragen die zij tijdens de coachingmomenten met elkaar en de coach bespreken
- illustreren de theoretische kaders met eigen voorbeelden uit de stage en andere praktijkervaringen
- participeren actief in de coachinggroepen
- kunnen de theoretische kaders en de hierbij besproken auteur(s) situeren, bespreken en bondig toelichten
- kunnen de theoretische kaders toepassen op een concrete casus

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus, bestaande uit wetenschappelijke artikels, teksen en capita selecta uit monografieën

Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 10.0 EUR
Kosten van de syllabus

Studiebegeleiding
De lesgevers organiseren per kader een coachingssessie voor iedere groep studenten. Daarnaast zijn de betrokken docenten steeds bereikbaar na afspraak en ook tijdens en na de lessen. Electronische leeromgeving.

Onderwijsvormen
Zelfstudie, coachingsgroepen, studiedag met gastsprekers, toepassen bij concrete casussen

Evaluatievorm
Schriftelijk examen waarin gepeild wordt of de theoretische inzichten verwerkt werden en kunnen worden toegepast op een concrete casus (16/20).
Permanente evaluatie (participatie in de coachinggroepen, deelname aan de studiedag) (4/20).
Periode examen: juni
2e zittijd: schriftelijk examen

OP-leden
Stijn Vandevelde
Vera Van Hove
Katia Perquy