OPLEIDINGSONDERDEEL 1: MUZIKALE OPVOEDING
 
Wordt gegeven in 3de jaar professionele Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
3de jaar initiële lerarenopleiding Secundair Onderwijs - groep 1, 2 opleidingsonderdelen, muzikale opvoeding
Hoorcollege [A] 48.0
Werkcollege [B] 56.0
Begel. zelfst./extern werk [C] 0.0
Totale studietijd [D] 240.0
Studiepunten [E] 8
Niveau uitdiepend
Creditcontract? toegankelijk
Examencontract?
Onderwijstaal Nederlands
Titularis Cathérine QUATACKER
Referentie LGSOXX03A99877
 
Trefwoorden
Theoretische vorming: muziekgeschiedenis, muziekleer, harmonie., Praktische vorming: koor- en koordirectie, zang, piano, blokfluit, liedbegeleiding, ritmiek en beweging, creatief musiceren.

Doelstellingen
Een gedetailleerde lijst van de doelstellingen is te vinden in de syllabus van elk vakonderdeel.
De studenten hebben inzicht in de muziek- en cultuurgeschiedenis
De studenten kunnen alle muziekgenres auditief en met partituur analyseren en situeren. De studenten hebben een grondig inzicht in de muziektheorie.
De studenten hebben een goed ontwikkeld muzikaal gehoor
De studenten kunnen functioneren in een koor.
De studenten kennen de methodiek van koordirectie en kunnen ze toepassen.
De studenten hebben goed ontwikkelde vocale vaardigheden in functie van de onderwijspraktijk.
De studenten kennen een uiteenlopend dansrepertorium.
De studenten kunnen improvisatiemomenten leiden.
De studenten kunnen een muzikaal project ontwerpen.
De studenten kennen alle grepen van de sopraan- en altblokfluit.
De studenten hebben een beperkte kennis van de sopranino- tenor- en basblokfluit.
De studenten hebben een grondig inzicht in de meerstemmigheid.
De studenten hebben een ontwikkeld harmonisch voorstellingsvermogen.
De studenten hebben voldoende pianistieke vaardigheden voor de klaspraktijk.
De studenten beschikken over de pianistieke creativiteit nodig voor de klaspraktijk

Leerinhoud
1. muziekgeschiedenis: de muziekgeschiedenis van rond 1870 tot heden. Geschiedenis van de populaire muziek en de jazz.Partituuranalyse en auditieve analyse. Cultuurgeschiedenis. Concertbezoek en beluisteren. Eventueel extra-muros activiteit.
2. muziekleer: vervolmaken van de vaardigheden in verband met gehoorvorming (horen-zingen-noteren).
3. koor- en koordirectie: praktijk van het koorzingen en koorleiden + verwerven van repertoire.
4. zang:uitbreiding van het vocale vakrepertoire (diverse genres) en vervolmaking van de technische vaardigheden.
5. ritmiek en beweging: fase 3: zie syllabus.
6. creatief musiceren: fase 3: zie syllabus.
7. blokfluit: fase 3: zie syllabus.
8. liedbegeleiding: zelf ontwerpen en realiseren van begeleidingen.
9. harmonie: het dominant- septiemakkoord, wissel- en tussendominanten, modulaties, tonica- en dominantpedaal met gebruik van alle bekende akkoorden en versieringsnoten,
10.piano: fase 3: een gedetailleerde lijst: zie syllabus.

Begincompetenties
Zie het eerste en het tweede jaar van het opleidingsprofiel LSO.

Eindcompetenties
De leraar als inhoudelijk expert, de leraar als organisator, de leraar als innovator-onderzoeker, de leraar als lid van een schoolteam, de leraar als cultuurparticipant. Attitudes: beslissingsvermogen, kritische ingesteldheid, leergierigheid, organisatievermogen, zin voor samenwerking, verantwoordelijkheidszin, creatieve ingesteldheid, flexibiliteit, taalgebruik en communicatie, assertiviteit.
Een gedetailleerde lijst van de basiscompetenties is te vinden in de syllabus van elk vakonderdeel.

Leermaterialen
Partituren en begeleidingsboeken, handboeken: "Handboek der muziekgeschiedenis" Y.Knockaert, E.Geeurickx:"Functionele harmonie"AMV- handboeken, syllabus van elk vakonderdeel, diverse ICT mogelijkheden, sopraan- en altblokfluit, piano.


Studiekosten
- eventueel vakkenstage: ongeveer 450 euro.
- boeken en partituren: ongeveer 100 euro.
Totaal: 550 euro

Studiebegeleiding
Individueel monitoraat op afspraak.

Onderwijsvormen
Doceren, onderwijsgesprek, klasgesprek, groeps- en duowerk, individueel onderricht, zelfstudie, luisteren, partituurlezen, gebruik van ICT, musiceren, extra-muros: concert- en museumbezoek, ev. buitenlandse vakkenstage.

Evaluatievorm
Elk onderdeel (zie leerinhoud) wordt op 10 % van het totaal gequoteerd.
Muziekgeschiedenis (10 %): schriftelijk examen: 9 %. Zie leerinhoud van het vak.
taken: concertbezoek en beluisterde muziekfragmenten (portfolio): 1%.
Muziekleer (10 %): schriftelijk examen: 5 %, mondeling examen: 5%. Leerinhoud: zie syllabus.
Alle andere onderdelen (10% x 8) worden permanent geëvalueerd op de procesevaluatie van de vaardigheden: 10 % per onderdeel. Tweede zittijd is mogelijk.
Voor studenten met een examencontract gelden dezelfde evaluatievormen, met uitzondering van de permanente evaluatie die vervangen wordt door taken.

OP-leden
Catherine Quatacker, Marie-Anne Roelens, Mirella Ruigrok, Christine Van Zandijcke, Marijke Van Arnhem, Hans Scholliers. Hilde Eeman.