COMMUNICATIEVAARDIGHEDEN I
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 25.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 25.0
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 6
Niveau inleidend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Luc SOLEME
Referentie OCBMGM01A00008
 
Trefwoorden
Communicatie Nederlands, IWETO-code: h540, Toegepaste Informatica, IWETO-code: p175

Doelstellingen
Efficiënt en effectief communiceren is zowel in het beroepsleven, in het maatschappelijk leven als bij het studeren belangrijk.

- In alle resonantiecommissies signaliseren de vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven telkens weer het belang van communicatieve vaardigheden: communicatie behoort tot de top 5 van de aandachtspunten en bedrijfsverantwoordelijken geven aan dat de meeste problemen in het bedrijf terug te voeren zijn naar communicatieproblemen.

- De profielbeschrijvingen in personeelsadvertenties vermelden dat afgestudeerden, van welke optie ook, communicatief en sociaal vaardig moeten zijn. Het zijn net die higher order skills die de kandidaat doen uitsteken boven de anderen.

- Communicatieve en sociale vaardigheden zijn ook in het maatschappelijk leven onontbeerlijk. Een training tot mondigheid en tot levenslang leren, doet de mens uitstijgen boven de techneut.

- Het leren gebruiken van courante & professionele softwarepakketten is onontbeerlijk om het hoofd te kunnen bieden aan een geautomatiseerde omgeving.
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten ook vertrouwd te maken met een tekstverwerkingsprogramma, een presentatiepakket, internet, e-mail.

- Communicatieve vaardigheden zijn essentieel voor de verwerking van alle andere opleidingsonderdelen in dit programma.



Leerinhoud
Communicatieve vaardigheden
1. De analyse van een communicatieopdracht
2. Het ontwerp van de boodschap
3. De formulering van de zakelijke boodschap

Toegepaste Informatica
        - BIN-normen
        - Winzip
        - E-mail
        - Tekstverwerking:
4.1 Pagina-indeling aanpassen
4.2 Documenten indelen in secties
4.3 Lijnen, randen en achtergrond aanbrengen
4.4 Kop -en voettekst
4.5 Paginanummering
4.6 Velden
4.7 Opmaakprofielen
4.8 Kopjes en overzichten nummeren
4.9 Voet -en eindnoten
4.10 Inhoudsopgave
4.11 Tabellen
4.12 Sjablonen
4.13 Mailings maken
4.14 Grafische mogelijkheden
4.15 Internet
5. Presentatiepakket
5.1 Presentatie samenstellen
5.2 Inhoud en opmaak van een presentatie aanpassen
5.3 Weergaven
5.4 Modellen
5.5 Sjablonen
5.6 Organigram
5.7 Stroomdiagram
5.8 Diavoorstelling
5.9 Diapresentatie
5.10 Afdrukken


Begincompetenties
Communicatieve vaardigheden
Voldoende kennis van het Standaardnederlands om de lessen te kunnen volgen.

Toegepaste informatica
- Klaviervaardigheid: 10-vingerblind typen is een pluspunt.
- Courante mogelijkheden van het besturingssysteem kunnen benutten.
- Vlot kunnen werken met internet.
- Vlot & efficiënt kunnen omgaan met de basisfuncties van een tekstverwerkingsprogramma.
- Indien de student voor de module toegepaste informatica de begincompetenties onvoldoende beheerst is het sterk aan te raden de brugcursus "computervaardigheden" te volgen.


Eindcompetenties
Communicatieve vaardigheden
Kerncompetentie 1: kan een communicatiesituatie analyseren
        Indicatoren:
                - kent de basisbegrippen uit de communicatietheorie en kan deze benoemen/achterhalen: doel, (kenmerken van) doelgroep, het kanaal, het medium, de randvoorwaarden en de situationele factoren

Kerncompetentie 2: kan de structuur van een boodschap analyseren/vastleggen
        Indicatoren:
                - kent de gangbare vaste vragenschema's en kan deze toepassen en concretiseren
                - kan de basisstructuur van een tekst analyseren
                - kan informatie rubriceren en logisch ordenen

Kerncompetentie 3: kan een zakelijke boodschap correct, duidelijk, aantrekkelijk en gepast formuleren
        Indicatoren:
                - kent de aspecten van een boodschap
                - kan een boodschap correct, duidelijk, aantrekkelijk en gepast formuleren op tekstniveau, alineaniveau, zinsniveau en woordniveau

