TECHNISCH-TECHNOLOGISCHE OPVOEDING
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 1 puntsopleiding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 1 puntsopleiding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 120.0
Studiepunten [E] 4
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Carine SEYNAEVE
Referentie LGSOXX03K02382
 
Trefwoorden
techniek en bouw, techniek en gezondheid, techniek en voeding en vakdidaktiek

Doelstellingen
1. Kennis: verder aanvullen en integreren van de fundamentele kennis en vaardigheden die in verband met technologische opvoeding nog niet aan bod kwamen in het eerste en tweede jaar en die onontbeerlijk zijn voor een degelijk, gefundeerd, actueel en aangepast technologisch onderricht in de eerste graad van het secondair onderwijs. Recente evolutie van het domeinspecifieke kennis kunnen aanvullen.
2. Vaardigheden: de verworven basiskennis en vaardigheden in de lessen technologische opvoeding en de verworven kennis en vaardigheden onder begeleide zelfstudie in een didactische aanpak kunnen toepassen. Het eigen vormingsaanbod kunnen situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod.
3. Attitudes: moeten kunnen beschikken over beslissingsvermogen, relationele gerichtheid, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, , zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve gerichtheid, flexibiliteit, gericht op adequaat en correct taalgebruik en communicatie.
4. Een gedetailleerde lijst van doelstellingen is te vinden in de syllabus.

Leerinhoud
Contexten "voeding en techniek", "verzorging en techniek" en "bouw en techniek.
Verkenningsgebieden "voeding", "verzorging" en "bouw"
In het derde jaar technologische opvoeding wordt er verder modulair gewerkt, nauw aansluitend bij de leerplannen secondair onderwijs technologische opvoeding.
Er worden meer complexe technologische processen opgemaakt die een volledige context of verkenningsgebied bevatten.
Er is tevens aandacht om ICT te verwerken in deze technologische processen.

Begincompetenties
Zie het eerste en tweede jaar van het opleidingsprofiel LSO

Eindcompetenties
- de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsdoelen
- de leraar als opvoeder
- de leraar als inhoudelijk expert
- de leraar als organisator
- de leraar als innovator- onderzoeker
- de leraar als partner van ouders en verzorgers
- de leraar als lid van een schoolteam
- de leraar als partner van externen
- de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
Een gedetailleerde lijst van basiscompetenties is te vinden in de syllabus.

Leermaterialen
Syllabus van de praktijklector aangevuld met videomateriaal, didactisch materiaal, werkstukken en integratie van ICT.

Studiekosten
Syllabus: € 15,00
Didactische uitstap: €15,00
Werkstukken: €40,00

Studiebegeleiding
De praktijklector staat steeds ter beschikking om problemen in verband met theorie, praktijk en /of lespraktijk te helpen oplossen of remediëren, zowel tijdens de uren monitoraat als daarbuiten.

Onderwijsvormen
Theoretisch behandelde aspecten worden ondersteund en/of aangevuld door begeleid zelfstandig werk, uitwerken van projecten en/of vakkenstages. Deze onderwijsvormen laten niet alleen toe de leerinhouden en vaardigheden toe te passen, maar leunen ook zo dicht mogelijk aan bij de onderwijspraktijk. Zo komt de vakdidaktiek op een geïntegreerde wijze aan bod.

Evaluatievorm
Evaluatie is 100% permanent en bestaat uit 85 % permanente evaluatie van de gebruikte technieken bij het vervaardigen van de werkstukken en het uitwerken van het technologisch proces voor de verschillende contexten en verkenningsgebieden en uit 15% reflectie en peerrassessment.
Er is geen tweede zittijd mogelijk.
Studenten met een examencontract moeten zich inschrijven voor het opleidingsonderdeel via een creditcontract

OP-leden
Carine Seynaeve