MARKETING
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 1e ba in het office management
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 12.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Greta DECREM
Referentie OCOMGX01K00009
 
Trefwoorden
s190-bedrijfsbeleid, s191-marktstudie

Doelstellingen
Inzicht en vaardigheden verwerven in het actuele marketinggebeuren.

Leerinhoud
1. Inleiding tot de marketing
2. Strategische marketingplanning
3. De marketingomgeving
4. Het consumentengedrag
5. Business-to-businessmarketing
6.. Marktonderzoek
7. Marktsegmentatie, doelgroepkeuze en positionering
8. Concurrentieanalyse
9. Product
10. Marketingcommunicatie
11. Prijs
12. Distributiebeleid


Begincompetenties
Geen specifieke begincompetenties vereist.

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: kennis en inzicht in de marketing
        Indicatoren:
                - heeft kennis en inzicht in de strategische marketingplanning
                - heeft kennis van en inzicht in de marketingomgeving
                - heeft kennis en inzicht in het consumentengedrag
                - heeft kennis en inzicht in de business-to-businessmarketing
                - heeft kennis en inzicht in het marktonderzoek
                - heeft kennis en inzicht in de concurrentieanalyse
                - heeft kennis en inzicht in marktsegmentatie, doelgroepkeuze en positionering.
                - heeft kennis en inzicht in de marketingmix (product, communicatie, prijs en distributie)
Kerncompetentie 2: omgaan met informatie
        Indicatoren:
                - herkent de marketingomgeving en geeft aan welke merketingvariabelen in de omgeving van de organisarie belangrijk zijn voor het marketingbeleid.
                - herkent kansen en bedreigingen in de omgeving van een organisatie en begrijpt het verband met de marketingstrategie.
                - kan een marktonderzoek opstellen en interpreteren.
                - kan een concurrentieanalyse uitvoeren en kritisch reflecteren over de bevindingen
                - heeft een kritische ingesteldheid t.o.v. marketinginformatie (bijv. i.v.m.marketingconcept, reclame...)
Algemene competenties: kritisch denken

Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus marketing te verkrijgen bij de cursusdienst

Studiekosten
Ongeveer 10 euro

Studiebegeleiding
Student kan voor uitleg steeds bij de lector terecht.

Onderwijsvormen
Leergesprek, hoorcollege, oefeningen, cases.
Ondersteuning door elektronisch leerplatform Dokeos.

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: /
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 100%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%


OP-leden