FRANS
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 1 puntsopleiding
3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 1 puntsopleiding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, Handel - burotica
Hoorcollege [A] 24.0
Werkcollege [B] 24.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 120.0
Studiepunten [E] 4
Niveau gespecialiseerd
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Martine Van Den Neste
Referentie LGSOXX03K02371
 
Trefwoorden
taalkennis , vakdidactiek

Doelstellingen
- De geschreven en gesproken taal beheersen om de verwerving van de leerstof van het lager secundair foutloos te begeleiden (leerplannen eerste en tweede graad).
- Vertrouwd zijn met de Franse hedendaagse cultuur
- Gerichte leermethodes kunnen kiezen en evalueren
- Methodische aanpak kunnen afstemmen op leerlingenpubliek
- Vorderingen en prestaties van de leerlingen kunnen evalueren, werken aan differentiatie en remediëring van vakspecifieke problemen.
- Beschikken over een degelijke kennis van een aantal didactische technieken en deze oordeelkundig kunnen toepassen.
- Zicht krijgen op verticale en horizontale samenhang van hun vak (eventueel ook met andere vakken).
- Zelf een lessenpakket kunnen uitwerken, vakgebonden en vakoverschrijdend. Voor een gedetailleerde lijst , zie cursussen.

Leerinhoud
Uitbreidingvan de 4 vaardigheden .

Contrastive grammatica die de nadruk legt op specifieke problemen van nederlandstaligen.
Uitbreiden van de woordenschat.
Uitspraak ( cursus fonetiek)
Cultuur ( cursus Civilisation )
Taaldidactiek: toegespitst op specifieke vaardigheden (o.m taalcreativiteit /ontwikkelen van taalprojecten, lesgeven in beroeps-en technische klassen).
de vakmethodologie.
Cursus uitdieping : Français des affaires

Begincompetenties
zie curricula van eerste en tweede j.

Eindcompetenties
De leraar als inhoudelijk expert.

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

De leraar als cultuurparticipant.

De leraar als organisator en als lid van een schoolteam.

De leraar als innovator.

Een gedetailleerde omschrijving van de basiscompetenties ,is te vinden in de syllabi.

Leermaterialen
Cursussen lector , leerboeken, video opnamen, film , kranten , tijdschriften , leerplannen , internet.


Studiekosten
Boeken: 50 euro
Cursussen : 10 euro Vakkenstage: 100 euro


Studiebegeleiding
Permanente begeleiding door de lector :raadgevingen en remediëring.


Onderwijsvormen
Hoorcolleges met oefenmomenten op interactieve basis.
Begeleide opdrachten en zelfstandig werk (portfolio: vaklit, lit., websites)
Microdidactiek

Evaluatievorm
- portfolio, schriftelijke en mondelinge opdrachten: 20%
- schriftelijk examen: 35%
- mondeling examen: 25%
- vakkenstage: 20%, tweede zittijd mogelijk onder vorm van een werkstuk

Voor studenten met een examencontract gelden de volgende evaluatievormen:
- portfolio (schriftelijk) en werkstuk: 30%
- schriftelijk examen: 35%
- mondeling examen: 35%

OP-leden
Martine Van den Neste