DUITS II
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 0.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 75.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Duits en Nederlands
Titularis Peter RAEMDONCK
Referentie OCBMGM02K00001
 
Trefwoorden
Duits

Doelstellingen
De studenten krijgen de nodige morfologische en syntactische structuren aangeboden evenals een meer uitgebreid en voor een deel op de beroepsinhouden toegespitst lexicon, wat zij nodig hebben om zich op een meer gevorderd niveau zowel mondeling als schriftelijk uit te drukken. De studenten worden ertoe aangespoord zelfstandig vakliteratuur over de Duitstalige landen door te nemen.

Leerinhoud
Duits voor marketeers (thematische structuur)

- Begrippen uit de economische wereld
- De middelen van de marketeer
- Problemen met buitenlandse concurrentie
- De belangrijkste industrieën

Spraakkunst

- Herhalingsoefeningen Duits I
- Het betrekkelijk voornaamwoord
- Het gesubstantiveerd adjectief
- Het zwakke substantief
- De trappen van vergelijking

Duitse handelscorrespondentie (lineaire structuur)

- De delen van de brief
- Prijsaanvragen
- Prijsopgaven of offertes
- Bestellingen
- Bevestigingen van bestellingen
- De levering en de betaling
- Correspondentie i.v.m. de handel


Begincompetenties
De competenties van Duits I moeten verworven zijn.

Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: elementaire kennis van de Duitse taal
        Indicatoren:
                - beheerst de elementaire grammaticale regels
                - beheerst een basiswoordenschat aangevuld met basisbegrippen uit de marketing
                - kan eenvoudige teksten lezen, begrijpen en samenvatten
                - kan het betrekkelijk voornaamwoord correct gebruiken
                - kan gesubstantiveerd adjectief correct gebruiken
                - kan het zwakke substantief correct gebruiken
                - kent de trappen van vergelijking
                - kent de trappen van vergelijking

Kerncompetentie 2: interpersoonlijke relaties
        Indicatoren:
                - voert op een zo correct en duidelijke mogelijke manier schriftelijke communicatie uit
                - schrijft eenvoudige handelsbrieven

Algemene competenties: op efficiënte wijze omgaan met informatie
        Indicatoren:
                - kan informatie efficiënt verwerken (hoofdzaken onderscheiden, korte teksten samenvatten)
                - gaat kritisch om met informatie: hij kan opinies herkennen en kan hierover zijn eigen opinie duidelijk formuleren
                - kan de voornaamste bronnen van vakliteratuur vinden en raadplegen (in bibliotheken, op internet)
                - kan informatie duidelijk structureren en in een leesbare (basis)taal neerschrijven


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Door de lector zelf samengesteld materiaal en/of handboek

Studiekosten
Prijs per kopie verbonden aan de Hogeschool
Prijs handboek

Studiebegeleiding
Monitoraat

Onderwijsvormen
De lessen bestaan vooral uit leergesprekken en oefeningen. Er wordt gestreefd naar een intensieve interactie tussen lector en studenten.
Zelfstandig werk wordt tevens aangemoedigd.


Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: 30%
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 70%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        individuele opdracht 30% + schriftelijk examen 70%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%


OP-leden