DEONTOLOGIE
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 15.0
Werkcollege [B] 10.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 10.0
Totale studietijd [D] 85.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Rudy Schellaert
Referentie SCORTH03A00001
 
Trefwoorden
deontologie

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt o.a. het verwerven van volgende competenties:
Zich actief een mening kunnen vormen en een eigen standpunt kunnen innemen over actuele ethische en deontologische problemen die zich stellen m.b.t. het werkveld.
Een bijdrage kunnen leveren tot het oplossen van ethische dillemma's.
Inzicht hebben in waarden en normen van zichzelf, anderen, groepen en structuren die betrokken zijn bij orthoagogische deontologische thema's. In deelfacetten wordt een bijdrage geleverd tot beroepsspecifieke competenties zoals kunnen omgaan met cultuurverschillen, het verwoorden van eigen inzichten in politieke, sociale en economische gegevens, e.a.


Leerinhoud
Deontologische facetten van de taak van de gespecialiseerde opvoeder-begeleider en van aanverwante beroepsdomeinen. Betekenis beroepscodes. Rechten en plichten in het kader van het uitoefenen van een beroep.
Sociale en maatschappelijke beschouwingen m.b.t. het ortho-agogische werkveld. Waarden en normen binnen ortho-agogische werkveld.
Thema's: zelfbeschikking, persoonlijke levenssfeer, intimiteit en relaties, seksualiteit, sterven en dood, databeheer, zwijgplicht en spreekrecht, eigenheid, beleid, straffen en belonen, interculturaliteit, hulpverlening, rechten van de cliënt, e.a.

Begincompetenties
Algemene orthopedagogische kennis, inzichten en vaardigheden.
Inzichten in algemene ethische waarden en normen.

Eindcompetenties
De studenten zijn alert voor deontologische problemen binnen (en buiten) hun werkveld., zij kunnen tot eigen stellingname komen rond deontologische topics en kunnen bijdragen leveren tot het oplossen van deontologische problemen. Dit leidt er toe dat zij kunnen functioneren binnen het eigen beroepsveld rekening houdend met plichtenleren en maatschappelijke ethische stelsels. De studenten hebben inzicht in waarden en normen van zichzelf, anderen en organisaties die betrokken zijn bij deontologische onderwerpen. Dit sluit aan bij andere opleidingsonderdelen zoals 'Ethiek' en 'Interculturele vaardigheden' in het tweede modeltraject.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Tekstmateriaal. Eigen bijdrage.

Studiekosten
€ 5

Studiebegeleiding
Individueel & groepsmonitoraat op vraag.

Onderwijsvormen
Leergesprek, discussie, doceren, toepassingen, illustraties, cases, groepswerk, opdrachten, persoonlijke notities en bijdragen, verwerking tekstmateriaal.

Evaluatievorm
Permanente evalutie (bijdrage, contactmomenten en opdrachten). Mogelijkheid om onvoldoende-score naar een tweede zittijd toe bij te werken door een aanvullende taak. Deze taak dient de student zelf aan te vragen onmiddellijk na de proclamatie.

OP-leden
Rudy Schellaert