INKOOPMANAGEMENT
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 75.0
Studiepunten [E] 3
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands of volgens afspraak
Titularis Petra COUCK
Referentie OCBMGM03K00008
 
Trefwoorden
Inkoopfunctie, inkoopproces, inkoopvaardigheden, IWETO-code: s190 - bedrijfsbeleid, IWETO-code: s191 - marktstudie

Doelstellingen
De studenten moeten een duidelijk beeld krijgen van de invulling van de inkoopfunctie in diverse organisaties en zich bekwamen in de kennis, vaardigheden en beroepshoudingen van de professionele inkoper

Leerinhoud
  1. Inkoop als bedrijfsfunctie
            1.1. de inkoopfunctie: begrip, belang, visies op inkoop, recente ontwikkelingen
            1.2. relaties met andere functionele gebieden
            1.3. inkoop en ICT
  2. Inkoopvaardigheden gerelateerd aan het inkoopproces
            2.1. specificeren
            2.2. offreren en selecteren
            2.3. onderhandelen
            2.4. contracteren


Begincompetenties
Kennis van concepten en strategieën m.b.t. inkoop (business-to-business marketing)

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: kan het belang van de inkoopfunctie als bedrijfsfunctie verklaren
        Indicatoren:
                - kan illustreren welke bijdragen de inkoopfunctie aan het ondernemingsresultaat kan hebben
                - kan de vier fasen van het ontwikkelingsmodel voor de inkoopfunctie beschrijven en deze koppelen aan de vier mogelijke visies van het management op de inkoopfunctie
                - kan de beroepsprofielen karakteriseren die behoren bij de vier functieniveaus binnen inkoop
                - kan de specifieke inkooptechnische kenmerken van de verschillende soorten producten onderscheiden
                - kan onderscheid maken tussen de diverse rollen binnen een DMU
                - kan de ontwikkeling van de relatie tussen inkoop en de diverse bedrijfsfuncties van inhoud voorzien en dit tegen de dynamische achtergrond van de onderneming van vandaag

Kerncompetentie 2: kan de mechanismen benoemen van ICT in de inkoop
        Indicatoren:
                - kan een traditioneel inkoopproces vergelijken met een elektronisch inkoopproces
                - kan de verschillende toepassingen en platformen onderscheiden
                - kan de componenten van elektronisch inkopen benoemen
                - kan de kritische succesfactoren van elektronisch inkopen benoemen
                - kan aangeven welke afwegingen er zoal zijn bij de keuze van een catalogussysteem en het beheer van een dergelijk systeem

Kerncompetentie 3: kan de vaardigheden behorende bij de belangrijkste fasen van het inkoopproces in de praktijk brengen
        Indicatoren:
                - kan een offerte-opmaak toetsen aan de specificatiegroepen en de specificatie-eisen
                - kan het verschil tussen openbare en onderhandse aanbesteding omschrijven
                - kan offertes beoordelen, evalueren en vergelijken en zo tot een leveranciersselectie komen
                - kan de commerciële onderhandelingsstrategieën en –tactieken toepassen in eenvoudige praktijksituaties in een B-t-B omgeving
                - kan de belangrijkste juridische aspecten met betrekking tot inkoop in kaart brengen
                - kan de mogelijke juridische valkuilen en misverstanden uiteenzetten

Algemene competenties: Algemeen bedrijfsgerichte vaardigheden en attitudes
        Indicatoren:
                - integreren van hierboven vermelde kenniscompetenties
                - is leergierig en is steeds bereid de verworven kennis te verbreden en/of te verdiepen
                - kan onderhandelen


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Handboek en/of cursus

Studiekosten
Handboek en/of cursus aan gangbare prijs
Kopies aan de prijs van de hogeschool
Kosten verbonden aan lezingen en eventuele extra muros activiteiten

Studiebegeleiding
De studenten mogen een individuele consultatie vragen

Onderwijsvormen
Hoorcollege, klassikale oefeningen, lezingen en/of bedrijfsbezoeken


Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: 30%
        Periodegebonden evaluaties: mondeling examen 70%
Tweede examenzittijd:
        100 % schriftelijk examen

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        100 % mondeling examen
Tweede examenzittijd:
         100% schriftelijk examen


OP-leden