MARKTONDERZOEK
 
Wordt gegeven in 1st jaar professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: marketing
Hoorcollege [A] 37.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 6
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Regine DESMET
Referentie OCBMGM01A00002
 
Trefwoorden
Marktonderzoek, IWETO-code: S191 Marktstudie

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel beoogt de studenten vertrouwd te maken met de verschillende onderdelen waaruit een marktonderzoek kan bestaan. Het doel van marktonderzoek is op een effectieve en efficiënte wijze informatie verzamelen, verwerken en interpreteren. Op basis van de bekomen informatie worden binnen de verschillende marketingdomeinen beslissingen genomen. Het kennen en kunnen toepassen van marktonderzoek zal dan ook in de verdere opleiding terugkomen.


Leerinhoud
- Basisbegrippen, voorwaarden en structuur van marktonderzoek
- Desk research op basis van interne en externe bronnen
- Field research:bepaling van de populatie, sampling frame, soorten steekproeven, steekproefgrootte, de onderzoeksmethode’s, de registratie-instrumenten, controle op het veldwerk, gegevensvoorbereiding en gegevensverwerking

Begincompetenties
Basiskennis statistiek zoals verworven in het opleidingsonderdeel statistiek (zie eindcompetenties opleidingsonderdeel statistiek)


Eindcompetenties
Kerncompetentie 1: kan op een efficiënte en effectieve manier informatie vergaren en behandelen met betrekking tot marktonderzoek
        Indicatoren:
                - kan de gepaste bronnen vinden, de relevante informatie selecteren en het essentiële eruit te halen
                - kan de informatie verwerken volgens de gegeven richtlijnen en binnen een gegeven tijdsbestek

Kerncompetentie 2: kan op een correcte wijze de vakterminologie met betrekking tot marktonderzoek hanteren
        Indicatoren:
                - kan de vakterminologie uitleggen
                - kan de geziene begrippen illustreren
                - kan de geziene begrippen toepassen
                - kan de geziene begrippen herkennen
                - kan de bijhorende berekeningen uitvoeren

Algemene competenties:
        Indicatoren:
                - kan voor een onderzoeksprobleem een onderzoeksopzet uitschrijven
                - kan de onderzoeksvraag exact definiëren
                - kan de populatie omschrijven en het eventuele sampling frame bepalen
                - kan de juiste steekproef en de juiste steekproefgrootte kiezen
                - kan de gepaste onderzoeksmethode kiezen en concreet uitwerken
                - kan de gepaste statistische verwerking uitvoeren


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Handboek: P. Offermans en M. De Laet, Marktonderzoek, De Boeck
Aanvullende kopies (theorie en oefeningen)


Studiekosten
ongeveer 30 euro


Studiebegeleiding
Er zijn verplichte en vrije consultaties op regelmatige basis. Daarenboven mogen de studenten een individuele consultatie vragen.


Onderwijsvormen
-Afwisselend gebruik van colleges met klassikale en zelfstandig op te lossen oefeningen en casussen
-Begeleid zelfstandig leren
-Zelfstandig groepswerk (met middelgrote groepen).
Het groepswerk wordt geëvalueerd en geremedieerd bij tussentijdse besprekingen met de lector.
-Vakoverschrijdende casus, gastspreker


Evaluatievorm
Diplomacontract - creditcontract
Eerste examenzittijd:
        Niet-periodegebonden evaluaties: 40%
        Periodegebonden evaluaties: schriftelijk examen 60%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%

Examencontract
Eerste examenzittijd:
        individuele opdracht 40% + schriftelijk examen 60%
Tweede examenzittijd:
        schriftelijk examen 100%


OP-leden