ORTHOPEDAGOGIEK II
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 34.0
Werkcollege [B] 33.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 25.0
Totale studietijd [D] 226.0
Studiepunten [E] 9
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Katia PERQUY
Referentie SCORTH02A00007
 
Trefwoorden
Partime I:, Bijzondere Jeugdzorg, multi-probleemgezin, probleemgedrag, problem-solvingstrategieën, Partime II :, geestelijke gezondheidszorg, psychiatrie, klinische psychologie, psychopathologie

Doelstellingen
Partime I : orthopedagogiek II
De bachelor in de orthopedagogiek :
- kan de bijzondere jeugdzorg als sector situeren en omschrijven
- heeft kennis en inzicht in actuele tendenzen binnen de bijzondere jeugdzorg
- kan het multiprobleemfenomeen definiëren en verklaren
- ziet in dat het orthopedagogische handelen op verschillende theoretische kaders kan gebaseerd zijn.
- heeft inzicht in regel-en normoverschrijdend gedrag en kan verschillende problem-solvingstrategieën hanteren in het geven van voorstellen tot interventies. Partime II : orthopedagogische doelgroepen II
De bachelor in de orthopedagogiek:
- moet kennis hebben van alle orthopedagogische doelgroepen met een psychopathologische problematiek en de bijbehorende behandelingsplannen.
Dit opleidingsonderdeel geeft een dieper inzicht in de pathologie van het menselijk gedrag en het psychisch functioneren van de mens.
Dit opleidingsonderdeel geeft een algemeen theoretisch-klinisch referentiekader waarbinnen de diverse klinische doelgroepen worden gesitueerd.
Het opleidingsonderdeel sluit nauw aan met Medico-Sociale Inhouden en Orthopedagogische doelgroepen I uit het eerste jaar. Het opleidingsonderdeel is een rechtstreekse voorbereiding op de stage 2de en 3de jaar.

Leerinhoud
Partime I : orthopedagogiek II
De leerstof is thematisch geordend.
In dit opleidingsonderdeel nemen we de sector van de bijzondere jeugdzorg als uitgangspunt. Het multiprobleemfenomeen wordt uitvoering behandeld. Vertrekkende vanuit theoretische verklaringsmodellen voor probleemgedrag wordt er stilgestaan bij belangrijke orthopedagogische thema's zoals regel-en normoverschrijdend gedrag, opvoedingsvaardigheden, conflicthantering, ervaringsleren ea.
Partime II : orthopedagogische doelgroepen
De leerstof is thematisch geordend
In dit opleidingsonderdeel komen de volgende stoornissen aan bod bij kinderen, jongeren en volwassenen: gedragsstoornissen, kindermishandeling, posttraumatische stressstoornis, borderline persoonlijkheidsstoornis, psychotische toestanden, stemmingsstoornissen, angststoornissen, dwangverschijnselen en ocs, eet- en voedingsstoornissen, leerstoornissen, ADHD, ea.
Bij elke doelgroep komen aan bod:
- Theorie over het probleemgebied: omschrijving van het klinische beeld, diagnostische criteria; differentiaaldiagnose, epidemiologie, etiologie, pathogenese, behandelingsplannen en prognose.
- Mogelijke concrete verschijningsvormen van het probleem en de erop aansluitende aanpak.

Begincompetenties
Partime I : orthopedagogiek II
Geen specifieke begincompetenties vereist.
Partime II: orthopedagogische doelgroepen
Studenten hebben kennis van de basisprincipes van de psychofarmacologie.
Studenten hebben kennis van de hoofdstromingen in de klinische psychologie.

Eindcompetenties
Partime I : orthopedagogiek II
cfr. doelstellingen
Studenten:
- kunnen de bijzondere jeugdzorg als sector situeren en omschrijven
- hebben kennis en inzicht in actuele tendenzen binnen de bijzondere jeugdzorg
- definiëren en verklaren het multiprobleemfenomeen
- zien in dat het orthopedagogische handelen op verschillende theoretische kaders kan gebaseerd zijn.
- hebben inzicht in regel-en normoverschrijdend gedrag en hanteren verschillende problem-solvingstrategieën in het geven van voorstellen tot interventies.
Partime II : orthopedagogische doelgroepen
Studenten:
-beschrijven met zin voor volledigheid de uitgediepte doelgroepen in eigen woorden
-definiëren inzichtelijk de gehanteerde wetenschappelijke vakterminologie
-bespreken correct de etiologie, de mogelijke behandelings- en begeleidingsplannen en de prognose van de uitgediepte doelgroepen.
-duiden correct de symptomatolgie van de uitgediepte doelgroepen in de klinische en/of orthopedagogische praktijk aan.

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Partime I : orthopedagogiek II
Syllabus + artikelen
eigen nota's
Verplichte literatuur : Teamcoaching in de jeugdhulpverlening. Anders omgaan met regel-en normoverschrijdend gedrag. Geert Stroobant., Uitg. Garant.
Partime II : orthopedagogische doelgroepen
Tekstbundel

Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 33.0 EUR
Partime I : orthopedagogiek II
syllabus + artikelen : 8 euro
boek : ongeveer 15 euro
Partime II : orthopedagogische doelgroepen
10 euro

Studiebegeleiding
Partime I + Partime II: Tijdens de lessen legt de docent voortdurend de link naar het komende examen. De uiterst belangrijke leerinhouden worden duidelijk tijdens de lessen aangegeven. Iedere student kan zich individueel tot de docent wenden met vakspecifieke vragen. De docent is steeds aanspreekbaar tijdens de les of na afspraak. Aan het eind van het semester is een klassikaal moment voorzien waarop de ganse cursus wordt doorlopen en waarop er gelegenheid is om vragen te stellen.

Onderwijsvormen
Partime 1 : orthopedagogiek II
Doceren met discussiegroepjes en actieve inbreng van studenten.
Bespreken van artikelen
Bespreken van cases en video's.
Partime II : orthopedagogische doelgroepen
Doceren met leergesprek
Oefeningensessies met uitvoerige bespreking van cases
Begeleid zelfstandig leren

Evaluatievorm
Partim I : orthopedagogiek I (1/3 van de punten)
Schriftelijk examen in december
Het examen bestaat uit open vragen
Partim II : orthopedagogische doelgroepen (2/3 van de punten)
Schriftelijk examen in juni.
Het examen bestaat uit open vragen. Een deel van de vragen bestaat uit peiling naar reproductieve kennis. Een ander deel van de vragen bestaat uit peiling naar inzicht waarbij gevraagd wordt naar verbanden tussen verschillende delen van de cursus.

Tweede zittijd mogelijk: cfr. eerste zittijd
Studenten die in de 1ste zittijd geen credit bekwamen voor dit opleidingsonderdeel, maar op de partim 'Orthopedagogische kaders' of 'Orthopedagogische doelgroepen' minstens 10/20 behaalden in de 1e zittijd, zijn niet verplicht over die partim opnieuw examen af te leggen in de 2e zittijd.

OP-leden
Peter Walleghem
Katia Perquy