MARKETINGSTRATEGIE EN PRIJSBELEID
 
Wordt gegeven in 2de jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 50.0
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 175.0
Studiepunten [E] 7
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands en Engels
Titularis Regine DESMET
Referentie OCBMGM02A00001
 
Trefwoorden
Marketingstrategie, Prijsbeleid, IWETO-codes: s190 - s191

Doelstellingen
Marketingstrategie
Basiskennis van de marketingbegrippen en -strategieën verwerven.
Deze kennis kunnen toepassen op praktijksituaties (cases) en op die manier inzicht krijgen in het marketinggebeuren in een bedrijfsomgeving.
Aanzet tot beheersen van beroepsgerichte competenties: teamgericht en oplossingsgericht kunnen werken.
Aanzet tot beheersen van algemene competenties: denk- en redeneervaardigheid, verwerven en zelfstandig verwerken van informatie.
Algemene competenties aanscherpen zoals:denk- en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, analytisch denkvermogen, kritische reflectie, benutten van ICT-mogelijkheden, creativiteit, ingesteldheid tot levenslang leren.
Beroepsgerichte competenties inoefenen zoals: teamgericht werken, oplossingsgericht werken, communicatievaardigheid, situaties in kaart kunnen brengen om strategische keuzes te kunnen maken.
Concreet houdt dit in dat er op basis van een strategische analyse inzicht wordt verkregen in de interne en externe omgeving van de onderneming. Het is de bedoeling dat de studenten voldoende kennis en inzicht verwerven in de materie van marketingstrategie om in het derde jaar een volledig strategisch marketingplan te kunnen opstellen.

Prijsbeleid
Inzicht hebben in de verschillende aspecten die bepalend zijn voor een winstgevende prijsbezetting (zie leerinhoud), ze kunnen toepassen en kritisch beoordelen.
Beheersen van beroepsgerichte competenties: in teamverband werken, communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden (zin voor samenwerking, teamgeest), kritische ingesteldheid.
Beheersen van generieke competenties: oplossingsgericht kunnen werken, zelfstandig kunnen leren, attitude van nauwkeurigheid bezitten.

Leerinhoud
Marketingstrategie
Inleiding
Externe analyse
Interne analyse
SWOT analyse
Strategische issues definiëren
Strategieformulering
Implementatie & controle

Prijsbeleid
Tactisch prijszetting, prijsstrategie en prijspolitiek
Waardecreatie
Prijsstructuur
Prijs-en waardecommunicatie
Prijsniveau
Rol van de kosten in prijszetting
Breakeven omzetwijziging
Concurrentie & consument
Prijsbeleid en levenscyclus


Begincompetenties
Basiskennis van marketing (marketingmix) en strategisch marketing (waaronder segmentatie en positionering).
Basisbegrippen van boekhouden, organisatiestructuur, economie en marketing kunnen toepassen. In staat zijn een Engelstalige tekst te begrijpen.

Eindcompetenties
Marketingstrategie
Kerncompetentie 1: kan de betrokken partijen binnen de marketingomgeving in kaart brengen
        Indicatoren:
                - kan de afnemers beschrijven en analyseren
                - kan de concurrenten beschrijven en analyseren
                - kan de tussenhandel beschrijven en analyseren
                - kan de meso- en macro-omgeving beschrijven en analyseren
                - kan de strategie preciseren en implementeren

Kerncompetentie 2: kan alternatieven formuleren, afwegen en implementeren
        Indicatoren:
                - kan vanuit een concrete omgevingsanalyse marketingdoelstellingen formuleren en toepassen
                - kan een passende strategie aan de marketingdoelstellingen koppelen
                - kan voor een gekozen marketingstrategie invulling geven aan de hand van de marketingmix
Algemene competenties: gaat op een professionele manier met informatie om
        Indicatoren:
                - kan informatie efficiënt en effectief opsporen, inventariseren en verzamelen
                - geeft aan welke informatie vereist is om zicht te krijgen op een strategisch probleem
                - slaagt erin om uit documentatie de relevante informatie te halen en distilleert het essentiële eruit
                - kan de verzamelde informatie behandelen met het oog op een strategische analyse
                - kan informatie op een aan een doelpubliek aangepaste wijze rapporteren

Prijsbeleid
Kerncompetentie 1:
        Indicatoren: kan op een correcte wijze de vakterminologie hanteren
                - slaagt erin de vakterminologie uit te leggen
                - kan de geziene begrippen illustreren
                - kan de geziene begrippen toepassen
                - kan de geziene begrippen herkennen
                - kan de bijhorende berekeningen uitvoeren

Algemene competenties: kan een gekozen prijsstrategie analyseren, verklaren en verbeteren
        Indicatoren:
                - kan de beïnvloedende factoren beschrijven en analyseren
                - kan de passende strategieën formuleren


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Marketingstrategie
Handboek: Marketingstrategie - Frambach - Nijssen.

Prijsbeleid
Handboek: The strategy and tactics of pricing.

Studiekosten
Gangbaar tarief voor de handboeken. Syllabus en deelname business game Top Team +/- 19,00 euro + kopies voor cases e.d.

Studiebegeleiding
Gebeurt voornamelijk tijdens de begeleiding van groepswerk, het business game en de cases, en op vraag van de studenten.
Voor prijsbeleid kan de student terecht bij de vaklector voor individuele studieproblemen.

Onderwijsvormen
- leergesprek met verwijzing naar de actualiteit
- hoorcolleges
- cases
- business game
- groepswerk
- eventueel gastspreker
- vakoverschrijdende samenwerking

Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
PARTIM MARKETINGSTRATEGIE
        Niet-periodegebonden evaluaties: 24% (50% business game + 50% externe analyse)
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 36%
PARTIM PRIJSBELEID
        Niet-periodegebonden evaluaties: 8%
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 32%
Tweede examenzittijd:
PARTIM MARKETINGSTRATEGIE
        schriftelijk examen 60%
PARTIM PRIJSBELEID
        schriftelijk examen 40%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
PARTIM MARKETINGSTRATEGIE
        individuele opdracht 24% + schriftelijk examen 36%
PARTIM PRIJSBELEID
        individuele opdracht 8% + schriftelijk examen 32%
Tweede examenzittijd:
PARTIM MARKETINGSTRATEGIE
        schriftelijk examen 60%
PARTIM PRIJSBELEID
        schriftelijk examen 40%

De niet-geslaagde student die in de eerste examenzittijd minstens 10/20 haalde voor 1 van de partims, is niet verplicht over dit partim opnieuw examen af te leggen in de tweede examenzittijd van hetzelfde academiejaar. Hij dient echter wel examen af te leggen over ieder partim waarvoor hij minder dan 10 op 20 haalde; zoniet krijgt hij de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.
Een partimcijfer wordt niet overgedragen naar een volgend academiejaar.


OP-leden