WISKUNDE
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 1 puntsopleiding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 1 puntsopleiding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Voeding/verzorging - kleding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, lichamelijke opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, plastische opvoeding
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 120.0
Studiepunten [E] 4
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Tania MOUTON
Referentie LGSOXX03K02373
 
Trefwoorden
Wiskunde, Didactiek, Analyse, Vlakke meetkunde, Analytische meetkunde, Ruimtemeetkunde, ICT in de wiskunde

Doelstellingen
- De basiskennis inzichtelijk kunnen verwerken, memoriseren en weergeven.
- Zelfstandig kunnen uitwerken van opdrachten en de werkwijze eventueel kunnen uiteenzetten tegenover lectoren en / of medestudenten.
- Het opleidingsonderdeel bestaat uit twee grote delen: de theoretisch-wiskundige en de vakdidactische. In het theoretisch gedeelte zal voortdurend de aandacht gewezen worden op de vakdidactische aspecten van de behandelde leerstof, zodat beide onderdelen tot één geheel kunnen uitgroeien.
Analyse
Zelfstandig een taak i.v.m. veeltermfuncties, rationale functies, irrationale functie kunnen maken.
Asymptoten van een rationale functie kunnen bepalen;
Exponentiële en logaritmische functies kunnen definiëren en oefeningen eromtrent kunnen maken;
Theorie ivm rijen kunnen weergeven en oefeningen kunnen maken;
Vlakke meetkunde
Vectoriële meetkunde i.v.m. rechten kunnen toepassen en de didactische accenten kunnen doorgronden;
Analytische meetkunde
Analytische meetkunde kunnen toepassen i.v.m. punten en rechten en de didactische accenten kunnen doorgronden;
Begrippen vanuit de metrische meetkunde correct kunnen formuleren en toepassen;
Ruimtemeetkunde
Vraagstukken i.v.m. ruimtemeetkunde kunnen oplossen;
Didactiek
De functie van een jaarplan kunnen uitleggen en er één kunnen opstellen;
Technieken voor differentiatie i.v.m. de wiskunde kunnen geven;
Dyscalculie binnen het onderwijs kunnen situeren meer specifiek de aandachtspunten;
Theoretische zaken welke aangebracht werden, kunnen voorzien van een vakdidactisch tintje
ICT in de wiskunde
Schuifknoppen, macro's en de meer didactische achtergronden van Cabri verder uitdiepen;
Een gedetailleerder lijst van doelstellingen is te vinden in "Verwerking doelstellingen - basiscompetenties over de 3 opleidingsjaren" voor het opleidingsonderdeel wiskunde, meer specifiek dit gericht naar het derde jaar wiskunde.

Leerinhoud
Analyse
Veeltermfuncties, rationale functies, irrationale functies, exponentiële en logaritmische functies;
Rijen;

Vlakke meetkunde
Vectoriële vergelijkingen van rechten;

Analytische meetkunde
Cartesische coördinaten, koppel richtingsgetallen en richtingscoëfficiënt van een rechte;
Cartesische vergelijking van een rechte;
Inproduct, loodrechte stand van vectoren, eigenschappen van de invermenigvuldiging, afstanden;

Ruimtemeetkunde
Onderlinge ligging van rechten/vlakken;
Rekenen in de ruimte;

Didactiek
Jaarplan;
Dyscalculie;
Differentiatie;

ICT in de wiskunde;
Uitdieping Cabri (macro's, schuifknoppen, lesbestanden).

Begincompetenties
Zie 1ste en 2de jaar van het opleidingsprofiel LSO.

Eindcompetenties
Het 3de jaar sluit aan bij de competenties van een beginnend leraar, de voornaamste zijn:
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
        Onderwijs- en leermiddelen kunnen kiezen en aanpassen;
        Een leerkrachtige omgeving kunnen creëren;
        Leer- en ontwikkelingsprocessen vanuit vakoverschrijdende invalshoek kunnen opzetten;
De leraar als inhoudelijk expert
        Basiskennis i.v.m. de eigen vakken kunnen beheersen en actualiseren;
        De verworven basiskennis en vaardigheden in de didactische aanpak kunnen toepassen;
        Het eigen vormingsproces kunnen situeren en afstemmen op het geheel van het onderwijsaanbod;
De leraar als organisator
        Een soepel en efficiënt les- en dagverloop kunnen creëren, passend in een tijdsplanning;
De leraar als lid van een schoolteam
        Aan allerhande samenwerkingsakkoorden kunnen participeren;
Attitudes zoals beslissingsvermogen, is kritisch ingesteld, is leergierig, draagt verantwoordelijkheidszin, verzorgt het taalgebruik en hanteert een correcte communicatie.
Attitude van levenslang leren verkrijgen.
Een gedetailleerder lijst van de uitgewerkte competenties is te vinden in "Verwerking doelstellingen - basiscompetenties over de 3 opleidingsjaren" voor het opleidingsonderdeel wiskunde, meer specifiek dit gericht naar het derde jaar wiskunde.

Leermaterialen
Syllabussen en handboeken.
Aanvullingen van cursussen zijn terug te vinden op Dokeos.
Software + Ti-83+/Ti-84+

Studiekosten
Ongeveer 60 EUR.
Excursies: ongeveer 25 EUR.

Studiebegeleiding
De lector is steeds bereid om problemen i.v.m. theorie, oefeningen, lespraktijk te helpen oplossen en/of remediëren.
Monitoraat, extra oefeningen op aanvraag.

Onderwijsvormen
Onderwijsgesprek zowel voor theorie als oefeningen, leergesprek, didactische lessen, groepswerk en zelfstandig werk.


Evaluatievorm
- Schriftelijk examen voor 90% van het totaal over analyse, vlakke meetkunde, analytische meetkunde, ruimtemeetkunde, vakdidactiek;
- Permanente evaluatie voor 10% van het totaal over een deel analyse en cabri. Een tweede zittijd is mogelijk d.m.v. een schriftelijk examen.
- Voor studenten met een examencontract worden dezelfde evaluatievormen gebruikt.

OP-leden
Tania MOUTON