E-MARKETING
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands of volgens afspraak
Titularis Sarie VAN DER ELST
Referentie OCBMGM03A00002
 
Trefwoorden
E- marketing, IWETO code : s190 bedrijfsbeleid, s 191 marktstudie

Doelstellingen
De economische omgeving heeft in de tweede helft van de jaren negentig van de vorige eeuw een razendsnelle evolutie doorgemaakt.
Door potentiële toename van nieuwe media en nieuwe telecommunicatiemethoden, is de traditionele koppeling aan fysieke dragers van informatiestromen tussen afnemers en leveranciers in vele sectoren opgeheven.
Dit houdt in dat de waardescheppende processen in ondernemingen uit elkaar vallen en in nieuwe configuraties opnieuw worden samengesteld.

De methoden en technieken van het strategisch marketing denken moeten toegepast worden op een wijze die met deze nieuwe verhoudingen rekening houdt.
Het doel van deze cursus is, de nodige competenties verwerven om met succes het hoofd te bieden aan de uitdagingen die dit oplevert.

Leerinhoud
E-business en E-commerce: definitie, grondbeginselen, infrastructuur en omgeving
E-business-strategie
Supply Chain Management
E-procurement
E-marketing
CRM
Implementatie: de overstap op E-business


Begincompetenties
Strategisch marketingmanagement, vooral op het vlak van branding, communicatie en distributie.

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: kent de diverse begrippen van toepassing in E-business en kan deze toepassen
        Indicatoren:
                - kan de diverse begrippen van toepassing in E-business definiëren en verklaren
                - kan de infrastructuur van E-business en de digitale omgeving verhelderen

Kerncompetentie 2: kent en begrijpt de diverse strategieën in de digitale omgeving
        Indicatoren:
                - heeft kennis van de E-business-strategie van een onderneming en kan deze illustreren
                - heeft kennis van de strategieën in het kader van sell-side en buy-side E-commerce en kan deze illustreren en becommentariëren

Kerncompetentie 3: heeft kennis van aspecten waarmee een manager rekening moet houden bij de overstap op E-business
        Indicatoren:
                - kan aandachtspunten bij de implementatie van E-business benoemen

Algemene competenties: kan in team werken
        Indicatoren:
                - kan zich inzetten om samen met de andere groepsleden het einddoel te bereiken
                - kan rekening houden met de inbreng van anderen
                - kan kritiek aanvaarden


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
  • Leergesprek met verwijzing naar de actualiteit;
  • Cases;
  • Groepswerk;
  • Eventueel gastspreker;
  • Internet.


Studiekosten
Handboek: E-business en e-commerce : Een managementperspectief. Dave Chaffey.

Studiebegeleiding
Groepswerk wordt begeleid tijdens de lestijden waarop geen college wordt gegeven.
Op individuele vraag van de student wordt verdere uitleg verschaft.

Onderwijsvormen
Colleges, groepstaken en groepsprojecten.
Zelfstudie.

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: 50%
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 50%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        individuele opdracht 50% + schriftelijk examen 50%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%


OP-leden