BEROEPSGERICHTE TAALTRAINING: ENGELS III
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Engels en Nederlands
Titularis Beatrix VAN VLIERDEN
Referentie OCBMGM03A00004
 
Trefwoorden
Engels, IWETO-code: h570 - engelse taal en letterkunde

Doelstellingen
  • de kennis en vaardigheden verworven in het 1ste en 2de jaar verder uitdiepen en verfijnen
  • de vier vaardigheden in de Engelse taal verstevigen en optimaliseren in diverse beroepsgerichte communicatieve situaties
  • de algemene woordenschat en vakwoordenschat uitbreiden
  • informatie efficiënt kunnen opzoeken en een logische en coherente redenering kunnen opbouwen
De directe koppeling met de beroepspraktijk wordt ondermeer gerealiseerd door een vakoverschrijdende aanpak (cfr. examen)
De gewenste attitudes: communicatieve ingesteldheid, accuratesse, teamgerichtheid, assertiviteit, probleemoplossend vermogen, stressbestendigheid en respecteren van deadlines, kritische ingesteldheid en intellectuele nieuwsgierigheid.

Leerinhoud
Vakterminologie
Leervaardigheid: vakliteratuur
Schrijfvaardigheid:
1 opstellen van zakelijke teksten
2 vertaaloefeningen
Spreekvaardigheid
1 presentaties; groepsdiscussies
2 solliciteren
3 vertalen
Luistervaardigheid: komt in diverse situaties aan bod
Grammatica en taalstudie: ad hoc


Begincompetenties
De kennis en vaardigheden van het 1e en het 2de jaar beheersen (zie desbetreffende studiefiches).

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: vlotte beheersing van het Engels in marketinggerichte situaties
        Indicatoren:
                - beheerst de grammatica en structuren van het Engels
                - kan belangrijke marketingtermen en begrippen definiëren en toelichten
                - kan mondeling en schriftelijk zijn ideeën overbrengen in een voor een “native speaker” begrijpelijke taal en kan correct vertalen

Kerncompetentie 2: het vermogen tot communiceren in het Engels van oplossingen voor complexe marketingproblemen zowel aan specialisten als aan leken
        Indicatoren:
                - kan in het Engels , mondeling en schriftelijk ,oplossingen voor complexe problemen correct overbrengen op een gestructureerde manier
                - brengt deze boodschappen in een voor “native speaker” begrijpelijke taal
                - kan argumenteren en rapporteren in het Engels

Kerncompetentie 3: kennis van rapporteringstechnieken
        Indicatoren:
                - kan zijn bevindingen voor een opzoekopdracht in een schriftelijk gestructureerd rapport weergeven
                - kan mondeling vlot, adequaat en , aangepast aan zijn publiek, de bevindingen van een opzoekopdracht weergeven

Algemene competentie 1: omgaan met informatie
        Indicatoren:
                - gaat op een efficiënte en effectieve informatie om met Engelstalige marketinggerichte informatie
                - zoekt informatie binnen een duidelijk gedefinieerd kader
                - slaagt erin om uit documentatie de relevante informatie te halen en distilleert het essentiële hieruit
                - verwerkt informatie tot rapporten voor anderen
                - legt verbanden tussen gegevens van opleidingsonderdelen voor een vakoverschrijdende opdracht
Algemene competentie 2: interpersoonlijke relaties
        Indicatoren:
                - kan op een correcte, duidelijke, gepaste en aantrekkelijke manier zowel mondeling als schriftelijk een beschrijvende,overtuigende communicatiestijl hanteren
                - spreekt en schrijft een Engels dat door een native speaker verstaan zou worden
                - past zich aan de situatie aan door een geschikt taalregister te kiezen
                - weet communicatiepartners te boeien


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus opgesteld door vaklectoren
Lectuur
Audiovisueel en interactief ondersteunend materiaal

Studiekosten
Boek tegen de gangbare marktprijs
Syllabus tegen de gangbare kopieprijs bepaald door de Hogeschool

Studiebegeleiding
Begeleid zelfstandig leren

doel: voorbereiding opdrachten onder begeleiding met feedback en coaching. Indien gewenst en op vastgelegde tijdstippen begeleiding via persoonlijk gesprek en email.

Onderwijsvormen
Leergesprek, rollenspel, zelfstudieopdrachten, groepswerk, interdisciplinaire samenwerking

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: 50%
        Periodegebonden evaluaties: mondeling examen 50%
Tweede examenzittijd:
        mondeling examen 100%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        individuele opdracht 50% + schriftelijk examen 50%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%


OP-leden