INTERNATIONALE MARKETING
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 100.0
Studiepunten [E] 4
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands of volgens afspraak
Titularis Regine DESMET
Referentie OCBMGM03A00001
 
Trefwoorden
Internationale marketing, IWETO-code: s191 - marktstudie

Doelstellingen
  • Je moet de nodige kennis kunnen verwerven rond de werking van de internationale handel en de plaats van België hierin.
  • Je kennis moet dan ook slaan op zowel een algemene theoretische achtergrond als op specifieke, praktische kennis.
  • Beheersen van algemene competenties.
  • Verwerven & zelfstandig verwerken van informatie.
  • Kritische reflectie.


Leerinhoud
Deel 1: Het internationaliseringsproces
1. De internationale omgeving (de economische, demografische, politiek-juridische, culturele, technologische omgeving + religie)
2. Al dan niet naar het buitenland?
3. Welke markt betreden of in welke partijen actief blijven? (marktbepaling, analysetechnieken in het kader van de marktselectie, markconcentratie of –spreiding, verschillende planningsmodellen)
4. Marktinformatie en marktonderzoek
5. Op welke manier de markt betreden?
6. Organisatorische opzet
Deel 2: De uitbouw van een internationaal marketingprogramma
1. Product (productdefiniëring, productstrategie, productassortiment, product marktonderzoek)
2. Prijs
3. Promotie (inleiding “think global, act local”, de communicatieinstrumenten, promotiemarktonderzoek)
4. Distributie (inleiding, beïnvloedende omgevingsfactoren, structuur van de distributiekanalen, overige managementtopics m.b.t. distributie)
5. Personeel (inleiding, de “reizende sales : marketing of technische medewerker”, de expatriat)


Begincompetenties
Marketingstrategie

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: kenniscompetenties
        Indicatoren:
                - interpreteren, analyseren en evalueren van de internationale omgeving (politiek, economisch, demografisch, cultureel en technologisch)
                - interpreteren, analyseren en evalueren van de marketingmix in een internationale context

Algemene competentie1: omgaan met informatie
        Indicatoren:
                - verzamelt de gevraagde informatie
                - herkent en signaleert belangrijke informatie in een informatierijke omgeving
                - verwerkt gestructureerde informatie binnen een gegeven tijdsbestek
                - verwerkt informatie volgens gegeven richtlijnen
                - verifieert informatie en ontdekt mogelijke tekorten of fouten
                - verwerkt informatie tot rapporten voor anderen
                - identificeert opportuniteiten: heeft oog voor politieke, maatschappelijke en andere externe opportuniteiten en bedreigingen die zich voordoen, begrijpt ze en speelt er op in.
                - doorgrondt nieuwe wetgeving en procedures met het oog op het doorgeven van de kern van de laatste evoluties binnen dit vakdomein
                - onderzoekt de verkregen informatie kritisch en vraagt extra informatie wanneer nodig
                - legt verbanden tussen gegevens

Algemene competentie2: omgaan met taken
        Indicatoren:
                - laat betrokkenheid met de eigen taak zien
                - komt gemaakte afspraken na
                - handelt creatief en innovatief

Algemene competentie3: interpersoonlijke relaties – teamworking
        Indicatoren:
                - bevordert teamspirit door samenwerking en betrokkenheid van de teamleden te stimuleren
                - zet zich in om samen met anderen doelen te bereiken
                - vraagt door bij onduidelijkheden om de boodschap zo goed mogelijk te begrijpen



Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
  • Cursus en/ of handboek;
  • Kopies;
  • Handouts gastspreker(s) en/of eigen nota's van de spreekbeurten;


Studiekosten
Kostprijs cursus en kopies, en eventueel handboek.

Studiebegeleiding
De studenten kunnen met hun vragen bij de lector terecht.

Onderwijsvormen
  • Onderwijsleergesprek;
  • Hoorcolleges;
  • Groepsopdracht;
  • Gastspreker(s).
  • Vakoverschrijdende samenwerking in functie van opdrachten.


Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: 30%
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 70%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        individuele opdracht 30% + schriftelijk examen 70%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%


OP-leden