BEROEPSGERICHTE TAALTRAINING ENGELS II
 
Wordt gegeven in professionele Bachelor in het bedrijfsmanagement, voor Prof.Bach.Bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Logistiek management
Hoorcollege [A] 0.0
Werkcollege [B] 25.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 75.0
Studiepunten [E] 3
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Sandra SUY
Referentie OCBMGL01A00021
 
Trefwoorden
Engels, IWETO-code: h360 Vreemde talenonderwijs en h570 Engelse taal en letterkunde

Doelstellingen
  • De student dient vertrouwd te zijn met de communicatiesituaties en het taalgebruik van de internationale handel en de logistiek van het goederenvervoer.
  • De student kan de elementaire Engelse terminologie van de vervoerssector mondeling en schriftelijk, zowel receptief als productief hanteren.
  • De student kan zich vlot en voldoende correct in het Engels uitdrukken in beroepsgebonden situaties, mondeling en schriftelijk.


Leerinhoud
  • Uitbreiding van de essentiële grammaticale structuren,met toepassing in een veelheid van professionele omstandigheden
  • Woordenschat, taaleigen en taalgebruik uit de internationale handel en de logistiek van het goederentransport (receptief en productief), met name wat betreft vervoersbewijzen en douaneprocedures
  • Mondelinge taalbeheersing: conversaties ivm het expeditiegebeuren (onderhandelingen met leveranciers, transporteurs en tussenpersonen)
  • Mondelinge taalbeheersing: telefoonconversaties ivm verpakking, verzending en levering van goederen
  • Schriftelijke taalbeheersing: korte brieven en faxberichten ivm transacties van goederenvervoer en distributie


Begincompetenties
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen Engels I (LM1) en Beroepsgerichte taaltraining Engels I (LM2)

Eindcompetenties
  1. Beheersing van de Engelse taal
    Indicatoren:
    • De student beheerst de grammatica van het Engels voldoende om zonder al te veel communicatiehinderende fouten te gebruiken in een professionele context (verbuigingen, tenses, irregular verbs, do-support bij negatie en vraag, gebruik van adjectief en adverbium, bouw van de enkelvoudige en samengestelde zin)
    • De student beheerst de uitspraak van het Engels voldoende om zich in een bekende omgeving verstaanbaar te maken
    • De student begrijpt standaard gesproken en geschreven Engels
    • De student maakt slechts weinig spelfouten die de communicatie zouden hinderen
    • De student kent een basisvocabularium voor dagelijks gebruik in een bekende omgeving en gebruikt dit zodanig dat communicatie vlot verloopt
    • De student beschikt over een basis van professionele woordenschat op het gebied van het logistiek management. Productief (schrijven en spreken) is dit vocabularium voldoende uitgebreid om in algemene contexten te kunnen communiceren en participeren.
  2. Op efficiënte wijze omgaan met informatie
    Indicatoren:
    • De student kan informatie efficiënt verwerken (hoofdzaken onderscheiden, korte teksten samenvatten)
    • De student kan informatie duidelijk structureren en in een leesbare taal, aangepast aan het doelpubliek, neerschrijven
    • De student kan informatie duidelijk presenteren in brieven en korte faxen
  3. Communicatievaardigheid
    Indicatoren:
    • De student kan vlot doordeweekse zakelijke telefoongesprekken voeren (over transacties, prijzen, klachten, …)
    • Kan klanten informeren en adviseren over transport en logistiek, en komt hierbij competent en zelfzeker over
    • De student is luisterbereid
    • De student is communicatief naar klanten, leveranciers en medewerkers


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Syllabus

Studiekosten
Syllabus tegen de gangbare kopieprijs bepaald door de hogeschool.
Kosten verbonden aan het uitvoeren van de opdrachten.

Studiebegeleiding
De progressie van de studenten wordt nauwgezet gevolgd en individuele studieproblemen worden, waar nodig, geremedieerd.

Onderwijsvormen
  • De specifieke expeditieterminologie wordt gepresenteerd in teksten, aangevuld met illustraties en schema's, en geconsolideerd door een grote verscheidenheid van oefeningen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van constante interactie, zowel tussen lector en studenten als tussen studenten onderling. Eigen formulering staat centraal. De lector beperkt zich tot commentaar of correctie.
  • Spreekvaardigheid: praktische conversaties en telefoongesprekken worden ingeoefend aan de hand van Nederlandse stimuli d.m.v. 'pair work' (begeleid zelfstandig leren)
  • Schrijfopdrachten worden tijdens de les voorbereid door analyse van voorbeelden (begeleid zelfstandig leren). De taken worden besproken.
  • Groepswerk.


Evaluatievorm
Diplomacontract - Creditcontract
  • Eerste examenzittijd: 100% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen

Examencontract
  • Eerste examenzittijd: 100% schriftelijk examen
  • Tweede examenzittijd: 100% schriftelijk examen


OP-leden