COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN II
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in de orthopedagogie
Hoorcollege [A] 17.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 25.0
Totale studietijd [D] 151.0
Studiepunten [E] 6
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toelating nodig
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Mieke GESQUIERE
Referentie SCORTH02A00005
 
Trefwoorden
communicatietechnieken, communicatieve vaardigheden, beeldcommunicatie

Doelstellingen
- verantwoording naar opleidingsprofiel :

9. Hij kan bewust preventief werken in functie van de hulpvrager.
17. Hij kan een basissfeer creëren waarin de cliënten of het cliëntsysteem zekerheid, veiligheid, regelmaat, geborgenheid, openheid en structuur ervaren.
48. Hij kan voor zijn eigen mening uitkomen en hij kan zichzelf zijn binnen het team
57. Hij hanteert basisvaardigheden van communicatie
58. Hij beschikt over een functionele openheid en participeert aan informatie-uitwisseling
60. Hij kan omgaan met positieve en en negatieve kritiek
61. Hij heeft respect en eerbied voor ieders persoonlijke inbreng en streeft naar wederzijds vertrouwen en solidariteit
62. Hij is bereid om afstand te doen van eifen autonomie en onafhankelijkheid en zich te houden aan gezamenlijke afspraken en is loyaal ten opzichte van het team
63. Hij heeft respect voor de vertrouwelijkheid van de hulpvrager in zijn betrekkingen tot zijn medewerkers.


Leerinhoud
onderdeel beeldcommunicatie :
- Kinderen met emotionele problemen hebben het over het algemeen zeer moeilijk om zich nog verbaal te uiten. Beeldcommunicatie biedt deze kinderen de mogelijkheid om om te gaan en te experimenteren met en vorm te geven aan hun gevoelens en behoeften in een situatie van esthetische illusie. Baserend op de theorie van Hellendoorn en het model van de Middelo-school wordt aan de hand van een concrete casus beeldcommunicatie en creatieve therapie uitgelegd.
onderdeel vergaderkunde :
- vergaderen van voorbereiden tot navolging
- de taken van de voorzitter en de deelnemers
- het betoog : opbouw, argumentering, fouten en trucs bij het argumenteren
- het notuleren : soorten en bedoeling van de verslaggeving. De vereisten voor een goed verslag.


Begincompetenties
De cursus 'communicatieve vaardigheden' van het eerste jaar blijft het kader waarnaar voortdurend wordt teruggegrepen.De studenten beheersen globaal de communicatieve technieken en vaardigheden, die in het eerste jaar werden behandeld.


Eindcompetenties
onderdeel beeldcommunicatie :
- emotionele problemen en gedragsstoornissen kaderen in de genese van betekenisverlening
- het belang en de mogelijkheden van de beeldcommunicatie onderkennen in het licht van een gestoorde persoonlijke betekenisgeving en een gestoorde dialoog met de omgeving
- de mogelijkheden van beeldcommunicatie exploreren bij zichzelf en bij een kind en hierover deskundig en deontologisch verantwoord kunnen rapporteren.
onderdeel vergaderkunde :
- het belang van vergaderen in de hulpverleningssector onderkennen
- de technieken van efficiënt vergaderen toepassen
- bewust zijn van wat je fout doet bij het vergaderen en een alternatief kunnen aangeven.
- reflecteren over je eigen gedrag en over het gedrag van de deelnemers aan een vergadering

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
onderdeel beeldcommunicatie:
- cursus beeldcommunicatie
- werkstuk gemaakt door een kind
onderdeel vergaderkunde :
- cursus vergaderkunde

Studiekosten
Geraamde totaalprijs: 15.0 EUR
15 euro

Studiebegeleiding
- individueel monitoraat op afspraak
- gebruik Dokeos

Onderwijsvormen
onderdeel beeldcommunicatie :
- probleemgestuurd onderwijs, vertrekkend vanuit een case in werkcolleges en begeleid zelfstandig leren
- ervaringsleren via twee workshops en één ervaringsgerichte opdracht
onderdeel vergaderkunde :
- ervaringsgerichte zelfstudie en zelfwerkzaamheid
- probleemgericht onderwijs
- doe-sessies

Evaluatievorm
1) onderdeel beeldcommunicatie (50% van de totale punten):
1.1. permanente evaluatie (25%):
- verplichte deelname aan de twee workshops
- co-assessment : bespreking en reflectie van een werkstuk van een kind in het kader van de aangeleerde competenties
1.2. Schriftelijk examen in juni (25%):
2) onderdeel vergaderkunde (50% van de totale punten):
- permanente evaluatie met betrekking tot het werk in en van de groep en van de individuele leerprestaties
Vooral het proces en de leerervaringen worden geëvalueerd. Met leerervaringen wordt ook bedoeld dat in de reflectie en in de verslagen en oefeningen en het geven van feedback het bewijs wordt geleverd dat men de inhoud van de cursus kent. Ook het dossier wordt geëvalueerd. Elke groep dient één dossier in.

OP-leden
Inge De Waele : onderdeel vergaderkunde
Tinneke Moyson : onderdeel beeldcommunicatie