TOEPASSINGEN PORTEFEUILLEBEHEER
 
Wordt gegeven in Keuzelijst 3de jaar voor Prof.Bach. Bedrijfsmanagement - afstudeerrichting: Financie- en verzekeringswezen
Hoorcollege [A] 12.5
Werkcollege [B] 12.5
Begel. zelfst./extern werk [C] 12.5
Totale studietijd [D] 150.0
Studiepunten [E] 6
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Jan Van Doorslaer
Referentie OCBMGF01K00003
 
Trefwoorden
Toepassingen van portefeuillebeheer, IWETO: S181 Financiële wetenschappen

Doelstellingen
  • Op verantwoorde wijze een portefeuille samenstellen en beheren
  • Opvolgen van koersen, bedrijfsresultaten en macro-economische indicatoren en hieruit verantwoorde conclusies trekken
  • Zelfstandig werken en toepassen van de aangeleerde technieken
  • Accuraatheid in de verwerking van de gegevens
  • Flexibiliteit en creativiteit in het opzoeken van de vereiste informatie
  • Probleemoplossend denken
  • Kritisch verwerken van het informatiemateriaal
  • Zin voor levenslang leren aanscherpen


Leerinhoud
  • Principes van portefeuillesamenstelling (strategisch en tactisch) met toepassingen
  • Stockpicking op basis van fundamentele analyse, technische analyse en relatieve performantie met toepassingen
  • Opvolgen, beheren en afdekken van portefeuilles


Begincompetenties
Kennis van de verschillende beleggingsproducten en informatie daaromtrent kunnen opzoeken en interpreteren
Basiskennis economie

Eindcompetenties
  1. De student kan informatie op efficiënte en effectieve manier vergaren en behandelen.
    Indicatoren:
    • Student kent de financiële informatiebronnen en kan ze raadplegen.
    • Student kan via de vakliteratuur de voortdurend evoluerende financiële en economische realiteit volgen.
    • Student kan informatie uit de jaarrekeningen gebruiken om bedrijfsresultaten te evalueren en deze van bedrijven onderling te vergelijken.
    • Student kan de verworven informatie organiseren (analyseren, synthetiseren, hiërarchiseren)
    • Student kan informatie kritisch analyseren en anomalieën opsporen.
    • Student kan verbanden leggen tussen de gegevens en daar conclusies uittrekken.
    • Student kan deze informatie toepassen bij de samenstelling en de opvolging van een beleggingsportefeuille.
    • De student kan omgaan met cijfermateriaal.
  2. Student kan zelfstandig op een verantwoorde wijze een beleggingsportefeuille samenstellen en opvolgen.
    Indicatoren:
    • Student kent de financiële producten, hun mogelijkheden en hun beperkingen
    • Student kan vlot koersinformatie opzoeken en verwerken omtrent de verschillende beleggingsproducten.
    • Student kan de behoeften van een cliënt-belegger identificeren en analyseren en op basis daarvan een beleggingsportefeuille structureren.
    • Student kent de macro-economische indicatoren die het koersverloop van beleggingsinstrumenten beïnvloeden en kan door tactische allocatie en sectorrotatie een beleggingsportefeuille hier aan aanpassen.
    • Student kan de financiële, algemeen en bedrijfseconomische realiteit op de voet volgen en daar als belegger conclusies aan vastkoppelen.
    • Student kan op verantwoorde wijze obligaties selecteren rekening houdend met de marktevoluties en de risico’s verbonden aan de verschillende types obligaties.
    • Student kan aandelen selecteren op basis van fundamentele analyse.
    • Student kan de koersevolutie van aandelen beoordelen op basis van technische analyse.
    • Student kan de koersprestaties van aandelen onderling vergelijken en daar gepaste conclusies uittrekken.
    • Student is vertrouwd met de belangrijke kwantitatieve modellen die gebruikt worden bij de aandelenselectie. Hij kan de relevante variabelen uitleggen en de gepaste conclusies trekken.
    • Student kan de verschillende aandelenselectiemethoden op hun verdiensten en tekortkomingen beoordelen.
    • Student kan beleggingsfondsen beoordelen en inpassen in een portefeuille.
    • Student kan derivaten inpassen in een portefeuille om ze af te dekken tegen koersrisico’s of om het rendement ervan te verhogen.
    • Student kan cliënten informeren en adviseren op vlak van beleggingen.
    • Student kan de ‘best possible choice’ voor de cliënt voorstellen volgens strikte morele, deontologische en wettelijke code.
    • Student kan op basis van alle hierboven opgenoemde technieken een beleggingsportefeuille voorstellen en zijn keuzes verantwoorden.
  3. De student gaat op een professionele manier om met taken.
    Indicatoren:
    • De student kan zelfstandig werken.
    • De student voert taken accuraat en nauwkeurig uit, heeft oog voor detail zonder zich daarin te verliezen.
    • De student plant, organiseert en werkt gestructureerd de opgelegde taken af binnen een gegeven tijdsbestek.
    • De student kan tot een nauwkeurige omschrijving van het probleem komen en daarbij hoofdzaken van bijzaken onderscheiden.
    • De student kan zich verdiepen in de behoeften van de belegger. Hij kan resultaatgericht werken door eigen conclusies voor te stellen. Hij kan deze conclusies motiveren en verdedigen.
  4. Persoonlijke ontwikkeling en leerbereidheid.
    Indicatoren:
    • Student werkt zich snel in nieuwe materie in.
    • Student integreert nieuwe kennis in bestaande.
    • Student past opgedane inzichten en kennis direct in de praktijk toe.
    • Student leert van eigen fouten.
    • Student ontwikkelt attitude van levenslang leren.
    • Student leert flexibel en creatief inspelen op de snel evoluerende economische omgeving.
    • Student leert nieuwe problemen detecteren en oplossingen voor te stellen.


Leermaterialen
::Voor meer informatie, klik hier::
Samenvattende tekst van de lector
Recente artikelen
Jaarverslagen
Financiële informatie uit 'De Tijd' en financiële websites

Studiekosten
Syllabus en teksten aan de gangbare kopieprijzen: 10 tot 15 euro

Studiebegeleiding
De student kan terecht bij de vaklector voor individuele vragen

Onderwijsvormen
Colleges, onderwijsgesprekken en uitvoeren van een praktijkstudie
Praktijk door de studenten

Evaluatievorm
Diplomacontract - Creditcontract:
  • Eerste examenzittijd: 100% mondeling examen met presentatie van paper
  • Tweede examenzittijd: 100% mondeling examen met presentatie van paper

Examencontract:
  • Eerste examenzittijd: 100% mondeling examen met presentatie van paper
  • Tweede examenzittijd: 100% mondeling examen met presentatie van paper


OP-leden