Algemene competenties: kan op een professionele manier met taken omgaan
        Indicatoren:
                - kan zelfstandig, correct en systematisch taken uitvoeren volgens bepaalde procedures en normen en volgens een opgelegde planning
                - kan een veelheid van taken op een georgaiseerde manier uitvoeren
                - kan het resultaat van eigen werk evalueren

Toegepaste Informatica
Kerncompetentie 1: kennis en toepassing van de gevorderde tekstverwerkingsfuncties
        Indicatoren:
                - kent de gevorderde tekstverwerkingsfuncties en kan ze toepassen
                - kan binnen een opgegeven tijd brieven en andere documenten op de meest efficiënte manier een professionele lay-out bezorgen
                - kan snel en efficiënt een mailing tot stand brengen

Kerncompetentie 2: kennis en toepassing van de mogelijkheden van een presentatiepakket
        Indicatoren:
                - kent de functies van het presentatiepakket en kan deze gebruiken bij het samenstellen van een presentatie
                - kan binnen een opgegeven tijd vlot en efficiënt een presentatie samenstellen, opmaken en animeren

Kerncompetentie 3: kennis en hantering van veelgebruikte toepassingen op het internet
        Indicatoren:
                - is in staat e-mails met bijlagen op te maken, te versturen en te ontvangen
                - kan compressiesoftware installeren en gebruiken

Algemene competenties: algemeen bedrijfsgerichte vaardigheden en attitudes
        Indicatoren:
                - kan zelfstandig een opdracht met het gepaste softwarepakket verwerken op de meest efficiënte wijze, met oog voor rendement
                - benadert het te verwerken materiaal (tekst, cijfers, grafische objecten) kritisch om het daarna precies, nauwkeurig, ordelijk en net in te voeren, rekening houdend met de BIN-normen
                - voorziet de te verwerken gegevens van een opmaak die getuigt van creativiteit
                - gaat in het geval van problemen bij het werken met een softwarepakket spontaan en efficiënt op zoek naar informatie die een oplossing biedt (helpfunctie, handleiding, internet)


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Communicatievaardigheden
Handboek: Communicatiewijzer, Baert-De Witte, ISBN 90-306-2842-1 Van In
Syllabus: Communicatiewijzer sleutel - 118 blz.
Kopieën

Toegepaste Informatica
Syllabus: Informatica en/of Handboek
Computer met internet, courante softwarepakketten.


Studiekosten
Communicatieve vaardigheden
Handboek: ongeveer 45 euro
Syllabus: gangbare prijs bepaald door de Hogeschool
Kopieën: 2 euro

Toegepaste Informatica
Syllabus tegen gangbare kopieprijs bepaald door de Hogeschool en/of handboek tegen gangbare marktprijs
Computer (studenten kunnen buiten de lessen gebruik maken van het computeroefenlokaal)

Studiebegeleiding
Communicatieve vaardigheden:
Studievoortgangsgesprek, spreekuur, monitoraat, proefexamen

Toegepaste Informatica:
Brugcursus (besturingssysteem, basiskennis tekstverwerking).
Gedifferentieerde aanpak voor de studenten die de begincompetenties niet bezitten.
Begeleid zelfstandig leren.
Monitoraat.


Onderwijsvormen
Colleges met klassikaal begeleide oefeningen, zelfstandig (groeps)werk met feedback.


Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
PARTIM NEDERLANDS
        Niet-periodegebonden evaluaties: /
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 50%
PARTIM TOEGEPASTE INFORMATICA
        Niet-periodegebonden evaluaties: /
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 50%
Tweede examenzittijd:
PARTIM NEDERLANDS
        schriftelijk examen 50%
PARTIM TOEGEPASTE INFORMATICA
        schriftelijk examen 50%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
PARTIM NEDERLANDS
         schriftelijk examen 50%
PARTIM TOEGEPASTE INFORMATICA
        individuele opdracht 50%
Tweede examenzittijd:
PARTIM NEDERLANDS
        schriftelijk examen 50%
PARTIM TOEGEPASTE INFORMATICA
        schriftelijk examen 50%

De niet-geslaagde student die in de eerste examenzittijd minstens 10/20 haalde voor 1 van de partims, is niet verplicht over dit partim opnieuw examen af te leggen in de tweede examenzittijd van hetzelfde academiejaar. Hij dient echter wel examen af te leggen over ieder partim waarvoor hij minder dan 10 op 20 haalde; zoniet krijgt hij de vermelding afwezig voor het hele opleidingsonderdeel.
Een partimcijfer wordt niet overgedragen naar een volgend academiejaar.


OP-leden